/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
må jeg beholde den?
Fra : daniella1
Vist : 618 gange
50 point
Dato : 07-03-04 19:19

hejza:)
jeg har fundet en kanin. og så ville jeg høre om jeg må beholde den, hvis der ikke er nogen der svare på mine sedler( jeg har hænget sedler op med at jeg har fundet dem). eller om jeg skal melde det et sted?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 19:23

Hvis der ikke er nogle der savner den så behold du den Mvh sune

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 07-03-04 19:25

Hvis der ikke er nogen der melder sig efter den, så siger jeg bare til lykke med din nye kanin
Og held og lykke med den......

Mordex.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 19:29

det lyder jo rigtig godt, hun er nemlig såååå sød:)
så er det jo bare lige det at over tale min mor...... jeg har nemlig allerede reseveret 2 kaniner fra kaninernesverden, men en kanin fra eller til gør jo ikke så meget når men har buret.
lige et andet spørgsmål, kan man på nogen måder se hvor gammel den ca. er?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 19:31

Hvis du har hængt sedler op i nabolaget og ingen reagerer kan du roligt beholde den.
Er du sikker på det er en kanin og ikke en hareunge.?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 19:33

Størrelser siger lidt.
Men det er svært at sige uden at se den.
Siden du siger den er sød er den sikkert ikke så gammel.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 19:33

Jeg ville lige løfte røret og ringe til politiet mandag formiddag, der kunne være en der har spurgt, hvis ikke så er kaninen sikkert din, tillykke med den.
Valde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-03-04 19:34

Har du set efter i den lokale avis eller div. supermarkeder i nærheden, om der skulle være en efterlysning.
Sæt evt. en annonce i den lokale avis med fremlysning.
Det er jo synd, hvis det nu er et barn, der har mistet sin søde kanin.

mvh ans

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 19:35

http://www.kaniner.info/ Mvh sune Det er ikke harer her *SS*

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 19:37

Få din mor til at ringe, så har du også hende som forbundsfælle tror jeg.Valde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 19:38

Hvad koster det mon ans Og Valde ringe til politiet nu må i lige

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 19:49

jeg er 100% sikker på at det er en kanin, det er en sort dværgvædder og fordi den er sød kan den jo saktens være voksen.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 19:50

det er ikke en unge, og jeg vil gætte på den ihvert fald er over 1 år gammel

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 19:51

upss 1/2 år gammel... glemte lige det sidste af tallet:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 19:54

Pas den godt i et par dage - kommer der ikke nogen og spørger efter den så HAR du fået et husdyr.
Hvad siger dine forældre?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 19:58

min mor synes ikke det er sågodt med en kanin mere når jeg allrede har reseveret 2 kaniner, men jeg tror godt hun kan overtales, jeg passer den jo selv, køber mad og vi har buret. såå mon ik det kan lade sig gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 20:03

Tillykke med den. Hende skal du nok få overtalt.

De børn - de børn.

Lidt hjælp med støvsugningen hjælper måske

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 07-03-04 21:16

ja, det ku være den metode jeg skulle prøve:)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-03-04 21:55

sunowits kender du loven om hittegods, mark og vejfred *S*
Det koster da ikke meget at spørge hos politiet om nogen har efterlyst dyret!
mvh. Valde

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 21:57

Valde det der med at køste var vist noget med en annonce i avisen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-03-04 21:58

Ups o

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-03-04 22:06

Lad nu da Daniella glæde sig over sin kanin.
Der er sikkert ikke mange der efterlyser sådan en.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 00:17

refi, nu kan du bare se hvor glad Daniella er for den, mon ikke den tidligere ejer var lige så glad for den?
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:25

Jo, men hvis hun har hængt sedler op osv. så er det nok bedre kaninen har det godt.
Alternativet er jo at den bliver aflivet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 00:34

Hvorfor vil du nu have den aflivet?? Jeg taler om hvis nu ejeren savner sit kæledyr. Hvem skulle da så finde på at aflive det?? Man kan saktens henvende sig til politiet og spørge om nogen savner den, uden at de derfor kommer farende og afliver den!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 00:39

Man kan ringe til politiet om mange ting, også om kæledyr. Det tyder jo på at det er en tam kanin, som Daniella har "fået". Ejeren har måske ringet til politiet. Det koster jo kun en opringning, og man er ikke til grin.
Ligeledes kan man ringe til den nærmeste dyrlæge.
Hvis det ikke giver resultat, så kan Daniella beholde kaninen.
mvh ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 00:41

Ja - en eller anden bliver/er jo nok ked af det.

Men der kan da være noget om det - en opringning koster så lidt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 00:46

Ans jeg er helt enig, det har jeg prøvet at sige hele tiden!!
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 08-03-04 15:27

jeg har spurgt dyrlægen og politiet idag, og inden savnede den.. men sedlerne får lov til at blive hængene et godt stykke tid endnu, for dens ejer må godt nok savne, sådan en sød kanin:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 15:32

Du har gjort det helt rigtige, og jeg er sikker på kaninen har det godt hos dig. Pøj Pøj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-04 15:32

Det var godt Daniella. Hvordan fandt du kaninen?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 08-03-04 15:41

ja, rigtig godt. min genbo kom over til mig med den, hun fandt den ude på græsplænen, og hun vidste at jeg havde haft kaniner før. og så var jeg ude i 2 timer for at lede efter dens ejer, men ingen kendte den.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 16:12

Så er der bare det med at få mor overtalt.
Valde.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 08-03-04 16:27

ja, jeg var lige ved at få hende overtalt, men pludselig synes hun ikke jeg må
alligevel:( håber virkelig hun om bestemmer sig....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 17:03

Fortæl hende, at de er næsten nødt til hvis i ikke finder den rigtige ejer, i kan måske finde en der vil have den. Ellers er va,get skal den have det godt hos jer, eller skal den aflives, en grim tanke ikke!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 17:04

Fortæl hende, at de er næsten nødt til hvis i ikke finder den rigtige ejer, i kan måske finde en der vil have den. Ellers er va,get skal den have det godt hos jer, eller skal den aflives, en grim tanke ikke!!
Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-03-04 17:07

Fortæl hende, at de er i næsten nødt til hvis i ikke finder den rigtige ejer, i kan måske finde en der vil have den. Ellers er va,get skal den have det godt hos jer, eller skal den aflives, en grim tanke ikke!!
Valde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-04 17:30

Ja- kandu er ikke så hurtig men registrerer klikkene alligevel
"daniella"
Du skal bruge "tricket" med at støvsuge og måske hjælpe med andet.
Så skal du forklare din mor at det jo er synd for kaninen at den ikke har noget sted at være - den kan jo ikke gøre for det.
Men nu skal vi nok ikke give dig for mange ideer til at "snørre" din mor, så bliver hun bare sur på os.
Jeg er overbevist om du klarer den. [hør]

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 08-03-04 18:08

det tror jeg også på jeg kan, man kan jo hvad man vil hvis man tro på det:)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-03-04 14:59

Hvad med det her med hanner og hunner og sex og små børn?? Daniella, har du check på, om det er en pige eller en dreng?
Og hvad med de kaniner, du har bestilt? Hvad køn har de?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-03-04 15:03

---Og Valde, nu må du altså styre den finger... Kandu er ikke så kvik i dag..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 15:09

Det var nu igår - men det er ikke bedre idag

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-04 15:59

Da jeg var barn - for meget meget længe siden, da havde jeg også kaniner, de er nu søde, men der kan hurtigt blive mange,hilsen Valde.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 09-03-04 16:37

jeg er næsten 100% sikker på det er en hun, men jeg skal lige have en af mine venner til at tjekke. de 2 kaniner jeg har reseveret er begge hunne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-04 16:46

Så bliver din mor rigtig glad - når du til næste år har 16 kaniner.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-03-04 16:54

Du skal være helt sikker på, at det er en hun. -Det ville være dobbelt arbejde at have en han også.

Kan du ikke tage kaninen med til en byggelegeplads eller en dyrehandel? Der plejer de at have ret godt check på det.
Men når det ER en hun, og du ikke ved, hvor den kommer fra, så er der også spørgsmålet om hun måske allerede ER gravid? Har du tænkt på det?

På den anden side kan jeg ikke rigtig se, hvad I kan gøre... Hvad foreslår din mor, at der skal ske med kaninen?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 09-03-04 17:17

min ven er kaninavler så nu må jeg jo se hvad han sige. jeg ved ikke om den er gravid, men hvis hun er det, er hun ikke ret langt henne. den er værken tyk eller graver i halmen, men hun kan godt nok ikke lide jeg røre hendes mave!
jeg har spurgt min mor hvad hun ville gøre ved den, men det ved hun ikke. men hun kunne aldrig finde på at sige den skulle aflives.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-03-04 17:20

Nu hvor i snakker kaninunger, så vil jeg lige fortælle, at kaninunger nok ikke kan sælges, de kan i regelen foræres væk til en dyrehandel, når de er små, ca. 5-8 uger

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 17:24

Så skal du bare lige huske at lukke spørgsmålet hvis du ikke kan komme videre
Hav en god dag
Mvh Sune

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 21-04-04 21:34

hejza. min computer har været gået i stykker, så det er derfor jeg ikk har haft svaret...
nåh jeg har fået lov til at beholde hende, og hun hedder nu Nova...... hun har lige fået et rigtig dejligt kuld unger i dag, men jeg kan ikk rigtig forstå hvordan det kan lade sig gøre, for så vidt jeg ved er de kun gravide i 31 dage eller er det mig der tager helt fejl?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 22:22

Hej.
Tillykke med din nye kanin.
Jeg ved desværre ikke i hvor langt tid kaniner er gravide, men det er da dejlig med nogle små grå alligevel

Ha´ det godt, og held og lykke med `ninerne

Mordex.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-04 22:36

Tillykke med alle dine kaniner. Drægtigheden er 28 - 31 dage http://www.zoo.dk/cms/showpage.asp?nodeid=74Kanin

mvh ans

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 21-04-04 22:51

okay, så kan jeg ikk forstå hun først føder nu. nogle der ved hvordan det kan være?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-04-04 23:00

Har den gået alene efter at du har fået den?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 21-04-04 23:09

ja

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-04-04 23:16

Det kunne jo være at den pga. omstændighederne (nye mennesker, nyt hjem) har været for nervøs/usikker til at føde normalt. Derfor ventede den med at føde, til at have fået lidt mere tro på Jer........

Mordex.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 21-04-04 23:26

ja, det kunne jo være derfor.... de er også meget store selvom der er 6 unger....... ved i hvordan man kan se om de får noget at spise?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-04 00:33

En kanin ammer kun sine unger en gang i døgnet. Jeg har haft masser af kaniner. Kaniners drægtighed varer fra 28 til 32 dage længst for de store. Er du nu sikker på at den først har fået ungerne nu? Du ved nok at kaninunger er nøgne, helt uden pels, når de lige er født? De ligger stille i et hjørne af buret dækket med hår fra moderen og lidt halm ovenpå, man ser dem måske ikke før de er 14 - 21 dage og begynder at kunne gå, Jeg tror ikke på at moderen kan vente med at føde til den er i "humør" til det. Held og lykke med din nye "kaninfarm"Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 22-04-04 07:24

ja, jeg er sikker på at de lige er blevet født, for hun har bygget en rede lige forand lågen til hendes sove rum og en af ungerne havde stadig lidt navlestreng.
kender i en god side hvor man kan læse om ungernes udvikling?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-04 13:09

Dengang jeg havde kaniner var der intet internet, jeg måtte klare mig med almindelige bøger. de kan vel fåes endnu. den bedste jeg kender hedder "Vore kaniner", den er skrevet af en der hedder E. Wanning, og udgivet af clausen bøger.isbn 87.11-03807-1
hvis jeg var dig ville jeg nok ringe- skrive eller maile. til kaninavlerforeninger, eller kaninavlere du ellers har truffet.
en kort beskrivelse fra bogen: "kaninunger begynder at se når de er ni dage gamle, og de bevæger sig uden for reden når de er 18 - 21 dage gamle". Jeg husker at de begynder at spise lidt når de er begyndt at gå uden for reden, og de må da gerne gå ved moderen til de er 6-8 uger gamle.
Det er da et mysterium, hvordan din kanin er kommet i nærheden af en han! - - mon nogle børn har besøgt den sammen med deres kaninhan? Det kan være der skal lås på buret! Mvh. Valde.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 22-04-04 14:12

Tillykke med familieforøgelsen!

Selv om det er noget hårdt, så er det nok en god ide, hvis du allerede nu begynder at se dig om efter nye hjem til dem når den tid kommer. Prøv at spørge dine venner, om der ikke er nogen, der kunne tænke sig en kaninunge. For det er da sjovere at kunne se dem en gang imellem end bare at aflevere dem til dyrehandleren. Og det er også sjovt for de nye ejere at få lov til at hilse på deres lille nye kanin når de er f.eks 3 uger gamle.

Hvordan gik det med de kaniner, du havde bestilt? Har du fået dem?

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 22-04-04 14:31

der er ingen han kanin der har kunne komme i nærheden af hende for der er nemlig allerede lås på buret, så det er en mysterie hvordan der har kunne gå så lang tid inden hun har født.

jeg havde lidt på fornemelsen at hun var gravid til sidst, fordi hendes mave voksede og voksede, så jeg havde hørt lidt rundt omkring og der er allerede 4 unger der er reseverede og de 2 sidste bliver vel ikk så svære at komme af med........ dyrehandlen får dem ihvert falt ikk, for de vil have dem når de er 3-5 uger gamle.....

de 2 kaniner jeg har bestilt kommer imorgen, så der bliver rigtig mange kaniner at holde styr på:)

må jeg egenlig godt tage moren væk fra ungerne sådan at hun kan komme ud at løbe lidt? hun er nemlig vant til at løbe rundt inde i vores hus mindst 5 timer om dagen, så det er lidt synd hvis hun ikk kan løbe bar lidt fri.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-04 17:42

Du kan da sagtens lade den løbe lidt rundt, I naturen ser den kun til sine unger den ene gang i døgnet, hvor de skal die. Jeg tror ikke du skal lade dine venner tage deres kanin på besøg, der er nok en af dem der er en han selv om i tror det er en hun,..:)
Det er meget sjældent at se de små amme som sagt sker det kun den ene gang i døgnet og det er når der er ro og lidt mørkt.Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 22-04-04 18:09

den her heller ikk været sammen med andre kaniner, kun den selv:)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-04 18:14

Lige netop min tanke også, Valde. Der en han, der udgiver sig for at være en hun!! -Snedigt!!

Daniella, prøv at tænke efter, hvilke kaniner der har besøgt Nova siden du fik hende. -Så kan det være, du kan regne ud, hvem eder er far.

Valde. Dagens dansklektion: Hunkaninen ammer sine unger, men ungerne dier hos moderen. Unger kan ikke amme.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 22-04-04 18:19

den har ikk været sammen med andre kaniner mens jeg har haft den

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-04 19:28

Birgitta! Kaniner kan så utroligt meget - lader det til!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-04 13:54

Så én eneste lille kanin kan blive til utrolig mange, valde...

Godkendelse af svar
Fra : daniella1

Dato : 25-04-04 23:35

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-04 15:21

Hej, Daniella Tak for accepten af mit svar.
Har du fundet ud af, hvor mange unger, der er? og hvad køn?

Jeg håber du finder gode hjem til dem.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 26-04-04 17:43

der er 6 unger, men jeg kender ikk kønnet endnu.
jeg håber også jeg kan finde nogle gode hjem til dem, de kommer ihvert fald ikk nogle steder hen hvor jeg ikk ved om de får det godt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-04 18:20

Tillykke med sekslingerne. Jeg kan godt huske, da min barnepige engang for mange år siden satte sin kanin i pleje hos mig mens hun tog på ferie. Da hun kom hjem en uge senere havde hun ikke én men 5 kaniner! Og hun vidste heller ikke, at den var gravid. Kaninerne blev boende hos os til de var gamle nok til at flytte hjemmefra. Der blev afholdt børnedyrskue lige i nærheden og der blev de sidste unger afsat.
Men det er da sjovt at se hvor hurtigt, de vokser, ikke? -der går kun få uger inden de hopper rundt og kikker på verden med store øjne.
Du må invitere din kaninavlerven på besøg så du kan få bestemt kønnet. Det er ikke så svært, så en anden gang kan du selv gøre det.

Kommentar
Fra : daniella1

Dato : 26-04-04 18:28

ja, han var der igår, men man kan ikk se kønnet endnu, måske om et par uger.
han sagde det var nogle meget store unger i forhold til hvad de plejer. den storste af ungerne vejede nemlig 68 gram dagen efter den var blevet født og de plejer kun at veje omkring 30 gram, når det er dværgvæddere, så faren har sikkert været stor