/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Vegas Stresless Alcantare hvilestol
Fra : alka
Vist : 5003 gange
100 point
Dato : 24-02-04 16:28

Er der nogen der har erfaring med Alcantare?
Vi har to Stresless hvilestole med Oliven (farve 626) fra maj 1999. De er begge i Alcantare'n begyndt at smuldre. Endvidere er den ene siddebund begyndt at blive hul.
Til 25.000 kr. for sådan et par stole, ville jeg ikke tro, at der skulle komme skavanker så hurtigt.
Har andre oplevet tilsvarende problemer med henholdsvis Alcantare og så Stresless stol?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 17:03

Er der ikke noget udvidet garanti på stole i den prisklasse?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-02-04 17:40

>alka
"Alcantare" er det stolen fra firmaet Gretoma ?
"Stresless" hedder den ikke noget mere/andet ?
/PG

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 17:42

Nææææææææææææææææææææææææ det er der ik'.
Nu ka' du bare ta' en riskoger til 105.000 kr. = tre års garanti, men en Mercer til 2,5 mill. kr. er der et år på - til gengæld har de 30 års gennemtæringsgaranti - det var der andre, der kunne lære af.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 17:44

Stresless er mærket (Norsk) Alcantare er betrækket og Vegas er modellen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 17:49

Prøv alligevel at henvende dig (pænt) til fabrikanten.
De kan ikke være tjent med at have leveret et dårligt produkt - det er ikke den bedste reklame.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 17:56

Ak - vi har henv. os - derfor dette skriv!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 18:02

Hvad siger forretningen hvor i har købt stolene - og er det kun den ene?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 24-02-04 18:43

>alka
(Norsk) mærke. Kan du ikke finde "Producentens navn". Hvis det ikke er på selve stolene, så måske på kvitteringen. Alternativt: Hvor har du købt stolene ? (Ikke for at "hænge" butikken i gabestokken).

25.000 er mange penge, så der må være "krop" bag producent / butik.
/PG

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 19:00

Vi har talt med butikken, som naturligvis kun kan beklage. Det er ikke en kædebutik, men en stor velassoteret butik, som iøvrigt yder service som man gjorde i "de goe' gamle dage"., men derfra og så til at de vil betale flere tusinde kr. er ikke det samme.
Jeg vil se, om jeg kan finde fabrik/importør på nettet.

Accepteret svar
Fra : bakkevej

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-04 19:05

Jeg arbejder inden for møbelbranchen. Alcantara er et italiens møbelstof der har været kendt i rigtig mange år, det har en utrolig slidstyrke og farveægthed. Desværre var der for et par år siden nu, en stor produktion der gik galt for dem. Og det kendestegnes faktisk ved at det "peeler" eller " smuldrer". Hvis forretningen ikke vil kendes ved problemet så be' dem om at kontakte importøren C. Jahn så vil de kunne fortælle at der har været et problem med stoffet, jeg ved ikke hvor officielt det er, men det er kendt viden i branchen at der har været en dårlig kvalitet Alcantara i omløb som ikke er blevet kaldt tilbage.

Kommentar
Fra : bakkevej

Dato : 24-02-04 19:07

Peoducenten på Stress-less er Ekones i Norge!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 19:23

Tak til bakkevej. Jeg har fundet dem, men siden virker ikke pt. Det er pussigt, når man slar Alcantare op på fx Google, så er det biler med Alcantare, der kommer frem.

Godkendelse af svar
Fra : alka

Dato : 24-02-04 19:25

Tak for svaret bakkevej.

Kommentar
Fra : bakkevej

Dato : 24-02-04 19:35

Det var så lidt! Man startede med at bruge alcantara i bilindustrien, bla. Audi og Mercedes har brugt det meget. Inden det blev moderne til møbler blev det brugt til sko, bukser og tasker under navnet "Ultra Suede" - det bliver stadig solgt under dette nacn i USA!

Kommentar
Fra : Lene2002

Dato : 11-05-04 02:36

Hej Alka

Jeg købte for 11 måneder siden 2 stk. Stressles Eldorado Plus stole i læder til 12.500,- kr. stk. Jeg har ikke andet end haft problemer med stolene - på begge stole revnede træet ved armlænet, hængslerne gik i stykker med 14 dages mellemrum, drejeskiven på dem begge gik i stykker, og der kom fedtudtræk på den en stol.
Samtidig med købte jeg 2 skamler også fra Eckornes - den ene skammel var ikke samlet korrekt, og der gik 3 månder, inden den kom tilbage fra reperation.
Valgte til sidst at skrive et anbefalet brev til møbelhandleren, hvor han fik 1 mdr. til at udbedre skaderne, ellers havde jeg efter købeloven krav på 2 nye stole eller pengene tilbage. (Talte med advokat om mit problem).
Jeg har nu fået mine penge tilbage, og vil aldrig købe Eckornes produkter igen!! Kender flere, som har haft problemer med Eckornes-produkter.
Til orientering, så har Ekcornes 10 års garanti på deres stole, og de har en repræsentant her i Danmark, som var ude ved mig, for at se, om mine reklamationer på stolene var korrekte. (Dette besøg sørgede møbelhandleren for).

Håber, du får en ordning, der hvor du har købt møblerne, for det er under al kritik den måde de

Kommentar
Fra : Lene2002

Dato : 11-05-04 02:36

Hej Alka

Jeg købte for 11 måneder siden 2 stk. Stressles Eldorado Plus stole i læder til 12.500,- kr. stk. Jeg har ikke andet end haft problemer med stolene - på begge stole revnede træet ved armlænet, hængslerne gik i stykker med 14 dages mellemrum, drejeskiven på dem begge gik i stykker, og der kom fedtudtræk på den en stol.
Samtidig med købte jeg 2 skamler også fra Eckornes - den ene skammel var ikke samlet korrekt, og der gik 3 månder, inden den kom tilbage fra reperation.
Valgte til sidst at skrive et anbefalet brev til møbelhandleren, hvor han fik 1 mdr. til at udbedre skaderne, ellers havde jeg efter købeloven krav på 2 nye stole eller pengene tilbage. (Talte med advokat om mit problem).
Jeg har nu fået mine penge tilbage, og vil aldrig købe Eckornes produkter igen!! Kender flere, som har haft problemer med Eckornes-produkter.
Til orientering, så har Ekcornes 10 års garanti på deres stole, og de har en repræsentant her i Danmark, som var ude ved mig, for at se, om mine reklamationer på stolene var korrekte. (Dette besøg sørgede møbelhandleren for).

Håber, du får en ordning, der hvor du har købt møblerne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-05-04 19:13

Hej Lene - tak for din "beretning". Jeg har fat i en på Sjælland, men han lader ikke høre fra sig. Har du et navn, adresse eller tfl-nr. på den repræsentant, som var ude ved dig fra Ekcornes/DK? Hej fra ALKA

Kommentar
Fra : Lene2002

Dato : 13-05-04 22:20

Hej Alka

Jeg har desværre kun navnet Flemming på ham, som var ude og vurdere de reklamationer, jeg havde på stolene. Og for at være helt ærlig, så prøvede han at tale sig fra problemet, men jeg fik til sidst forhandlet tilbagebetaling af stolene. Jeg "truede" til sidst med at ville ringe til Ekornes fabrikken, for at fortælle om min situation, og at jeg på ingen måde kunne forestille mig, at fabrikken selv var interesseret i, at få så dårlig en omtale, som jeg var parat til at give diverse medier (TV og blade).

Jeg har adresse og tlf.nr. på Ekornes, som dækker Sverige, Norge og Danmark - håber det måske kan hjælpe dig.
Ekornes Skandinavia AS
N-6222 Ikornnes
Norway
Tlf: +45 70 25 52 00
Fax: +47 70 25 53 00

De har også en hjemmeside www.ekornes.com

Du har også mulighed for at klage igennem forbrugerklagenævnet - det koster 180,- kr. men disse får du tilbage, hvis du får medhold - men her kan der jo gå lang tid, inden sagen bliver afgjort.

Kom også til at tænke på, om den forhandler du har købt stolene hos, er medlem af f.eks Møbelhandlernes Centralforening, for så har du også her mulighed for at klage
De har adresse:
Møbelhandlernes Centralforening
Ehlersvej 9
2900 Hellerup.
Har desværre ikke lige deres tlf.nr.

Held & Lykke med det

Venlig hilsen
Lene

Håber, du får