/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Honda Melody Mini Tuningstips??
Fra : fred280188
Vist : 4390 gange
90 point
Dato : 09-03-04 21:26

Hej jeg har købt en Honda Melody Mini, jeg er vild glad for den, den er blå og kører 43 jævnt. Jeg har ikke "rørt" den, men jeg ved at der er er isat nyt cylinderkit (den kommer til at kører hurtigere når det er slidt), og at der er ny udstødning. Men Hvordan får jeg den til at rende 50/55km/t ? forresten stylingstips må gerne mailes til fred_moeller@jubiimail.dk
se den http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5698

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-03-04 22:12
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 90 point
Dato : 10-03-04 00:28

Få et gratis katalog fra: WWW:THansen.dk
http://www.thansen.dk/products.asp?c=222460313&n=282526636#xy

Honda Melody Mini, er en svær knallert at få til at køre stærkt, og det viser det jo også når du allerede har cylinderkit på, så jeg tror at du skal være tilfreds, eller få dig en anden knallert.
Men selvfølgelig kan du godt få andre cylinderkit der med karburator og tunudstødning kan komme til at løbe stærkere, men det bliver i omegnen af min. 3000kr, og en masse besvær, og montering/indstillinger.
Og så er du i faresonen, for udgifter på ca 2000kr og fjernelse af dit nye tunsæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-03-04 13:46

Nu kender jeg intet til Melody men tager jeg ikke meget fejl er den nok så gammel at der sidder en plumb i den. Enten i Cylinderen, Indsugningen eller krumtaphuset. Den sørger for mindre benzintilførsel og skal helst ud hvis du vil ha fart på. Ellers kan du jo hakke stemplet eller file skyllekanalerne større. Det ville nok gi et par kilometer.

Godkendelse af svar
Fra : fred280188

Dato : 13-03-04 12:24

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Djernis

Dato : 15-03-04 19:51

Hey! Min Melody render 50km/t, og der er gjort følgende: Plomben i studsen er snuppet, membranen er gjort dobbel, topstykket er planet og ringene ved den forreste remskive er byttet om - håber det var noget du kunne bruge...

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 16-03-04 07:25

djernis: jeg har ik fattet "membranen" hva er det ?og hvad gør det at den er dobbelt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 17:45

Selv tak.
Her er en dobbeltmembran til Big Max http://www.thansen.dk/product.asp?c=225328822&n=905229926&pn=282590300
Og en enkeltmembran til yamaha http://www.thansen.dk/product.asp?c=225328822&n=282514384&pn=282514387

Den er placeret mellem karburator/indsugningsrør og bunden af cylinderen eller lige under cylinderen (krumtaphuset)
Når der er vaccum i krumtaphuset skal der suges ind i krumtaphuset fra karburatoren, og når stempelet er nede, og der er overtryk i krumtaphuset skal den være lukket. Man kan kalde den en kontraventil, der kun tillader luft/benzin at bevæge sig en vej.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 16-03-04 18:04

ok tak!............. men hvilke passer til melody?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 23:34

Det ved jeg ikke af nogen lige gør, undtagen huller mm skal laves om, men det må Djernis, jo svare på.
Tvivler også på det gir ret meget.
Men jeg skrev jo også: Honda Melody Mini, er en svær knallert at få til at køre stærkt, og det viser det jo også når du allerede har cylinderkit på, så jeg tror at du skal være tilfreds, eller få dig en anden knallert.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djernis

Dato : 18-03-04 19:12

Ja, den med membranen er sgu ikke lige det nemmeste - du kan dog sagtens undlade at gøre noget ved den. Men hvis du vil geare din Melody, er det klogt - det kan kompensere for det dårligere optræk. Det jeg gjorde, var forsigtigt at bore et lille hul ved siden af det eksisterende (fra fabrikken er omridset markeret). Bagefter finder du en rundfil frem, og filer dig frem til noget der ligner den eksisterende "membran-port". Når dette er gjort, skal du klippe et dobbelt membran-blad i carbon (carbon-plade kan du købe hos din lokale knallert-smed").
Det ÉR lettere sagt end gjort, men med tålmodighed KAN det lade sig gøre...

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 18-03-04 20:14

mht til luftfilter? er et powerluftfilter ulovligt? er der lovlige alternativer (jeg synes at luftfilteret er klodset, det er også faldet af!)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-03-04 20:39

Ja det er ulovligt, i det hele taget er alle konstruktive ændringer (Alle ændringer fra den typegodkendte model) ulovlige.
Nu ser man gennem fingre med småændringer, som andre håndtag, andet horn, styr. Men ændringer ved motoren der kan få den til at køre hurtigere, eller sikkerhedsmæssige ændringer, så som svejsning på stellet, ændringer på bremser, lys osv. er ulovlig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 18-03-04 22:46

ok tak!.... så man kan nok ik få et andet "diskret luftfilter".........

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-03-04 22:52

Hvis ellers luftfilteret er rent, bør det ikke yde ret meget modstand, ellers kan man jo fjerne noget af indmaden.
Men helt at fjerne indmaden, slider jo på motoren, da der kommer skidt og sandkorn med ind i motoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 11-04-04 12:38

jeg har planet mit topstykke 3 gange! og lortet køre ikke en skid hurtigere... det enester der sker er at den begynder at larme når den runder de 30km/t det lyder som om at stemplet går op i topstykket...

har jeg gjort noget galt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-04-04 13:35

Ja der er da begrænsninger, for hvor meget man kan plane, hvis det gøres for meget, sker der det du nævner, at stempelet rammer topstykket. Det er iøvrigt hårdt for lejerne at køre med planet topstykke. Du ødelægger stempel toppen hvis du fortsætter, foruden at gevindene der holder topstykke/cylinder. Du må lægge en ekstra pakning i toppen, eventuelt en "flad" du selv skærer af pakning du kan købe.
Som jeg skrev, det er en knallert der er svær at få til at køre stærkt, så overvej at sælge, og få en anden, hvis det skal gå stærkt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luciano666

Dato : 12-04-04 15:55

okay! tak for svaret... jeg er i gang med at sælge den... jeg kan ikke holde ud kun at køre 30km/t...

jeg sælger den for 2000kr. ekstra topstykke følger med, som ikke er planet.

kontakt mig på sebastian.jessen@skolekom.dk

PS. jeg bor i birkerød