/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Fogderetten../ hæfte
Fra : champ140
Vist : 1667 gange
100 point
Dato : 19-02-04 14:40

Spørgsmål..
Kan fogden eller denne advokat i fogderetten der er tilstede forlange mig i hæfte hvis man ikke ejer noget, eller ikke kan betale noget når man er der oppe

Mvh
Champ140

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-04 14:42

Nej

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-02-04 14:45

>champ140

Som Teil skriver er svaret nej - Du kan afgive en insolvenserklæring, og du har derefter fred i ½ år.

Ram

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-04 14:51
Kommentar
Fra : mobiman

Dato : 19-02-04 14:54

Hejsa Champ!

Lige en kommentar til RAM´s indlæg, jeg tror og mener det er dommeren i fogedretten der tager afgørelsen om insolvenserklæringen! Det er efter et skøn fra dommeren der berigtiger den, så vidt jeg ved!*SS*
RAM korrigere mig hvis jeg er fejl på den!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 15:07

Medmindre det er politiet der er din debitor, kan du ikke hæfte for det skyldige beløb.

>> Selvfølgelig er det dommeren i forgedretten der bestemmer, om en given person skal/kan afgive insolvenerklæring, som for det meste betyder fred i 1/2 år.
Og de fleste gange er dette tilfældet.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 15:08

Jeg glemte lige at tilføje, at det med politiet kun gælder hvis det drejer sig om en bøde

Mordex.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-02-04 16:44

champ140

hej igen, du kan blive sat i hæfte hvis du nægter at udtale dig om det de spørger dig om, så lad være med at komme med lange forklaringer du ikke kan få til at hænge sammen.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-02-04 16:47

mobiman

fogeden SKAL notere en insolvenserklæring såfremt man oplyser intet at eje der kan gøres til genstand for udlæg, men dette forhindre ikke udkørende fogedforretning, såfremt advokaten mener at man skjuler værdier, så husk at sætte navn under det der ikke er DIT.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-02-04 16:55

champ140

vi skrev sammen for en uge siden, hvor du sagde at du skulle i fogedretten i din by, har du været der ? hvis ja hvad skete der ??

per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 17:01

For lige at opsummere:
Gældsfængsel er afskaffet i Danmark.
Bødestraf kan forvandles til hæfte ifølge gældende lovgivning (man skal ikke kunne undslippe straf fordi man er insolvent).
Man kan sættes i varetægtsfængsel hvis man nægter at afgive oplysninger, som man er forpligtiget til i henhold til lovgivningen 8nægte at oplyse navn og adresse på myndigheders forespørgsel osv.)
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 19-02-04 17:25

Hej Champ!

Nej, du kan selvfølgelig ikke komme i fængsel, så længe du møder op til de indkaldte møder. Du skal på tro og love fortælle, om du ejer noget. Advokaten fra den, der har trukket dig i fogedretten, går typisk en liste igennem (bil, hus, nyt elektronik o.s.v...)... De gør udlæg i eventuel overskydende skat og kan undertiden også via retten tvinge dig til en betalingsaftale, hvis du har råd. Derfor skal du sørge for at have en budget med over din økonomiske situation. Hvis der ikke er noget at give væk af, eller hvis ikke nogle af udgifterne kan reduceres (hvis du f. eks. bor i en dyr bolig), så kan man faktisk kun trække på skuldrende af det hele.
De kan genoptage sagen med typisk et års mellemrum, hvis de mener, det kan betale sig. Mange vælger at sælge fordringen (hvis det er et lån) videre til inkassofirmaer, som er lidt svære at ryste af sig... Så det er som regel bedst at få en aftale med den originale kreditor. Hvis du kan, så få lavet en akkordordning, hvor du betaler f. eks. 50% af gælden mod at få saldokvittering.
Good luck!

Ulle

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 19-02-04 18:17

Det er sgu langt tid siden jeg har gået på handelsskole.
At jeg skrev forkert, hvad der er debitor og kreditor Det er jo noget man bare skal huske!!!!!!!

Gi´ mig lige en på

Mordex.

Kommentar
Fra : champ140

Dato : 19-02-04 19:25

bibsamie...
Nej ikke i nu men det kan ikke vare længe..
Men man hører så meget om at blive sat hæfte, så ville spørge om man kunne det men det forstår jeg at man ikke kan så længe man møder op og siger hvordan det står til..

Mvh
Champ140

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-02-04 19:46

Champ140

Det er nemlig rigtigt opfattet, men møder du ikke til den i stævningen skrevne tid, kan advokaten forlange dig politifremstillet, og derved vil der kemme et spærrekort hos politiet, det vil sige hvis du bliver stoppet af politiet vil de tilbageholde dig indtil du kan fremstilles i fogedretten, og der er ingen pardon med det, men møder du bare til tiden så kan de ikke røre dig, så tag du det roligt.

mvh
Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-03-04 08:54

>mobiman

Har først set din kommentar til mig nu. Selvfølgelig er det fogedretten (dommeren) der afgør om din afgivne insolvenserklæring, skal tages til efterretning, men da man afgiver den under ed, må den som udgangspunkt anses for at være sandfærdig.

>Champ140
Du skal ikke spekulere så meget på det. En fogedretsag er som oftest nem og smertefri, hcvis det ikke er en vildt kompliceret sag, med store penge involveret. 100.000 kr. som eksempel, er i denne sammenhæng ikke et stort beløb
Hvis du som flere brugere har nævnt, møder på det varslede tidspunkt, fortæller sandheden, og helst har et "budgetskema" med, som viser at du ikke kan betale, vil din insolvenserklæring udløse det omtalte ½ års fred og ro. Ikke at kunne betale, er som udgangspunkt et beløb der svarer til hvad du ville kunne få i kontanthjælp.

Hvis din situation efter dette ½ år ikke har ændret sig, gentager du bare det hele, hvis incassofirmaet, eller hvem det nu er, hiver dig i fogedretten igen. Men lad være med at lave en særaftale med advokaten efter retsmødet. De vil ofte uden for retslokalet lige prøve at få dig til at indgå en lille aftale. Det er ikke særlig smart, når du lige forinden har forklaret i retten, at du intet kan betale. Og sån' en "skidesprælleradvokatfuldmægtiglærling" kan være åhhh så flink og rar, men tag ikke fejl..... Det er blodhunde.

Ram

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 07-03-04 10:25

ram2

hvor har du dog ret i den sidste bemærkning,

per