/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Køb af klaver
Fra : pleif
Vist : 1269 gange
100 point
Dato : 01-03-04 18:07

Hej

Jeg savner et klaver, så jeg er på udkig efter et brugt. Jeg har ikke råd til at bruge mere end 8000,- og vil også gerne nøjes med mindre. Er der nogle gode råd? Mærker, man bør undgå og nogle, der er gode at se efter? Hvad skal man være særlig opmærksom på, og hvilke faremomenter er der? Det skal kunne stemmes ordentligt.

På forhånd tak.

PLeif

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 01-03-04 18:12

http://www.qxl.dk/search/SearchElse.asp?txtSearch=klaver

her er nogle til omkring 2000

ellers kig på www.dba.dk eller www.gulgratis.dk

mvh Niels

Kommentar
Fra : Dodala

Dato : 01-03-04 18:25

Hej pleif.
Du skal sikre dig at klaveret har en stålramme,ellers bliver det svært at stemme.
Check ligeledes at rammen ikke er revnet nogen steder.
Du kan få et udmærket klaver for 8000 kr. Mit bedste råd vil være at have en sagkyndig med når du skal ud og se på et.
Når du så endelig har købt et klaver så skal det stemmes min. to gange før det er ordentligt stemt. En god klaverstemmer tager mellem 700 og 1000 kr. pr. stemning, det skal du også iberegne prisen. Placeringen af klaveret er også vigtigt, du må ikke stille det mod en ydermur, p.g.a fugt og lignende.
Held og lykke med det.
Dodala

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-04 19:06

Arh - den med ydermuren holder altså ikke hvis det er et almindeligt og velisoleret hus. Hvis væggene er kolde, ja, så kan der være noget om det. Derimod er det vigtigt at klaveret stilles så det ikke udsættes for for store temperatursvingninger.

Split klaveret ad, og:

1) Klaveret skal have jernramme
2) Check at ingen tangenter har tendens til at "hænge", og kig efter at alle strenge slås an.
3) Check at naglerne til stramning af strengene ikke er trukket nedad/opad.
4) Check at hvis der er nagler der IKKE sidder direkte i jernrammen (kig nede mod gulvet ude til højre) men i et stykke træ, at træet er helt og revnefrit.
5) Check at der er der ikke er hammere der ikke falder ordentligt på plads efter anslag
6) Kontrollér at der ikke er knækkede tangenter
7) Kontrollér at der ikke er noget der "synger med" når du tager forskellige akkorder.
8) Hvis der er hjul under, så er det lidt lettere at få det bakset på plads
9) Investér i en stemmegaffel og check om det er stemt lavere - er det det, så er det oftest fordi klaveret ikke kan tåle at blive stemt rigtigt (for stort træk i strenge/nagler). Klaveret kan tit bringes til at stemme og lyde godt, men hvis du vil spille sammen med andre kan det ledt blive en pine hvis guitaren stemmer rigtigt, og klaveret er en ½ tone lavere...

mvh Berpox

- og god spillelyst

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-03-04 21:47

Nu taler vi altså om et klaver til mellem 2 - 8000 kr., og hvis alle ovenstående betingelser skal være opfyldt vil klaveret ganske givet koste en del mere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-04 15:28

Hej Ellebye> Det har du da ret i, men det er jo også "kun" checkpunkter - jo flere der er opfyldt, jo bedre, og så må man jo vurdere om prisen passer.

Min erfaring siger mig bare, at jo billigere klaveret er, desto større chance er der for, at det IKKE kan stemmes/stemmes op.

Iøvrigt, når man handler brugt bil, så er der jo også en række checkpunkter man kigger efter, og igen må man vurdere om prisen er rigtig i forhold til "scoren".

Man kan jo godt være heldig og finde et godt klaver til næsten ingen penge (2000 kr.) men så er det nok ikke hos en forhandler, men hos en der f.eks. skal flytte i ældrebolig og ikke har plads til klaveret.....

Men ellers kig. f.eks. her: http://www.vilhelm.dk/index.php?product_item_id=111&id=678

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-03-04 18:51

Hej pleif. Har du fundet et klaver? Kunne du bruge nogle af rådene? Har du fundet melodien ? Er vi færdige her, så luk venligst tråden ved at acceptere et svar.

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : pleif

Dato : 09-03-04 20:26

Tak for svaret berpox. Udmærket med nogle punkter at forholde sig til. PLeif