/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Bærende væg
Fra : staabien
Vist : 4131 gange
50 point
Dato : 20-02-04 12:35

I forbindelse med en hus renovering har vi snakket om at vælte en væg. Hvordan kan man se om denne væg er bærende, og dermed ikke umiddelbart kan væltes?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 12:37

Tværgående vægge er som regel ikke bærende.
Vægge som støtter tagspær er bærende.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 12:51

Det kan du se på tegningerne over huset mvh sune

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 20-02-04 13:05

Øv, jeg troede lige at jeg fandt noget intelligent - mit hus er kvadradisk (+/- 0,5 meter) og huset er fra 1917 - altså er enhver tegning gået tabt, om det så var ved branden på sognegården i 1952 eller i forbindelse med kommunesammenlægningen engang i 70-erne - måske bare spist af møl ?

Når jeg snakker med kommunen om at bygge til/om, så kigger vi altid på et luftfoto fra 1978 og der er det lidt svært at se om en væg er bærende eller ej.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 13:10

Så må du op på loftet og se om den væg går i samme retning som de bærende remme det må du ku måle dig frem til Mvh sune

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 20-02-04 16:17

staabien

hvilket tagtype har du på dit hus, Fladt, Lille rejsning, Høj rejsning, indrettet med første sal ???

mvh
Per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-02-04 17:34

Bib du skal aktid være sjofel altid noget med rejsning Hi Hi

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 20-02-04 17:44

sune

48 graders rejsning HO HO faldende

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 24-02-04 00:48

har du det der hedder gitterspær kan du rolligt fjerne den .er den lavet af mursten så kan det være den bær en lille smule(støtter lidt) og derved kan gitterspæret godt synke lidt men er ikke faretruende og vil stadig bære sig selv ,kik på loftet og konstater om loftspær er samlet på den væg der skal væk så siger det nemlig sig selv at du ikke kan.miav

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-04 20:56

Det kunne også, alt efter hvor væggen er placeret, være at væggen er stabiliserende!!! Og i såfald er det ikke sikkert at den kan fjernes uden tiltag. om væggen er stabiliserende kan du muligvis også se fra loftet af.
Mht. om spæret er understøttet, hvis spæret er af samme dimensioner som de øvrige spær (og med samme beslag + antal søm) samt at de andre spær ikke er understøttet så har spæret ikke umiddelbart behov for en evt. aflastning i form af væggen. Jeg siger umiddelbart da belastningen på spæret selvfølgelig også skal være ens med de øvrige!

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 25-02-04 20:57

Det kunne også, alt efter hvor væggen er placeret, være at væggen er stabiliserende!!! Og i såfald er det ikke sikkert at den kan fjernes uden tiltag. om væggen er stabiliserende kan du muligvis også se fra loftet af.
Mht. om spæret er understøttet, hvis spæret er af samme dimensioner som de øvrige spær (og med samme beslag + antal søm) samt at de andre spær ikke er understøttet så har spæret ikke umiddelbart behov for en evt. aflastning i form af væggen. Jeg siger umiddelbart da belastningen på spæret selvfølgelig også skal være ens med de øvrige!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-02-04 22:32

Har du fundet ud af noget ???? mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : staabien

Dato : 27-02-04 08:14

Tak for svaret fisherprice.

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 27-02-04 09:14

okay staabien det var ligesom også det jeg skrev . hvæs miav

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 27-02-04 18:39

Tak staabien