/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte - løbetid
Fra : stinepigen84
Vist : 852 gange
20 point
Dato : 07-03-04 22:42

Hejsa er der nogen der kan svare mig på hvornår katte kommer i løbetid. Jeg mener d er ved 5-6 måneder. Jeg har en hun kat som bliver 1 år d. 4/5 og har endnu ikke været i løbetid. Skal jeg bekymre mig? Vores anden hun kat har været i løbetid 5 gange inden for et halvt år, er det normalt? Og det sidste spørgsmål, er der nogen der kender et tips til at få kattehår af sofaen, har prøvet med støvsuger på max styrke, men det hjælper ikke..

med venlig hilsen Stine

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 07-03-04 23:08

Hej Stinepigen84

For ikke så mange dage siden var der en anden kandu bruger der spurgte om det samme
http://www.kandu.dk/dk/spg/34937

Jeg tror du kan finde svaret der

Mhh
Wilduhr

Kommentar
Fra : Wilduhr

Dato : 07-03-04 23:10

Ang. kattehårene på sofaen så vil en "frakkebørste" (fnullerfjerner) være god - altså en af dem med klister

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 23:30

Hvis det er et problem, med at katten kommer i løbetid, så kan man få dyrlægen til at skrive en resept på en slags "p-piller", som forhindrer at katten kommer i løbetid, det mere drastiske med at lade dyrlægen sterillisere den, er en ret dyr løsning. Den unge kat kommer sikker i løbetid nu, det er blevet forår, medmindre den allerede er drægtig.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 08-03-04 14:15

det kan godt virke drastisk at få en hun kat sterilliseret, men i det lange løb er det bedre for katten. ved p-piller er der en masse bivirkninger så som livmoderbetændelse,og øget risiko for kræft i mælkekirtlerne. desuden er der også en risiko for udvikling af sukkersyg. hvis det er en udekat er der også risiko for at den kaster p-pillen op igen med alt det den spiser (græs,vasker sig osv) og ja det er da en dyr løsning når regningen skal betales, men hvis man regner på det er det billiger i længden!

ps en kat kommer oftes i løbetid når de er omkring 5-10mdr og der varer som regl 2 til 12 dage af gangen....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 17:44

Jeg kender to katte ,der har fået p-piller i ca. otte år, de har ikke udviklet nogen af de nævnte bivirkninger. Det er selvfølgelig en meget "tynd statistik", men man skal nu ikke tro ,at det er sikkert, at de får nogen af de bivirkninger idestrup nævner. Men når man ser bort fra prisen, så er det da meget lettere, for ejeren med en sterillisation! Idestrup nævnte ikke bivirkningerne ved sterillisation - - Jeg er sikker på at idestrup godt kender dem!
Valde.

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 08-03-04 18:51

jep det gør jeg for jeg har lige haft min egen afsted...og undskyld det var en forglemmelse! bivirkningerne ved en sterillisation er at de kan kan få tedens til overvægt. derfor skal man holde øje med hvor meget den spiser og eventuelt dosere maden så den ikke for for meget. derudover kan den miste noget af dens energi og blive mere killingeagtig ved at blive mere kælen osv. alt dette er information fra min egen dyrlæge som jeg var i kontakt med for 10 dage siden ( hun skal faktisk have fjernet stingne i morgen) desuden kan kun en dyrlæge undersøge om dine (valde) katte lider af nogen af de ting der er beskrevet foroven..så måske det ikke var en ide af få den afsted til et tjek?

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 08-03-04 18:54

desuden skrev jeg jo ikke ØGET og RISIKO...der er jo som bekendt ingen garanti her i livet ud over at vi skal dø!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 19:35

Ja nu er stinepigen da infomeret om ulemperne ved begge løsninger!. Kun en ting - dyrlægen ser jo på kattene når hun skriver recept på p- piller, så du Idestrup behøver ikke at nære nogen bekymring for mine katte, jeg har en ansvarlig dyrlæge. Det var en ting der du ikke vidste om p-piller inden du kritiserede dem!

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 08-03-04 22:22

en god dyrlæge kigger på dem først, andre gør ikke. så står vi 2 da lige i at være uvidne om visse ting.
nå stinepigen.hvis du stadig er i tvivl efter denne lille debat synes jeg at du skal kontakte din dyrlæge med de spørgsmål du endnu ikke er blevet klog på. det er nu engang ham er har mest styr på dette emne...

held og lykke med det!
idestrup

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 23:46

Jeg ved da ikke hvor lige vi står, dyrlægen har pligt til at undersøge katten inden hun/han skriver recept, ellers kunne man da frigive pillerne, så vi kunne købe dem uden recept, så selvfølgeligt undersøger de dyrene, inden de skriver recept.
Vajde.

Kommentar
Fra : Birgitwinther

Dato : 09-03-04 15:52

Det er meget forskelligt hvornår katte kommer i løbetid. Min første perserblanding var 1 år og 6 måneder. Mine Mainecoone piger var mellem 8 og 11 mrd. Ang kattehår. Prøv at gnide dem af med en godt opvredet fugtig klud, det virker!
MVH
Birgit

Kommentar
Fra : cathzen

Dato : 24-03-04 23:42

Det med om det er normalt, at din kat har været i løbetid 5 gange på et halvt år, er meget normalt, der går ca 3-4 uger mellem en kat kommer i løbetid.

mvh cathzen

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 28-03-04 13:37

Hej Stinepige
Hvis du lader din hunkat sterilisere, så får du en rolig kat, som ikke strejfer, men holder sig til familien. Det kan forekomme dyrt, men i det lange løb er det nok både det sikreste og billigste (selvfølgelig afhængig af, hvor gammel katten bliver).
Med hensyn til kattehår på sofaen - hvis det ikke drejer sig om et tykt lag, så gør jeg ofte det, at jeg gør mine hænder våde (fugtige) og så kan du simpelthen "børste" hårene af.
God fornøjelse!
mvh nusa

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 30-03-04 19:26

Hej Stine
I stedet for at prøve at få hårene af sofaen, er det en god idee, at få katten gennem redt, (og her er det vigtigt at bruge en kam der går godt ned til huden så den får alle de løse med man kan få alm. kamme, med også nogle der ligner en rive, de kan anbefales, da de er lette at bruge, og da katten ikke bliver ked af at blive redt med den. Jeg har selv købt den på www.loppetjansen.dk, men de findes også i alm. butikker, de hedder KW strigler) og evt. vasket da det fjerner alle de løse hår, også vil der ikke være flere hår i sofaen.

Hårene på sofaen kan du fjerne med en klud, og en forstøver med vand i. Du sprayer, og tørrer over, så skulle hårene forsvinde.

Hvis din kat ikke er kommet i løbetid endnu, så vil jeg kontakte min egen dyrelæge, og forhører min om de forskellige muligheder der er. Måske skal katten værken sterialiseres eller have p-piller. Men det er kun din dyrelæge der kan svare på dette!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 21:36

Jngen svar der kunne bruges??