/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
støtte til renovering??
Fra : lyhne1
Vist : 470 gange
139 point
Dato : 03-03-04 20:04

Hejsa.

Er der nogen af jer der har gjort jer erfaringer med at søge støtte (Kommune/stat/eu) til renovering af bygninger??

Dette drejer sig om en privatejet lejlighedsblok, med 5 lejligheder. Bygget i 1938

Venlig hilsen
Lyhne1

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 03-03-04 20:38

1. januar 2004 er der trådt en ny lov om byfornyelse i kraft, i den er der noget der hedder bygningsforbedring hvortil der kan ydes tilskud, du kan læse videre her: http://www.ebst.dk/ombyfornyelse

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 03-03-04 22:53

mayday.

Tak, men så vidt jeg kan se, er dette noget der angår kommunerne... og ikke noget jeg kan søge??
Jeg kan jo selvfølgelig selv gøre min kommunes tekniske forvaltning opmærksom på dette...

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 04-03-04 00:01

lyhne1
Det er altid kommunerne der administrerer tilskud til byfornyelse/bygningsforbedring. Kommunerne modtager et (ramme)beløb fra Staten som efterfølgende fordeles til de bygninger der har søgt om, og kommet i betragtning til bygningsforbedring.

Derfor henved dig hos din kommune, og hør om de aktuelle tilskudsmuligheder, en forudsætning for at få tilskud/støtte er bl.a. at renoveringen skal beløbe sig til mere end kr. 1.000/m2.

Spørg kommunen - de er til for jer.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 04-03-04 07:55

Mayday

Jeg har sådan set kontaktet min kommune, men det lød lidt som om de bare sagde kategorisk nej.. hun spurgte om dt var en fredet bygning (Nej) og så var der sådan set ikke noget at gøre... Lød det som... Derfor ville jeg høre om der var andre muligheder...

Det lød mere som: Spørg bare kommunen, men de afviser dig....

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 04-03-04 13:13

Nu er det som du kan se en ret ny lov, så kommunerne har måske ikke fuldt overblik over omfanget, jeg er bestemt af den opfattelse, at der kan gives tilskud til andet end fredede bygninger, men det er selvfølgelig kommunen der administrerer/prioriterer hvad der skal gives tilskud til.

Jeg vil foreslå dig at rette en skriftlig forespørgsel til kommunen, så er man nødt til at give dig en skriftlig begrundelse for hvordan tilskudsmidlerne anvendes.

Jeg har ikke eksakst kendskab til/erfaring med denne lov, men har tidligere arnbejdet med byfornyelse, og i den sammenhæng konstateret at skriftlige henvendelser har en god effekt, idet besvarelserne skal undeskrives af en person der er ansvarlig for området, og dermed bør have den fornødne indsigt i det man svarer på, dette er langt fra tilfældet ved telefoniske henvendelser.

Og husk - kommunen, de er til for dig, og ikke omvendt, selv om det kan føles sådan engang imellem. *S*

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-03-04 08:41

hej Mayday..

Tusind tak for hjælpen...Jeg er nu kommet i kontakt med en fra kommunen...I stedet for en telefondame, der bare skulle sige nej...

Har lige et par spørgsmål mere...

Jeg spurgte hende så(via mail) om støtten omfattede reparation/udskiftning af halvrådne bærende bjælker i kælderen, dræn omkring ejendommen... hun skrev så at ejendommen kunne erklæres kondemneret?? betyder det ikke at den skal rives ned??

Tror du det vil være en god idé at få en bygningssagkyndig ud for at lave en rapport over tiltængte reparationer.. er det nødvendigt med en tilstandsrapport??? (Det er jo mega-dyrt...)
Jeg har kontakt til en bygningssagkyndig, som vil lave en rapport (Ikke en tilstandsrapport) for 5000,- men jeg kender en ingeniør, som jo kan sige hvad vi bør lave, men ikke kan give en autoriseret rapport...(Det kunne han gøre sort...)

Håber du vil hjælpe igen...

Lyhne1

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 15-03-04 10:49

Hej lyhne1

At en ejendom kondemneres betyder groft sagt, at den erklæres uegnet til menneskebolig, og skal enten nedrives eller moderniseres, herunder er der nogle regler for genhusning af beboerne i ejendommen, du kan formentlig finde mere her: http://www.andelsportal.dk/lovgivning_byfornyelse_2.htm.

Med hensyn til byggesagkyndig, er det vigtigt at i får lavet en præcis teknisk beskrivelse af de forhold der skal gøres noget ved, du kan eventuelt selv lave en beskrivelse samme ned den bekendte ingeniør, det er vigtigt at forholdende bliver beskrevet korrekt.

Efterfølgende kan det komme på tale at indvolvere et firma med indsigt i byfornyelse til at køre sagen, men det kan man så også få tilskud til.

Nu har du fået sagen startet op, så er det bare med at bide sig fast.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-03-04 11:21

Hej Mayday.

jeg bider og bider...
Der er tilsyneladende mulighed for at få 1/3 af udgifterne dækket...

Jeg har nu modtaget et ansøgningsskema.(Link)
http://www.ebst.dk/file_ans%C3%B8gning_istandsaetelse_ejendom.477

der skal jeg så vedlægge en vurdering?
tror du det vil vægte højere, hvis det er en autoriseret byggesagkyndig? (Han sagde at han samtidig med rapporten ville give ca. overslag på pris) eller kan min ingeniørvens udsagn være lige så godt??
skal det være et konkret tilbud fra et håndværkerfirma? eller er førnævnte overslag godt nok?
Hvis tilbuddet skal være konkret, så er rapporten vel ligegyldig..?

jeg er lidt i tvivl om det du siger med at involvere et firma med indsigt i Byfornyelse?? Er det nogle jurister, der argumenterer for os??

Lyhne1

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 15-03-04 17:58

Fremfor en autoriseret sagkyndig, er det vigtigere at finde en "kyndig" forstået således, at den pågældende kan beskrive projektet, og ikke mindst prissætte dette.

Nogen eegentlig rapport er ikke nødvendig, men alene en beskrivelse og økonomi, der jo også kan være et konkret tilbud fra en entreprenør.

Jeg vil nok mene du og din ingeniør-bekendte kan klare beskrivelse og udfyldelse af ansøgningsskemaet, og herefter supplere dette med et konkret tilbud på de enkelte arbejder.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 15-03-04 23:33

Hej igen Lyhne1

Lige en tilføjelse til sidste indlæg.

Ved valg af rådgiver (ex. arkitekt) skal du være opmærksom på at nogle kan være "gode til" at skabe nogle "fancy" løsninger (når der nu aligevel er tiskud fra det offentlige!) - der er jo meget ved at få 1/3-del i tilskud til noget der er blevet dobbelt så dyr - vel.

mayday

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 15-03-04 23:36

Ups! mangler "ikke" før meget og komma mellem på,at

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 04-05-04 10:58

Hej Mayday.
Jeg har altså ikke glemt at lukke spørgsmålet.. Det er fordi vi har en bygningssagkyndig i gang med at lave en rapport på bygningen... Og så havde jeg lidt håbet på at du ville hjælpe med at stykke noget sammen til kommunen...

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 04-05-04 10:58

og undskyld, der er gået så lang tid..

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-05-04 11:38

lyhne1

du skal henvende dig til Grundejernes investeringsfond http://www.gi.dk/ der kan du få al den hjælp du skal bruge samt vejledning.

mvh
per

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 04-05-04 11:59

Hej Per

Det er da en slags fond, hvor man kan søge, hvis man vil være del af et forsøg ikke?? og så kan man låne penge... eller kan jeg bare ikke finde ud af siden?

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-05-04 12:05

lyhne1

de administrere privat byfornyelse, ligeledes kan de give lån på samme vilkår som realkreditinst. og har en afdeling der tager sig af hjælp som i dit tilfælde, prøv at ringe til dem og tal med en konsulent, De er meget hjælpsomme, men drives som et privat firma trods at staten står bag. Prøv det, det koster ikke noget, de har hjulpet mig med flere renoveringsopgaver under privat byfornyelse, selvklart koster det penge når de går ind i et projekt, emn først da.

mvh
per

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 139 point
Dato : 04-05-04 20:48

Hej Lyhne1

Jeg troede egentlig du var i fuld gang med renoveringen, men ting tager som bekendt tid - især når der offentlige instanser med på sidelinien.

Forslaget ovenfor med GI tror jeg ikke er brugbar, idet din ejendom "kun" har 5 lejligheder og dermed ikke omfattet af Grundejernes Investeringsfond. Men det koster da ikke noget at spørge.

I det omfang, jeg kan være dig behjælpelig, er du velkommen.

mayday

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-05-04 23:28

mayday

hvad mener du med at ejendommen ikke er omfattet af GI når der kun er 5 lejligheder, ved du i det hele taget hvad GI er ?? til din oplysning er alle udlejningsejendomme underlagt GI vedligeholdelses bestemmelser, men der er ikke bindingspligt i ejendomme under 10 lejemål.

per

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 05-05-04 01:15

bibsamie

Ja - jeg ved godt hvad GI er - men du ved det vist ikke!, fra den site du starter med at henvise til:

"Grundejernes Investeringsfond (GI) er en selvejende institution oprettet ved lov nr. 24 af 14. februar 1967. Fondens primære arbejdsområder er:

Forvaltning af midler, som private udlejere skal binde til vedligeholdelse og forbedring"

og videre på samme site:

"Et småhus er en udlejningsejendom, som den
1. januar 1995 indeholdt færre end 7 beboelseslejemål, og som ligger i en kommune, hvor reglerne om omkostningsbestemt husleje gælder (reguleret kommune).

For småhuse skal der fra den 1. januar 1995 ikke hensættes og indbetales til GI."

Altså - Grundejernes Investeringsfond, er en selvejende institution der forvalter de midler, der skal hensættes (bindes) i henhold til Lov om midlertidig regulering af boligforholdene, ejendomme med færre end 7 beboelsesleje (og ikke 10) skal ikke hensætte/binde midler, hvorfor en ejendom med 5 lejligheder som Lyhne1 ikke er omfattet af GI, og det var det jeg skrev ovenfor.

mayday

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-05-04 08:06

Bibsamie->
Du skriver at GI omfatter alle udlejningsejendomme... Dette er jo ejerlejligheder, og vi ejer ejendommen fælles..
Så er jeg ikke omfattet??

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 05-05-04 08:08

og tak igen Mayday.. Jeg håber at modtage inspektørens raport i denne uge.. (det har han ihvertfald lovet) ellers i næste uge..
Ha jer en god dag...og hold nu en sober tone

Lyhne1

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 08-06-04 02:39

Hej Mayday.

Ja, længe siden jeg sidst har skrevet noget..
Jeg har nu (forlængst) modtaget min tilstandsrapport...
Kan jeg maile den til dig, hvis du gider se på om du mener der er noget jeg kan søge støtte til???
Der er virkelig en hel del at tage fat på, og vi har overhovedet ikke råd til at klare det hele uden offentlig hjælp...

VH
Lyhne1

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 21-03-06 11:19

Tak for svaret mayday.

Det er godt nok længe siden, men jeg rydder lige lidt op i mine gamle spg.

Jeg er nu fraflyttet ejendommen. Vi fik aldrig renoveret noget, Men jeg havde besøg af en arkitekt fra kommunen, som sagtens mente vi kunne få støtte til nogle af reparationerne, op mod 1/3 kunne vi nok godt få..
Men som nævnt så er Vi flyttet pr.1/1 så jeg ved ikke om De nogensinde får det lavet...

Tak for hjælpen
Lyhne1