/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
kørestole - mangler igen et ord
Fra : lino
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 17-04-02 14:10

hej,

I har før været så flinke til at hjælpe - jeg håber I vil hjælpe mig igen ?
jeg er igen ved at oversætte en håndbog til en manuel kørestol og står nu og mangler betegnelsen for den dims bag på kørestolen, som hjælperen kan træde på for nemmere at vippe kørestolen op over en forhindring (trin el. lign.) - hvem ved, hvad den sædvanligvis kaldes?

På forhånd tak for hjælpen
Lise

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-02 18:49

Det hedder en træde-pedal, eller tip-pedal, jeg ville nok foretrække det sidste da det fortæller mest om hvad der menes.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : lino

Dato : 18-04-02 08:08

hej mango,

tusind tak for hjælpen

vh
lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-04-02 00:05

Hej Lise,

du skrev:

> I har før været så flinke til at hjælpe - jeg håber I vil hjælpe mig
> igen ?
> jeg er igen ved at oversætte en håndbog til en manuel kørestol og står
> nu og mangler betegnelsen for den dims bag på kørestolen, som hjælperen
> kan træde på for nemmere at vippe kørestolen op over en forhindring
> (trin el. lign.) - hvem ved, hvad den sædvanligvis kaldes?

Vi har netop i dag haft besøg af en kørestolsekspert, som skulle introducere
min mors nye kørestol (Uh, den har været længe undervejs). Jeg spurgte hvad
hun kaldte den "dims" du spurgte til og svaret var: Tipsikring el. antitip.
Det er nok ikke lige de ord du er ude efter, men jeg tror det er det samme
( i hvert fald på min mors kørestol). Håber du kan bruge begreberne

Kh. Tine.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-04-02 00:14

> > jeg er igen ved at oversætte en håndbog til en manuel kørestol og står
> > nu og mangler betegnelsen for den dims bag på kørestolen, som hjælperen
> > kan træde på for nemmere at vippe kørestolen op over en forhindring
> > (trin el. lign.) - hvem ved, hvad den sædvanligvis kaldes?
>
> Vi har netop i dag haft besøg af en kørestolsekspert, som skulle
introducere
> min mors nye kørestol (Uh, den har været længe undervejs). Jeg spurgte
hvad
> hun kaldte den "dims" du spurgte til og svaret var: Tipsikring el.
antitip.
> Det er nok ikke lige de ord du er ude efter, men jeg tror det er det samme
> ( i hvert fald på min mors kørestol). Håber du kan bruge begreberne
>
Jeg går ud fra at Anti-tippen der den "stang" der generelt har et hjul på,
og som gør at man ikke (så let) vipper bagover når man selv kører...
Min 1. stol havde udover anti-tip også en "stang" netop til at hjælpe
hjælperen med at tippe ved at presse lidt med foden...
Har ingen ide om hvad den hedder :(

Annika

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-04-02 00:26

Hej Annika,

"Annika" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse
news:bx1w8.33355$567.1336528@news000.worldonline.dk...
> > Vi har netop i dag haft besøg af en kørestolsekspert, som skulle
> introducere
> > min mors nye kørestol (Uh, den har været længe undervejs). Jeg spurgte
> hvad
> > hun kaldte den "dims" du spurgte til og svaret var: Tipsikring el.
> antitip.
> > Det er nok ikke lige de ord du er ude efter, men jeg tror det er det
samme
> > ( i hvert fald på min mors kørestol). Håber du kan bruge begreberne

> Jeg går ud fra at Anti-tippen der den "stang" der generelt har et hjul på,
> og som gør at man ikke (så let) vipper bagover når man selv kører...
> Min 1. stol havde udover anti-tip også en "stang" netop til at hjælpe
> hjælperen med at tippe ved at presse lidt med foden...
> Har ingen ide om hvad den hedder :(
>
> Annika

Præcis. Som jeg ser den "dims", sidder antitippen i forlængelse af den
stang, som man træder på:-/ Jeg ved ikke hvad den hedder. Jeg vil spørge
ergoterapeuten ved førstkommende lejlighed

Kh. Tine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-04-02 00:54

lino skrev:

>I har før været så flinke til at hjælpe - jeg håber I vil hjælpe mig
>igen ?

Efter bedste evne.

>nu og mangler betegnelsen for den dims bag på kørestolen, som hjælperen
>kan træde på for nemmere at vippe kørestolen op over en forhindring
>(trin el. lign.) - hvem ved, hvad den sædvanligvis kaldes?

Min ergo (en halv snes tilbage) kaldte den en tippedal.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Kommentar
Fra : lino

Dato : 21-04-02 13:16

hej,

så vidt jeg kan se er antitippen (eller tipsikringen?) og "tippedalen" på den stol, jeg har beskrivelse af, to forskellige ting - men de kan jo sagtens være kombineret på andre modeller.
tusind tak til alle i hvert fald for at "jagte" ordet

vh
lise