/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitioner
Fra : palle22
Vist : 418 gange
22 point
Dato : 07-03-04 11:56

Jeg køber en 120GB Hitachi 7K250 med 8mb cache på mandag. Den skal køre som eneste disk i mit system. Skal jeg lave flere partitioner på den, f.eks en til windows, og en til spil? Vil det gøre den hurtigere, eller er der ingen forskel? Det er vel nemmere kun at have et disknavn at arbejde med?
VH Palle

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-03-04 12:10

2 eller flere partitioner giver dig fordele ved bedre overblik og oprydning/defragmentering bliver også mere overskueligt rent tidsmæssigt.
m.h.t hastighed... ting der kører meget sammen med mange disktilgreb skal bare ligge på samme partition, så kører det faktisk hurtigere, end hvis det er en stor partition. Men det er næppe rigtigt målbart.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-03-04 12:18

Ja, okay. Men det er nemmere bare at gemme noget på et drev, istedet for at skulle vælge mellem to eller flere hver gang...
Den hastighedsforøgelse jeg får ved at lave flere partitioner, er altså umærkbar?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 22 point
Dato : 07-03-04 15:08

Hastighedsforskellen kan hurtigt blive mærkbar! Hvis du har indlæst et program der ligger på den foreste del af harddisken, og du skal bruge en fil der ligger på den bagerste del ja så skal der jo søges efter den og søgning tager tid. Noget andet er osse at det kan være svært at overskue så stor en disk, hvis man ikke opdeler den! Jeg vil anbefale at du deler disken op i 3 eller fire, så har du et drev til operativsystemmer, et til data, et til spil og evt. et til backups. Det skulle os gerne give en større datasikkerhed! Det er jo lidt surt at miste alle sine data fordi man bliver nødt tild at formattere C drevet, hvis der sker noget med operativsystemet!

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 07-03-04 17:27

Tak for svaret tedd.