/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tagrenovering.
Fra : ellebye
Vist : 3025 gange
200 point
Dato : 20-02-04 10:49

Hej.
Jeg påtænker at lægge et nyt tag ovenpå et eksisterende etanittag, samtidig skal taget gerne "gå" ud over en garage jeg har som er bygget klods på huset, men som pt. har sit eget tag, men dette kan ikke holde tæt.

Selve grundarealet på huset et ca. 196 m2.

Er der nogen der har erfaringer med hvad et sådant arbejde måtte koste, og hvor lille en hældning må man have på ens tag.
Jeg kunne samtidig forestille mig, at der skal graves 1-2 nye faskiner, nye tagrender, sternbrædder, samt 2 nye skotrender.

Det er i forbindelse med optagelse af lån til arbejdet.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-02-04 11:35

ellebye
Min "bagbo" lavede et lignende projekt sidste efterår .. og HELT ALENE !
Det oprindelige tag var skiffer-eternit, og det nye ligner bølge-eternit, men er gennemgående plader. Gennemgående fra tagrygning til tagrende. Materialet er letmetal. Huset har valmede gavle.
Min bagbo er kontormand (og rimelig god gør-det-selv'er). Resultatet er til UG, og han påstår det også er 100% tæt.
Det tog ham en uges sommerferie .. alenemand.
Dette er ikke svar på dit spørgsmål, men blot et tip om materialer.
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-02-04 11:45

>Guild

Hvis du læser mit "CV" vil du forstå, at jeg desværre ikke selv er i stand til at lave arbejdet, så gerne jeg end ville, så jeg er nød til at tage en entrepanør til arbejdet.

Jeg havde tænkt mig de "falske bølgeetanitplader" som næste ingenting vejer.

ellebye

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 20-02-04 11:49

Det afhæger jo en del af hvilket materiale du vælger. Ud fra beskrivelsen gættet jeg på at det er Decra eller eternit. Er du sikker på det er optimalt at bruge et sammenhængende tag fremfor at beholde konstruktionen og have separat garagetag. Jeg har fået lagt nyt tag på en udbygning med ret lille fald, vistnok 8 grader. Det er stålplader, som har den fordel at de er lette og kan leveres i den fulde længde (vores er 6m men max er vist nok op til 12 m). Så er der kun risiko for utæthed i sammenføjningerne (siden), men der foreskriver leverandøren dobbelt overlæg (2 bølger) samt en tætningsliste klæbet ovenpå en bølge og garanterer tæthed ned til 5 grader taghældning.
Så mit forslag er at du bibeholder 2 tag og kan vælge den optimale type for hver af dem. Priser kan du nogle gange se angivet i boligmagasiner men det er for de enkle tilfælde. Når du har skotrender tror jeg ikke du kan få en pris uden at en taghåndværker ser på det. Iøvrigt: Pas på med skotrender! De skaber meget dårligdom og blev tidligere ikke altid udført så fremragende. Min søn har et hus fra 1877, hvor vi skiftede de originale tegl ud for to år siden. Her var der problemer med skotrenderne. Til trods for omhyggelig undersøgelse kunne vi ikke finde ud af hvorfor der kom vand ind i kraftigt regnvejr. Da vi fik taget af fandt vi forklaringen: Skotrenderne var for så vidt gode nok uden huller og temmelig brede. Men de var for flade uden en ordentlig kant, så vandet fra vinkelbygningen løb ud over kanten i modsat side. Så der blev ikke blot skiftet skotrendezink men der blev lavet en ny skotrendekasse med en lægte i siden som dernæst blev beklædt med zink, så der er en kant på en lægtes tykkelse i hver side. Hvis du bor i Københavns området kan jeg anvise en blikkenslager. Han satte også en zinkplade på ca. 40 cm hele vejen rundt ved tagfoden, det skal du sikre dig kommer med i tilbuddet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-04 12:14

Det er decra tag du efterlyser.

Personlig bryder jeg mig langt fra om at lade den gamle beklædning ligge. Hvorfor ikke rive det af, lægte om, lave en ny eternitbeklædning? Vælg de halve plader (selvom det koster ekstra lægter).

Kig her http://www.dansketernit.dk/

Har du ikke lidt familie og venner der kan fuske sådan et tag. Det er faktisk ikke så svært.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-02-04 12:25

>3773, ja det er det jeg søger, og til >penelope prøv at se et billede af mit hus med tilstødende garage :

www.ellebyes.dk/hus.htm

Problemet er, at tagrenden imellem hus og garage ligger direkte på muren, og da der stort set kun er fald mod midten, bevirker en regnbyge kaskader af vand inde i huset, tagrenden flyder simpelthen over. Derfor havde jeg tænkt at ændre faldet fra toppen af huset hen over garagen.

ellebye

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-02-04 18:29

>ellebye
Har lige besøgt din hjemmeside.
Med det "3-kløver" af unge mennesker, må der da være basis for en arbejds-weekend eller 2 .. og så har du nyt tag
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-02-04 18:40

>Guild

Problemet er så lige at skaffe 2-3 kløveret.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-02-04 18:46

Nu har jeg talt en del med min kone om det, men kunne det ikke være en ide, at fortsætte hovedtaget videre hen over garagen. Al træværk skal alligevel skiftes ud på garagen, så jeg fik ideen at forlænge taget.
Spørgsmålet er så, om hældningen bliver for lille, men det er der måske ikke "mindstemål" for?

ellebye

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 20-02-04 18:47

Der finndes rigtig mange gode produkter på markedet bla. et nyt der hedder powertekk jeg er vidende om at der er en ekstrem god service fra selskabet jeg har fået et godt indtryk af deres sælgerstab, du er velkommen til at sende mig en mail på samt vedhæftet fil så skal jeg videresende det for dig
120100750836@esenet.dk

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-04 17:01

Hej!
Jeg synes du har et nydeligt hus og carport. Du skal være meget bevidst om ikke at ødelægge arkitekturen og personligt synes jeg at huse skal være symmetriske eller i det mindste kun have en lille udbygning på langsiden.
Mht. de tekniske spørgsmål om taghældning mm.: Gå ned i tømmerhandelen og bed om brochurer fra Lindab. De har et stort udvalg af metal tagplader og brochurer med beskrivelse af det de kalder knudepunkter dvs. hvordan man laver skorstensinddækninger, ovenlys, afslutning ved kanter osv. osv. Der er flere systemer så sørg for at få alle beskrivelserne. De har også et kundeservice kontor på fabrikken i Jylland hvor man kan ringe og helt gratis få råd eller uddybning af vejledningerne.
De er ikke de billigste men har en god kvalitet. Sørg for at vælge en ordentlig pladetykkelse. Mange af discount annoncerne prøver at gøre det billigere ved at gå ned i pladetykkelse, men du skal regne med at håndværkerne færdes på taget under opsætningen og det giver buler hvis man bruger for tynde plader.
Lindab har også et stort program i tilbehør dele.
Jeg får ikke provision men jeg har prøvet det og fortryder ikke. Jeg ville heller ikke lade det gamle tag ligge. Begrundelsen er at man sparer (udskyder) fjernelse og miljøafgift samt løser kondensproblemet. Men man kan også få tagplader med anti kondens behandling. Hvis du er bange for at det fortsat løber over, skal du måske vælge en større dimension i tagrende og så få opsat en zinkplade rundt langs kanten måske 40 cm inde under det nye tag. Den skal falses sammen med kanten af tagrenden, så bliver det garanteret tæt.
Mht. udskiftning af tagværk: Jeg har fået et tag udskiftet, hvor spærene var halvdårlige og nogle havde sat sig så det var grimt og ujævnt. Her blev der slået en planke på siden, det kostede lidt i materialer men var hurtigt at lave så det ikke blev så dyrt i arbejdsløn. Men hvis du vil skifte træværket i garagen, kunne du jo også ændre tagfaldet så det er væk fra huset, du skriver jo at du vil lave nye faskiner så selv om nedløbet flyttes over til den anden side, er gravearbejdet måske ikke så voldsomt.
Men lad være at ødelægge arkitekturen!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 19:56

Du kommer faktisk ind på mange ting jeg har diskuteret med min kone om.

Jeg medgiver at hvis jeg lader hovertaget gå ind over garagen blænder jeg stort set et køkkenvindue, og det med at tage det gamle tag af har jeg i hvert fald taget ad notam.

Nu er det ikke en carport men en garage på 33 m2 og murerne på garagen er dobbettsten, så man kunne reelt udnytte den til beboelse (gildesal) og så sætte en carport op foran garagen, og udbygge "komindstuen" som vi kalder den, hen til forenden af garagen, det var nogle langsigtede planer jeg havde tænkt mig.

Ikke så meget at jeg selv vil få fornøjelse med det, men på længere sigt når vi p.g.a. alder må flytte derfra.

Men hvis jeg gør som du foreslår, og det bliver nok løsningen, vil man kunne lave en betydelig bedre overgang ml. hovedhus og garage da det er her det største problem er, og så lave et mindre fald på garagetaget (som under alle omstændigheder skal skiftes helt ud) ind mod naboen, mod venstre på billedet.

Men du syntes under alle omstændigheder, at jeg skal lade garagetaget stadig være så fladt som muligt, på grund af det etiske udseende, selv om man måske senere ville inddrage garagen til gildestue, motionsrum eller hvad det nu kunne bruges til??

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : ellebye

Dato : 22-02-04 13:29

Tak for svaret penelope.