/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Han´s kone skal arve og vil nu skilles!
Fra : Bragesvej
Vist : 853 gange
50 point
Dato : 02-03-04 12:47

Ja min bedste ven og hans kone skal skilles, det er jo trist, men konen er hård og mener ikke han skal have del i arven,
men når de er gift har de jo feles eje...eller?

Kan han gøre krav på en del af arven.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 02-03-04 12:54

Hejsa

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål, men inde på www.familieadvokaten.dk er der rigtig meget hjælp at hente indenfor jura

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-03-04 13:06

Hvis arven er kommet til deres kendskab inden skilsmissen indledes vil den indgå i fællesboet.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-03-04 13:09

Vi indgik ægtepagt, dvs. at vi før indgåelse af ægteskab enedes om, (med sagfører på og officielle papirer) at evt. arv ikke indgik i bodeling i tilfælde af skilsmisse. Det betød, at da jeg blev skilt, var der ingen tvivl overhovedet.

Dvs. at hvis ikke dine ven og hans kone har en ægtepagt, der udtrykkeligt siger, at arv ikke indgår, tror jeg, at den hører med i den normale 50/50.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-03-04 13:11

Skilsmisser er sjældent rare. Man tror, man er sååå civilisereret, lige indtil, det sker for en selv. Held og lykke til din ven

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-04 13:12

Det kommer da an på om de har fælleseje eller særeje.
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/533.html

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107181718_8868_3b55a8c19ad95.html&art_id=20020816144718236000001425741102&type=a
Tal med din ven om fælleseje/særeje. Har de oprettet testamente?
Det er ikke til at svare på spørgsmålet da de grundlæggende oplysninger ikke er til stede.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 13:22

En arv VIL altid være en særeje. Hvis hans eks. ikke levede mere, ville arven overgå til deres eventuelle fælles børn.

Og det har ikke noget med fælles- eller særeje at gøre.
Vi d.v.s min kone har selv prøvet det på egen krop.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-04 13:26
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-03-04 13:27

Det er jeg altså ikke sikker på Ellebye. Så skulle der være kommet nye regler siden, jeg blev gift. Hvorfor skulle min families sagfører ellers påpege nødvendigheden af ægtepagt/særeje. Vores ægtepagt/særeje omhandlede kun arv, intet andet. grunden var, at min familie havde et firma, som vi ønskede forblev i familiens hænder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-04 13:33

Man kan jo undre sig over hvorfor de overhovedet er blevet gift, hvis noget sådant pludselig bliver skilsmissegrund.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-03-04 13:57

Man kan bruge 2 §§ i arveloven :

§ 38. Ægtefællers indbyrdes arveret bortfalder ved separation og skilsmisse.

§ 5. Arveret tilkommer den, som lever ved arveladerens død, eller som er avlet forinden og senere bliver levende født

§ 38 sige nok alt i denne sag.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 02-03-04 14:56

Den arv der omtales, er den blevet "udbetalt"?? Eller er den en arv som tilkommer senere??

Er arven falden indgår den i det fælles bo, som et alm. aktiv, medmindre den er blevet gjort til særeje.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 02-03-04 15:27

Hej
Ja undskyld men det er et upræcist spørgsmål, som udløser alle mulige gætterier om hvordan situationen er og dernæst hvad løsningen er. Kunne du Bragesvej ikke fortælle det lidt mere præcist ellers kan du jo heller ikke bruge svarene til noget? Hvis arven ikke er udløst (arveladeren er død), kan konen jo også påvirke vedkommende til at skrive et testamente så manden ikke får noget, uanset ægtefællernes indbyrdes aftaler, særeje o.lign.

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 02-03-04 15:48

Som svar på dit spørgsmål, er din ven berettiget til ½ delen af deres fællesformue, såfremt de har fælleseje. Der er dog den undtagelse at dem man arver på forhånd kan havde gjort arven til særeje, hvilket vil sige at den ikke skal deles.

Her er en lille oversigt over "det juridiske" i forbindelse med ægteskab:

Ægtepagt
Ægtepagt er en juridisk aftale, som indgås mellem parterne før ægteskabet, når den ene eller begge parter vælger at få særeje.
Særeje betyder, at parterne medbringer hver sin formue til ægteskabet, og formuen skal ikke deles med den anden part ved en evt. skilsmisse.

Særhæfte
Særhæfte betyder, at du ikke skal betale af på gæld, der er stiftet i din ægtefælles navn. Ligeledes er du ikke ansvarlig for din ægtefælles misligholdte kreditaftaler, rykkere og evt. indkaldelse til fogedretten.

Særråde
Særråde betyder, at du kan vælge at investere i ting betalt af din egen løn. Hvis du f.eks. vælger at købe en bil, så tilhører bilen dig alene, og du kan vælge at sælge den, uden at skulle spørge din ægtefælle om lov.

Formuefællesskab
Formuefællesskab betyder, at hvis parret ved indgåelse af ægteskab ikke har aftalt andet, er de fælles om forummet.
Men parterne ejer hver især det, de tog med sig ind i ægteskabet - se Særråde ovenfor. Parterne hænger heller ikke på ægtefællens tidligere stiftede gæld - se Særhæfte ovenfor.

Sameje
Men alt hvad ægteparret køber sammen er sameje.
Formuefællesskab bliver først aktuelt i det øjeblik, ægteparret vælger skilsmisse. I sådan tilfælde skal formuen for hver part gøres op, og derefter deles lige mellem parterne. Altså får man halvdelen af hinandens formue. Det er kun værdier, der deles ligeligt. Hvis den ene part kun har gæld, skal ægtefællen kun give halvdelen af sin formue væk og slipper dermed for at hænge på halvdelen af ægtefællens gæld.

Arv
Hvis et ægtepar bliver skilt, har parterne ikke arveret efter hinanden, hvorimod deres børn's arveret ikke ændres.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-03-04 09:48

Arven er ikke udbetalt i nu (Huset er lige blevet solgt) og nej de er ikke blevet skilt i nu, papirene er slet ikke blevet sendt i nu, og de bliver ikke skilt pga af arv, men af andre grunde.
Det drejer sig om ca 350000kr

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 03-03-04 09:50

De har ikke særeje og intet testamente, vi mener det skal deles 50/50 ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-04 09:52

Har de fælleseje eller særeje?
Er den arv, som hustruen skal modtage bestemt som særeje?
mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-03-04 09:54

Den arv, den afdøde nu har efterladt sig, kan i sit testamente have bestemt, at den skal være særeje.
Hvis det er sket skal hun ikke dele.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-04 10:23

Suma sumarum
1. Arven er en realitet (dvs. "nogen" er død)
2. Der er ikke særeje.
3. Det er helt klart, at har afdøde oprettet et testamente, hvori han/hun har bestemt, at det efterladte skal være særeje, skal arven ikke deles.
4. var skilsmissen ikke igangsat inden 1.

.... skal boet (inkl. arv) deles 50/50

Kommentar
Fra : Felix

Dato : 04-03-04 12:54

Enig med frieda og ros for strukturen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-03-04 14:14

Tak, man er vil ikke skolelærer for ingenting

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-04 09:52

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 20-03-04 14:22

Ja den er stadigvæk gal med deres forhold, nu siger hun at hun vil lave særeje så han ikke kan røre hennes arv, men kan hun det? nu hvor arven står til udbetaling (Ca 3 måneder)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-03-04 14:37

Ifølge advokatfirmaet Deleuran:

http://www.advovan.dk/saereje.html

"Ægtepagt kan indgås mellem ugifte med henblik på et forestående ægteskab. Det er ofte det rigtige tidspunkt at vælge, hvis man ikke vil løbe nogen risiko overhovedet. Når man er gift, kan en ægtepagt kun oprettes eller ændres, når begge parter er enige herom. "

Dvs., at det kan hun ikke uden hans tilladelse.