/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Barbitursyre/urinstof/....., analysemeto~
Fra : Trine.C
Vist : 1319 gange
20 point
Dato : 05-03-04 13:01

Hej derude.

Vi er to HTX-elever, som er igang med vores afsluttende projekt i teknikfaget proces og levnedsmiddel. I den forbindelse vil vi fremstille barbitursyre, og de to reaktanter malonsyrediethylester og urinstof man bruger til at fremstille barbitursyre. Vi har brug for både kvalitative og kvantitative analysemetoder til at bestemme renheden af vores tre fremstillede produkter. Vi håber, at der er nogen som kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Søren Valdemar Welling og Trine Nørgaard Christensen

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 05-03-04 13:15

Elementaranalyse; GC-MS; LC-MS; ESI. Generelt kan i bruge hvad i har til rådighed af spektroskopi - men sprøgsmnålet er nok nærmere hvad slags udstyr i har adgang til. En simpel syre/base titrering kan jo sagtens fortælle jer hvor meget syre i har dannet. Men ud fra jeres synteseforskrift må i vel kunne beregne jeres teoretiske udbytte.

Kaos

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-03-04 13:24

Hej navnebroder+ Trine!
Jeg brugte søgeordet barbitursyre i google, der kom 16 links, prøv om ikke der er et i kan bruge, der er links om både syntese og analyse af barbitursyre,
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : bpz

Dato : 05-03-04 19:20

Urinstof kan analyseres kvantitativt vja flere metoder.
Idet man fx i Kjeldahls metode oxidere alt kvælstof til ammoniumsulfat og afdestillerer dette som ammoniak det opsamlet i et forlag af fx saltsyre der tilbagetitreres.
Mvh
Bpz

Kommentar
Fra : Trine.C

Dato : 05-03-04 23:55

Hejsa!

Vi kan selvfølgelig godt lave en syre/base-titrering ved barbitursyren og det barbiturat vi vælger (utrolig oplagt og den var vi kommet frem til ), men dette løser ikke vores problem med malondiethylesteren. Har I nogle gode idéer til den? Urinstof har vi jo fået en glimrende metode til, selvom vores Kjeldahls udstyr ikke er i top. Desuden er vi interesserede i, om man kan ekstrahere urinstof fra fx urin, men det har ikke været muligt at finde noget. Vores ene lærer påstår, at det ikke er muligt, men det tror jeg ikke på! Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : kiso

Dato : 21-03-04 23:37

Hvis min kemihistorie tjener mig ret, så er grunden til at det kaldes urinstof netop at det i sin tid blev ekstraheret fra urin.
Så vidt jeg husker kogte man urin indtil alt vandet var fordampet.
Men det ligger jo tilbage i alkymiens dage.
Jeg er sikker på at i godt kan finde noget historie om det på nettet (google osv.).

Kommentar
Fra : olguin

Dato : 14-09-04 23:35

Er der ikke en sammenhæng mellem urea og urinstof? Urea kan bestemmes feks enzymatisk og v. ph differentiale.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 21:33

Ingen gode svar??