/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvordan man skaber Kuldioxid?
Fra : runemunk
Vist : 1164 gange
42 point
Dato : 20-02-04 01:25

Hej,

et lille spørgsmål til kemikerne: hvordan skabes Kuldioxid? Er der nogen måde hvorpå jeg i mit hjemmekøkken kan producere denne gas med henblik på at lave min egne sodavand/øl?

Mvh
Rune

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 52 point
Dato : 20-02-04 01:39

Det er nemt nok at lave kuldioxid, men for at få det i flaskerne som du ønsker, kræver det et ret stort tryk. Sodastream som du måske kender gør jo netop dette. Hvor stort tryk ved jeg ikke lige offhand, men det er mere end bare sådan lige.

CO2 er den forbindelse som C indgår når det afbrændes i en iltholdig atmosfære. Det er en kovalent binding der er temmelig stærk, og derfor er det brandhæmmende. Dog kan eksempelvis magnesium godt brænde i ren CO2, da der så vil dannes MgO + C. C'et udfælder sig som små sorte korn. Magnesium brænder med en meget høj temperatur (mener det er 1500 grader eller sådan noget) og det er derfor det har energi nok til at bryde de stærke dobbeltbindinger i CO2

CO2 dannes i dagligdagen ved forbrænding af stort set alt der indeholder C. det kan være træ, papir, benzin, sukker osv. Den nemmeste måde at producere CO2 hjemme, er nok ved at hælde natron i eddikesyre eller eddike. Der producerer store mængder, og lukker man flasken tæt, kommer der et stort tryk. Det kan man eksempelvis udnytte til at lave sodavandsflaskeraketter vha en sprængpakning. Men pas på, for med nok natron kan trykket sagtens blive stort nok til at sprænge flasken, i hvert fald dem af plastik, men mon ikke også dem af glas. Med et manometer og en ventil, kunne man måske godt få CO2 fra den reaktion over i en vandflaske, men det ville være ret besværligt og potentielt farligt.

Godkendelse af svar
Fra : runemunk

Dato : 20-02-04 01:43

Tak!!