/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Retten til et navn
Fra : ivanovic1
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 15-04-02 10:53

Hvis jeg opretter et firma med navnet KOLOMBOUSAR, har jeg så retten til dette navn. Med dette forstås, at hvis jeg f.eks. laver knive med dette navn, er der så andre der må lave knive med samme navn?

Yderligere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man kan finde ud af, om der er nogle i indland og udland, der f.eks. har firmanavnet KOLOMBOUSAR eller et produkt med navnet KOLOMBOUSAR?

Navnet KOLOMBOUSAR er bare et eksempel.

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 15-04-02 11:10

Hvis du har et registreret varemærke i dk, har du gode chancer for at få domænet.

Hvis du har et firma som har eksisteret i mange år og domænet er 'taget' for næsen af dig for at afpresse, har du også gode chancer (eks. Harrods dommen i england).

Hvis du opretter et firma hvor domænet er taget og i relevant brug, er det frit handelsmarked og din chance er at købe det.

Der er selvfølgelig masser af jura på lige dette område og variationerne er uendelige, dog er det Sø og Handelsretten som tager sig af forretningsmæssige tvister i DK og jeg har ikke hørt om noget som ligner den dom der blev afsagt i England hvor to domænehajer havde taget "Harrods" og blev dømt til milion erstatning.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-02 11:19

Tak Dimmerdk,

Det kan godt være, at jeg har formuleret mig forkert, men mit spørgsmål drejer sig ikke så meget om domæener, men mere om f.eks. et handelsmærke, brandname.

/Ivanovic

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 15-04-02 11:36

den har jeg også svaret på i Jura kategorien :)

Accepteret svar
Fra : bruhns

Modtaget 110 point
Dato : 15-04-02 11:40

Hejsa,

Svaret er sådan set det samme, hvad enten det drejer sig om et domæne eller et brandname. Hvis du ikke har registreret det som et varemærke er det i hvert fald sværere at stå fast på din ret til at bruge navnet eksklusivt. Det samme gælder hvis navnet er meget almindeligt jf. f.eks. at MS sandysnligvis ikke får lov til at registrere "WIndows" som varemærke. Endvidere kan der så vidt jeg forstår være nogle grænsetilfælde hvis det samme navn bliver brugt i to helt forskellige brancher.

Men kort: andre må godt lave ting der hedder det samme, hvis ikke du har registreret navnet. Det gøres hos http://www.indberetning.dk/ -- se mere på Patent og varemærkestyrelsen på
http://www.dkpto.dk/

Mvh.
Jakob

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-02 11:54

Hej Jakob,

Tak for svaret det var nyttigt, men kunne endvidere godt tænke mig at vide om du måske også kunne svare på: "Yderligere kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man kan finde ud af, om der er nogle i indland og udland, der f.eks. har firmanavnet KOLOMBOUSAR eller et produkt med navnet KOLOMBOUSAR?"

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-04-02 12:08

Hej Jacob

Jeg fandt der her på den hjemmeside du oplyste:

"Man kan opnå eneret til et varemærke enten ved at tage det i brug eller ved at ved at lade mærke registrere."

De skriver at man kan opnå eneret til et varemærke, ved at tage det i brug, vil det sige at hvis jeg f.eks. kommer ud med et tøjmærke som heder KOLOMBOUSAR, så er der ikke andre der må bruge det mærke i tøjbranchen her i DK.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 15-04-02 22:06

Hej Jacob,

Du kan f.eks. gå ind på de gule sider og krak og prøve at søge på det navn du har i tankerne, hvis det vel at mærke er et virksomhedsnavn. Er det et brand (varemærke) så prøv at køre det gennem de store søgemaskiner (også på de udenlandske sider) - så skulle det da være meget underligt, hvis ikke du stødte på navnet, såfremt det e taget i brug.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 15-04-02 22:07

Hej Jacob,

Du kan f.eks. gå ind på de gule sider og krak og prøve at søge på det navn du har i tankerne, hvis det vel at mærke er et virksomhedsnavn. Er det et brand (varemærke) så prøv at køre det gennem de store søgemaskiner (også på de udenlandske sider) - så skulle det da være meget underligt, hvis ikke du stødte på navnet, såfremt det e taget i brug.

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 16-04-02 08:10

>Hej Jacob,

>Du kan f.eks. gå ind på de gule sider og krak og prøve at søge på det navn du har i tankerne, hvis det vel at mærke er et virksomhedsnavn. Er det et brand (varemærke) så prøv at køre det gennem de store søgemaskiner (også på de udenlandske sider) - så skulle det da være meget underligt, hvis ikke du stødte på navnet, såfremt det e taget i brug.

Hvad er det for nogle store søgemaskiner du skriver om er det de nogle af de almindelige på nettet som google, altavista osv.?
>m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 16-04-02 16:29

Hej ivanovic1 (jeg fik skrevet jakob i farten i første omgang, men det var henvendt til dig....)

Mit sva afspejler, at det ikke fremgår hvor dit marked ligger - I Danmark, Norden eller er du længere væk med dit navn. Men skal du udenfor Danmark er de sædvanlig danske søgemaskine muligvis ikke nok. Prøv at gå ind på
http://home3.inet.tele.dk/elgo/
der finder du en oversigt over søgemaskiner worldwide - så kan du afprøve dem der passer til dit påtænkte marked.
OK?

m.v.h. kjeldgaard

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 17-04-02 08:19

Hej Jakob

På en af de hjemmesider du oplyste fandt jeg det her. "Hvis du er først med navnet, enten med at få det registreret, eller bare tage det i brug, så burde du have retten til navnet, så andre ikke kan bruge det på tilsvarende produkter eller i samme branche."

Der er bare en ting jeg så ikke kan forstå, hvad er så formålet med at registrere navnet, hvis man er sikker på, at man er den første der tager navnet i brug på f.eks. en vare?

Hvad vil det helt specifikt sige at tage varen i brug, er den taget i brug hvis den er ude på hylderne i nogle forretninger?

Hilsen Ivanovic

Kommentar
Fra : Karlejnar

Dato : 23-10-02 11:33

Hej Ivanovic,
Du skal kontakte technologisk institut i Tåstrup, de kan hjælpe med både varemærke ret , firmanavneret, mønster og patent beskyttelses love og rettigheder.
Hvis du skal lave en speciel vare bør du nok både mønster og navne beskytte den, hvis det er en vare med et specielt formål som har nyhedsværdi dvs. ikke før er set, kan du måske tage patent på det.
Tecnologisk institut kan også foretage undersøgelser for dig vedr. om andre allerede bruger det navn du ønsker at bruge.
mvh
Karlejnar