/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Stipendier / Spørgsmål
10  freddieme.. 30
legater?
Fra : butterfly1
Vist : 4812 gange
10 point
Dato : 22-02-04 15:20

Hejsa..
Øh.. hvad er legater??

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 20 point
Dato : 22-02-04 15:25

Hej Butterfly

Et legat er bortskænkning eller testamentering af kapitalt, hvis renter skal anvendes til formål der er angivet i legatets fundats (=oprettelsesdokument for legat)

Det kan være en person, der har testamenteret en del af sine penge til f.eks. hjælp til småtbemidlede katteejere. Renterne af beløbet bliver så uddelt til legatsøgere, der er berettiget iflg. legatets fundats.

Mvh Mira

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 22-02-04 15:31

Ps.

Det behøver altså ikke være penge testamenteret til f.eks. dyr, det kan også være en "Globetrotter" der har testamenteret sin formue til eventyrlystne unge, der så kan søge et legat til at rejse for. Eller legater til studerende etc.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-02-04 15:46

he så er det spørgsmål besvaret eller hvad???

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 22-02-04 16:04

Legater er ganske rigtigt pengeportioner der skænkes til forskellige formål. Nogle kan søges af studerende, nogle af enlige kvinder over 50, enlige forsørgere, efterkommere af bestemte familier, enker after bestemte faggrupper osv.
www.legatregistret.dk kan man sende bud efter en legatliste, hvor man så kan se, hvilke legater, man evt. kan søge.
Biblioteker har også legatbøger

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 22-02-04 16:33

aha.. tak for hjælp..

Godkendelse af svar
Fra : butterfly1

Dato : 29-03-04 15:54

Tak for svaret Chamira.

Kommentar
Fra : benneett

Dato : 18-08-06 20:15

hej er der nogle der hved hvor man kan søge legater?

jeg vil gerne et år til england og tage A-levels, men det er lidt småt me pengene.

Kommentar
Fra : rikkewj

Dato : 28-01-07 14:56

hejsa
www.so.dk er en hjemmeside for studerende. so står for studerende online. på denne side findes en søge funktion hvor man kan søge efter bestemte kriterier osv. Man kan gemme legatoplysninger i sin profil og få sendt en reminder når det er ved at være ansøgningsfrist. og det bedste af det hele er at det er gratis, man skal bare være medlem på siden.
håber det kan bruges, rikkewj