/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Opsigelses formulering ?
Fra : Hoisteen
Vist : 2578 gange
260 point
Dato : 20-02-04 11:02

Hvordan formulerer man det i en kontrakt at udlejer ikke bare uden videre kan smide lejer ud?
Lejer har en opsigelse af lejemålet på 3 mdr. Men udlejer kan jo ikke bare uden videre smide lejer ud.
Men hvordan skal man formulere det i en kontrakt?

Hoisteen

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 20-02-04 11:11

I det tilfælde ville jeg nøjes med at lave en henvisning til lejelovens almindelige regler. Herefter gælder, at udlejer skal have en særlig grunde, før at lejer kan opsiges.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 20-02-04 11:21

Hej!
Nu er udlejers opsigelse jo afhængig af hvilken type lejemål der er tale om. Hvis udlejer skriver kontrakt med tidsbegrænset lejemål kan dette normalt kun være 2 - 3 år, det kan dog forlænges een gang. Hvis man ikke har kontrakt er lejemålet vedvarende så udlejer ikke kan sige det op, medmindre han selv skal bruge boligen f.eks. i forbindelse med at ejendommen sælges og køber vil bo der.

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 20-02-04 11:22

Skal der så f.eks stå: Der henvisere til paragraf 13 og 14 i lejeloven angående opsigelse fra både lejer og udlejers side.

Er det godt nok????

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 20-02-04 11:25

Penelope>>> Det vil sige man behøver ikke skrive noget, så gølder paragraf 14 bare automatisk for udlejer?

Eller er det bedre for en sikkerheds skyld at skrive: Der henvisere til paragraf 13 og 14 i lejeloven angående opsigelse fra både lejer og udlejers side.?????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-02-04 11:30

Det er slet ikke nødvendigt at henvise til lejeloven med mindrfe udlejeren vil gå med til skrappere bestemmelser. Lejeloven gælder også uden kontrakt.
Tidsbegrænset lejemål gælder som aftalt med bortfalder helt ved forlængelse.
Se hos www.familieadvokaten.dk
lejelov:
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Lejeloven.html

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 20-02-04 11:48

Ok, det lyder godt det hele, og i har forstand på det

Så vil jeg lige forhøje lidt (har kun 20 P) og spørge om det også gælder mht. Huslejestigning?

Så hvis jeg ikke skrive noget i kontrakten, gælder erglen for stigning/nedsættelse af huslejen hver4 år så?
Eller er der nogen med en stigning på 3% pr. år??

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 20-02-04 11:49

Jeg kommer 20 mere på i aften når kl. passerer midnat

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 20-02-04 11:52

Så fik jeg lige 10 mere for at bedømme et tip

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 20-02-04 12:23

Hvad med huslejestigning:

Så hvis jeg ikke skriver noget i kontrakten, gælder reglen for stigning/nedsættelse af huslejen hver4 år så?
Eller er der noget med en stigning på 3% pr. år??

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 260 point
Dato : 20-02-04 13:38

Nixen.
Det er helt andre regler. Som udgangspunkt gælder det aftalte. Dog kan du som lejer ikke stilles dårligere end Lejelovens regler. Men dette punkt er bl. a afhængig af om du bor i byen i et reguleret område (MRL) eller i et område, hvor Lejelovens almindelige regler gælder. Taler vi bolig eller erhverv. Det jeg har nævnt, er gældende for bolig.
Så det er ikke umiddelbart nemt at svare på, men i din situation ville jeg bevæge mig hen til den nærmeste velassorterede boghandel, og købe en standardkontrakt. Så kan du få både det ene, og det andet på plads.

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 21-02-04 01:06

Undskyld. Det glemte jeg at nævne. Det er erhverv der er tale om.

Der var lige en veninde der sagde til mig at jeg helst skal skrive at udlejer kan opsige lejer med f.eks 6 mdr. opsigelse, så vedkommende ikke kan bruge de almindelige gældende undtagelses regler, der eksisterer hvis man ikke skirver noget. (8 års reglen).

kan det passe at man kan snige sig udenom hvis man laver f.eks en 6 mdr. aftale?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-04 01:13

Erhverv ....Ja så trækker jeg min kommentar tilbage for det er en hel anden og vigtig oplysning. Der er ikke den samme lovbeskyttelse når det ikke er bolig og så er kontrakten meget vigtig.
det er for øvrigt lidt forvirrende med to spørgere i samme tråd (Patriar),man skulle tro at det var den samme

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 21-02-04 01:28

Er lejekontrakten tidsbestemt, kan udlejeren efter § 63 kun opsige, hvis det er aftalt med lejeren, at opsigelse kan ske i lejeperioden. Opsigelse kræver dog altid, at lovens almindelige opsigelsesbetingelser, herunder kravet om en opsi-gelsesgrund, er opfyldt (eller at det er aftalt, at § 14 skal gælde).

Jeg tror bare jeg kræver tidsramme på kontrakten, fra udlejer på 6 mdr.
Det lyder som om det er det bedste, hvis man læser ovenstående.

Kommentar
Fra : Hoisteen

Dato : 21-02-04 01:30

Nu har jeg forhøjet med yderligere 20 point. Jeg mangler bare lige at få det med husleje stigning på plads.
Nogle forslag til hvordan man formulerer der bedst?

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 21-02-04 01:33

Ja undskyld jeg også blandede mig, men jeg har faktisk gang i næsten samme spørgesmål selv

Godkendelse af svar
Fra : Hoisteen

Dato : 21-02-04 12:28

Tak for svaret allesammen