/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk
Fra : john40
Vist : 476 gange
60 point
Dato : 09-03-04 23:02

Har xp prof. Skal have ny harddisk i men kan ikke huske hvordan man får skidtet til at virke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:05

Husk at sætte jumperen til enten master eller slave.
Få den aktiveret i BIOS
Hvsi du skal Installere XP på den skal du bare sætte systemet til boot fra cd og så lade installationenformatere (NTFS) og ellers følge anvisningerne.

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:07

Det er en ekstra harddisk har en i forvejen.

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:11

Hej igen Bjarne ved ikke om du kan huske mig , men det var mig med to pcer. Har fået dem til at snakke sammen. det var en router der skulle til, så det kører bare nu. Så var der for lidt plads på , så jeg har invisteret i en hardisk mere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:12

Så tager du bare de første punkter, springer over installation og går ind i Kontrolpanel - Administration - computeradministration - Diskhåndtering (så vidt jeg husker ) find den nye disk og formater den igennem diskhåndtering.
Dette er fra min 2000 der arbejder på samme måde (hvis det ikke passer med dit må jeg starte min XP)
>>Bruge Diskhåndtering
Diskhåndtering er et grafisk værktøj til håndtering af diske og enheder. Værktøjet understøtter partitioner, logiske drev, nye dynamiske diskenheder og fjerndiskhåndtering.

Åbn Diskhåndtering.

Bemærk!

Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at kunne fuldføre denne procedure. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan indstillinger for netværkspolitik desuden forhindre dig i at udføre denne procedure.
Hvis du vil åbne Diskhåndtering, skal du klikke på Start, pege på Indstillinger, klikke på Kontrolpanel, dobbeltklikke på Administration og derefter dobbeltklikke på Diskhåndtering. Dobbeltklik på Lager i konsoltræet, og klik derefter på Diskhåndtering.
Klik på menuen Handling og derefter på Hjælp, hvis du vil have oplysninger om brugen af Diskhåndtering<<

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 09-03-04 23:16

Din gamle harddisk sætter du som master og den nye som slave.
Start herefter computeren op når du har forbundet stikkene og sat jumperne til master og slave.
Windows xp finder nok herefter din nye harddisk og installere d.v. driver. Genstart/tillykke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:19

Rizla den skal lige have lidt formatering for at kunne bruges

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:24

Jeg tænkte lige på om det ikke var den samme.
En router er den bedste løsning fordi man kan undgå de problemer med IP adresser som du sikkert har døjet med, men det var godt det lykkedes og du er garanteret blevet klogere
Nå, men så ved du at jeg er stædig John så sig til hvis du skal bruge mere viden for at få det til at virke.
Bjarne

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:27

prøver lige at genstarte

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:39

kan ikke se den endnu ??

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 09-03-04 23:39

Jeg går ud fra at den nye harddisk er tom, så behøver john40 da ikke at formatere harddisken.
Men hvis han vil bruge den nye harddiske som master, giver jeg dig ret....

Men john40..... angånede et rigtigt godt program til opdeling af harddisken i flere partioner (dele din harddisk op) er programmet PartitionMagic 8.0. Du kan også bruge programmet til at formatere din harddisk til f.eks fat eller NTFS format. m.m. Kig her og find ud at mere... http://www.symantec.com/partitionmagic/

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:40

den skriver (ikke allokeret)

Kommentar
Fra : john40

Dato : 09-03-04 23:43

Den er helt ny skal køre som nr to Den er ikke master.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:43

Prøv at højreklik på disknavnet og vælg hjælp så kan du selv følge lidt med.

Rizla, hvordan vil du lagre data på en harddisk der ikke har et format?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:46

Hjælp: Diskhåndtering - Kontrolliste tilføje ny disk - opret partitioner eller diskenheder/sådan oprettes en partition..... - Fra grænsefladen i Windows

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-04 23:49

Hvis du højreklikker i det ikke allokerede område skulle du få mulighed for at partitionere eller formatere.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 70 point
Dato : 09-03-04 23:56

Rizla>> Formatering er jo ikke noget man gør for at slette, selv om det også sker. Man opbygger et format der passer til styresystemet altså FAT32 eller NTFS og det kan man gøre uden et specielt program som PartitionMagic.
Hvis man ikke har formateret er der ikke dannet noget (allokeret) som kan anvendes af styresystemet

Kommentar
Fra : john40

Dato : 10-03-04 00:00

Hej Bjarne så lykkes det igen tak for hjælpen John40

Godkendelse af svar
Fra : john40

Dato : 10-03-04 00:00

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : john40

Dato : 10-03-04 00:02

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-03-04 00:03

Alletiders John, skulle det være en anden gang.