/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
møbelpolstring
Fra : pohp44
Vist : 3451 gange
20 point
Dato : 20-02-04 17:51

Jeg skal igang med at ombetrække en gammel stol.
Hvordan får man stoffet trukket stramt og pænt hen over polstringen "samtidig" med at man sømmer det fast ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 18:03

Hvad med et kursus på AOF eller lignende.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 18:05

Man har et specialværktøj Men skal spise nu så senere

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 20-02-04 18:47

Normalt har man rigeligt med stof hele vejen rundt , ca 10 cm. så man kan stramme til og holde det fast mens man sømmer , dernæst bukker man kanten så de flosede kanter skjules og bruger derefter hæfteklammer til at sætter kanter pænt indtil trærammen, eller du kan efter behag nøjes med at klamme stoffet fast og klippe det overskyende stof fra, men husk du ikke skal klippe for tæt på klammerne da stoffet så kan trævle op..

niss

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 20 point
Dato : 20-02-04 20:17

Nå så er der lidt mere ro her konen har gået til sådan noget: det der instrument som jeg omtalte er ikke til stoffet men til at stramme gjordene med som sidder neden under stolen såe den springer vi lige over hun siger at man klipper stoffet til så der er ca 2 cm overskydende hele vejen rundt man laver ombukket med det samme og sætter nogle støttesøm først i hjørnerne som man flytter igen man bliver ved med at stramme op hele vejen rundt og sætter støttesømmene i igen når det er strammere Når man syntes det er strammet opdentligt og klart sætter man søm i med en afstand på ca o,5 -1,0 cm for at skjule sømmene kan man monterer møbelbånd der enten sømmes eller limes Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : pohp44

Dato : 20-02-04 22:17

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : gitteh

Dato : 15-03-04 15:24

Du bruger et tyndt vævet lærred, som du fast montere på siden, så kan du trække det over og mærke om der er nok underfyld. Når fyldet er ok, montere du det på stolen, derefter kan du uden problemer montere selv stoffet. da det glider nemt på fladen.