/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt i stenbed...?!?!?!????
Fra : Wofler
Vist : 3398 gange
50 point
Dato : 22-02-04 21:38

Hej.
Er der nogen der har et godt råd (der virker) til hvad man kan gøre ved et stenbed
(en 30 cm kant af halvstore sten Ca. Ø 10cm omkring mit hus) for at undgå at der vokser ukrudt i det.
Jeg fjerner alle sten hvert forår og renser godt ud i bunden, lægger alle sten på plads igen.
Og vubti, en måned senere pibler det første ukrudt frem.

Kan man evt. lægge noget i bunden under alle stenene?

Jeg vil gerne undgå at sprøjte da jeg har et par katte der færdes meget i haven.
Men jeg er også ked af at rense ud mellem stenene hver 14. dag.

Mvh
Wofler

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 21:42

Læg sort plast under du kan løbe sådan noget som man bruger til havebassinner det har den rigtige tykkelse og er vejrbestandigt Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 21:49

Ups Købe sku der stå http://www.aquadk.com/katalog/pdf2001/Folie%20og%20tilbehoer_16-18.pdf her er forskellige typer Mvh sune

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-02-04 21:49

Du kan også lægge tagpap under stenene. Det holder i mange, mange år, og er effektivt.
mvh Frank

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 22-02-04 21:51

Hej Wofler

Det er ikke nemt helt at undgå - et par muligheder - foruden
Sunes forslag om plast - ( farven er underordnet under jorden -
men sort er fint.) Planter stikkes ned i et hul i plasten.

Barkstykker udvikler eddikesyre, der sørger for, at kun lidt rodukrudt
dukker op.
Sprøjtning med Roundup er ugiftigt for dyr - men det virker kun
når ukrudtet er i god vækst - i et stenbed er det nok en dårlig ide,
da det let kan gå ud over prydplanter.

Brug en roehakke eller lugeklo - kombineret med plastunderlag gør
opgaven lettere.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 22-02-04 21:52

Hej Sune.
Det er en løsning jeg har overvejet men ikke fået den afprøvet.
Har du erfaring med det..?
Skal plasten op af sidene i hullet (ca. 15cm dybt) helt til jordoverfladen. Hvordan render vandet så fra?
Hvis jeg prikker små huller for at vandet kan rende fra så ryger hele idéen vel..??

Kommentar
Fra : smut

Dato : 22-02-04 21:53

jeg vil foreslå fibertex det kan vandet komme igennem men det kan ukrudt ikke det kan du købe i det lokale byggemarked og så er det billigere end bassinfolie

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 21:57

Det behøver jo ikke ligge helt plant Så vil vandet jo rende derhen hvor du ønsker og ja har erfaring Det virker det skal bare gå et par cm op af siden og et lille hul gør ikke den store skade skulle der endeligt komme et enkelt strå er det jo til at tage Har du slet ikke en eneste plante i bedet??

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 22-02-04 22:04

Sune> Nix... Slet ingen planter.
Hvad er mon bedst..: Fibertex eller plast..?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 22:07

Jeg kender ikke nok til fibertex til at udtale mig men kender da godt fibertex det er sådan lidt filtagtigt At ukrudt ikke kan komme igennem undrer mig men som sagt jeg kan ikke sige det med sikkerhed men det kan jeg om plast det virker Mvh Sune

Kommentar
Fra : smut

Dato : 22-02-04 22:20

ukrudt kan ikke komme igennem drænrør er "om" viklet med det tor at rødder fra træer ikke skal gro ind i dem og det kan de ikke så jeg vil mene det også virker på ukrudt eller det gør det helt sikkert

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 22-02-04 22:21

Lige en lille kommentar angående ukrudt i en stenbelægning: det ukrudt plastik/fibertex kan holde i ave - er det fler-årige ukrudt, såsom mælkebøtter, tidsler m.m.
det én-årige (som ankommer som frø til stenbelægningen) vil spire på trods af underlaget. Så det skal du pille op straks du får øje på det.

Jeg har stor erfaring med ukrudt, da jeg rundt om mit hus har kopstensbelægning til at tage dryp fra stråtag. I min belægning har jeg husløg - og de trives - de gør mælkebøtter også - og jeg må bruge håndkraft og en sløv gammel kniv til at få den op med.....bliver det for voldsomt tyr jeg til at pensle med Round-up.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-04 10:06

Det vil jeg da godtnok give Wolffi ret i det med at man ikke kan bliv helt af med det 1 årige der kommer blæsende for der vil jo også lande blade og andet jordstøv ned imellem stenene igennem tiden og derved give grobund for nye frø men det klarer jeg med en 11 kg gasbrænder på vogn som man så lige svitser de nye spirer med Mvh Sune

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-02-04 10:24

Jeg har på mange af mine stier brugt aviser, som skal overlappe, men er økonomisk set et godt alternativ, som så kan supleres med en gasbrænder.

Kommentar
Fra : cappa

Dato : 25-02-04 09:32

Hej Wofler

Når du alligevel afkalker din kaffemaskine - så gem eddikesyren som du har afkalket med til dit bed. Her hælder du små portioner hvor du ikke ønsker den kære ukrudt, og det hjælper.
cappa

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-04 23:06

forhenværende havekonsulent ved det jyske haveselskab Helge Pedersen, havde gennem mange år en udsendelse på p 4, den hed grønne glæder, der har han mere end en gang anbefalet en metode til lignende tilfælde, den lyder nogenlunde sådan: Tag et bundt aviser, gør dem våde -gennemblødte- i en spand eller balje, læg dem ud i en tykkelse på 5- 10 blade, dæk med træ eller barkflis, der går nogle år inden aviser og flis er rådnet op ,og i den tid kommer der ingen rodukrudt, efterhånden som der blæser blade og jord i vil der komme frøukrudt. Flisen kan jo erstattes med ral eller andet stenmateriale.
mvh. valde.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-03-04 07:08

Det er nemmest, at lægge aviserne ud medens de er tørre.aviserne vil blive gennemvædede ved første regnbyge, eller du kanvanden når du har lagt aviserneog evt dækket dem. Aviserne er stærkest, så længe de er tørre, og kan bedre tåle at blive stampet.først derefter vander jeg, når jeg laver stier med piksten.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-03-04 17:03

Grunden til at aviserne skal være våde, er kun at en våd avis slutter tættere til ved kanterne.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 12:06

Fandt du en løsning??

Godkendelse af svar
Fra : Wofler

Dato : 17-05-04 16:28

Tak for svaret valde..
Selvom jeg ikke helt har set resultatetaf dit foreslag vælger jeg at lukke spørgsmålet her.
Og give dig pointene, da det er dit løsningsforeslag jeg vælger at følge.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-05-04 16:40

selv tak jeg tro du får held med det
mvh. Valde.