/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Ridning med glidetøjle.
Fra : klink34
Vist : 4102 gange
30 point
Dato : 16-02-04 17:33

jeg vil meget gerne vide hvad virkning det har at ride med glidetøjle.
hvad virkningen er med en martingal.
og sidst det samme men bare med chambon.
er der nogen der vil svare mig på de tre ting vil jeg blive rigtig glad,på forhånd tak
med venlig hilsen karin jensen.

skriv til :karinjensen69@mail.dk

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 40 point
Dato : 16-02-04 18:52

Hej Karin

Hjælpetøjle der har til formål at få hesten til at bøje i nakken og samtidig træde ind under sig. Glidetøjlen bør kun anvendes af meget erfarne ryttere, da den nemt kan skabe en illusion, af en hest der er til bidet - i situationer hvor dette ikke er tilfældet. Glidetøjlen sættes fast i gjorden, går herfra op gennem den ene bidring op til rytterens hånd, og derfra tilbage til gjorden, hvor den igen gøres fast, gennem den modsatte bidring.
NB! Forkert ridning med glidetøjle kan ØDELÆGGE din hest. Hesten kan tage skade i muskulaturen både i ryg, ben, hals og nakke... hvilket kan få alvorlige konsekvenser

Rem som går fra gjorden op mellem forbenene, igennem halsremmen og er sat fast til tøjlerne. Martingalen giver rytteren extra kontrol over hesten, når hesten springer, slår fra eller stikker hovedet op. NB! Formålet med martingalen er ikke at få hesten til at gå til bidet. Det kan være en god ide at ride med martingal hvis hesten/ponyen "tager biddet" og løber eller "kigger stjerner" på vej mod forhindringer, hvor hesten ikke når se springets grundlinie. Megen ridning med Martingal kan give underhals.

Chambonen er et meget ”kraftigt” stykke udstyr og du vil aldrig se folk der træner Horsemanship bruge én. Det skyldes at Chambonen tvinger hesten i holdning i stedet for at guide/træne hesten til at gøre det frivilligt. En Chambon, hvis den menes at være undværlig, bør, ligesom glidetøjle, kun bruges af meget dygtige ryttere der virkelig ved hvad de har med at gøre!

En HELT løs chambon kan være god i longe, da den vil tilskynde hesten til at strække halsen frem og ned, hvælve i overlinien og derved træde længere ind under sig. Ligesom den KAN være med til at styrke hestens rygmuskulatur.

Af ovenstående anbefaler jeg IKKE at du bruger noget af det. Få en ordentlig underviser, kom i gang med noget grundridning og horsemanship som AL ridning bygger på.
Der findes INGEN smutveje, det "arbejde" du "sparer" nu, for at få hesten til at gå (ofte falsk) til biddet, indhenter dig senere, hvor det vil tage længere tid at genoprette forkert holdning etc. Start forfra med grundridningen, og når den er på plads, vil hesten have både styrke og tålmodighed samt ikke mindst erfaring for at arbejde videre. Alle de sværere (f.eks. middelsvære) øvelser vil blive 1000 gange lettere at lære din hest, hvis den har sin grundridning og holdning i orden.
Hesten skal bære sig selv, gå i en kandence der passer for dens uddannelsesniveau, have indundergribende bagben og god haseaktion, samt bære næsen i eller lidt foran det lodrette plan.

Men...
DEN SKAL IKKE TVINGES DERNED - DEN SKAL RIDES DERNED!

Mvh/Chamira c",)

Godkendelse af svar
Fra : klink34

Dato : 16-02-04 20:47

Tak for svaret Chamira.
Det er ikke fordi,jeg selv har tænkt mig at bruge nogle af delene,da jeg rider fint uden,men lige netop de tre emner jeg nævnte er et højt debateret emne blandt mine ride venner,på forhånd tak for hjælpen,rart at høre der er nogle fornuftige mennesker til...
mvh karin c",)