/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hjælp til opstart af eget firma?
Fra : Rizla
Vist : 3127 gange
320 point
Dato : 16-02-04 00:26

Hej
Måske går der nogen her på kandu, med samme drøm som mig. Men problem er hvordan man enlig kommer i gang?
Umidelbart lyder opstart af et "Privat Vinduespudser Firma", som en overkommelig opgave for mig.
Først og fremmest skal der opkøbes en firmabil, med tilhørende vare til pudsning af vinduerne?
Herefter skal der skabes en kundekreds så firmaet kan løbe rundt?
Nu kommer så det store spørgsmål, inden man overhovdet kommer i gang.

Hvordan gennemskuer man/jeg told og skatteregler?
Hvad kan man/jeg trække fra og til i skat. - skatteregler (Buget - Indtægter/udgifter)
Hvad er moms regler?
Hvordan sikker man sig en kapitaltilføring til opstartsfasen (1år), indkøb af bil m.m. (Lån - ca. 200.000.kr)

Så er der nogen af jer som har nogen eksempler eller ideer til hvorledes man nemmest kommer i gang.
Hvor hendvende man sig, når man bor i Århus komune? (netværkshjælp, kursus, information, lån kapital. m.m.)

Hvilke overvejlser/viden skal man gøre sig, før man går i gang.

Nu håber jeg nogen kan komme med nogle brugebare svar/eksempler og ikke bare sende mig vidre med et links?

Mvh Rizla

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 00:34

På told og skat er de behjælpelige med de fleste spørgsmål og de afholder ligefrem kurser engang imellem Mvh Sune

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 00:36

Rizla
I alle kommuner er der hjælp til folk der vil starte selvstændigt. Det er her du skal henvende dig ! Dit spørgsmål kan ikke besvares .. der er 1000 ting du skal overveje inden du "kaster" dig videre.
Så kig på Århus Kommunes Hjemmeside !
/PG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 00:37

Med hensyn til opstartsbeløb må du jo i banken når du har et udkast til hvad det forskellige vil koste i etablering Mvh Sune

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 00:44

Told og Skat har på det det seneste etableret et "rejsehold", som besøger nystartdede firmaer. De rådgiver i alle spørgsmål .. men det er jo når ER GÅET IGANG.

Var jeg dig ville jeg allerførst undersøge:
1. Hvor mange vindues-pudsere findes der allerede ?
2. Hvad er chancen for en ny kundekreds ?
3. Hvorfor er "jeg" bedre end alle de andre ?
.
1000. Har "mit" firma en berettigelse ?
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 00:46

Hej.

Jeg vil nok tro du får en del input, så mit bidrag her er:

Citat
Hvordan gennemskuer man/jeg told og skatteregler?
Hvad kan man/jeg trække fra og til i skat. - skatteregler (Buget - Indtægter/udgifter)
Hvad er moms regler?
Hvordan sikker man sig en kapitaltilføring til opstartsfasen (1år), indkøb af bil m.m. (Lån - ca. 200.000.kr)

Her vil jeg råde dig til at tage kontakt til din bank, det er jo dem der som sådan skal finasiere dig i opstartsfasen, og din bankrådgiver kan inden for dette området helt sikker give dig den helt rigtige information.

Jeg vil dog tro, at de ønsker den sikkerhed at du måske allerede har opbygget en kundekreds. Her hvor jeg bor, i en mindre by, har der været flere som selv har omdelt reklamer for rengøring, og det er måske en af de måder du kan få kundekredsen.

Opstarten vil givetvis være langsom, og du kan blive nød til selv at finansiere opstarten, det vil sige tage et privat lån, men når først du har fået en kundekreds kommer banken rigtig ind i billedet.

Der kommer formentlig flere der kan supplere det jeg har skrevet, men held og lykke med foretagendet.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 00:47

Man skal da ikke vente på told og skat men selv kontakte dem inden man går igang Mvh sune Og så skal du også bare tro på dig selv for man kan hurtigt blive pillet ned i dette land Mvh Sune

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 16-02-04 01:18

Hejsa igen

Der hvor mit størst problem og bekymringer er. - Det er især alt den tid man skal bruger på papir arbejde, samt sætte sig ind regler der er skrevet med rugner. (andet sprog)
Når man hører om de små firmaer der næsten bruger mere tid på kontoret, end ude i marken. Så har man da sin bekymring om man magter opgaven. Alle kan vil pudse vinduer, men alle kan nok ikke læse rugner.

Mvh Rizla

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 01:21

Nej man skal IKKE vente .. men kontakte dem NÅR man er gået igang .. og de "piller" dig ikke ned .. tværtimod !
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 01:31

Rizla
Nu tvivler jeg på, om dit spørgsmål er oprindeligt. Dine udtalelser om "rugner" (staves: runer), og dit "brokkeri" over danske skatte- og momsregler tyder på , at du straks skal tænke på spørgsmålet:

1001: Kan "jeg" magte opgaven ?
1002: Vil "jeg" overholde de danske rugne-regler ?
/PG

Accepteret svar
Fra : ulleulle

Modtaget 330 point
Dato : 16-02-04 01:34

Hej Rizla!

Et meget centralt punkt, som vist ikke har været nævnt endnu er: CHECK priser for eksisterende vinduespudsere! Så har du noget at gå ud fra. D.v.s.... Du skal underbyde for at vinde markedsandele. Du kan så regne ud, hvor mange vinduer, du skal pudse for at opretholde en omsætning, der kan dække afbetaling på bil, udstyr, lån og løn til dig selv. Slå op i telefonbogen og ring rundt og spøg hvad det koster.
Når du så har regnet ud, hvor mange vinduer du skal pudse for at kunne få det til at løbe rundt, så skab dig et overblik over, hvor mange konkurrenter du får. Vær også klar over, at "den enes brød er den andens død"...
Personligt tror jeg, det er MEGET svært at få en sådan forretning til at løbe rundt, hvis man skal overholde ALLE regler, idet det er begrænset, hvor meget du kan opretholde i timeløn. Du har jo sagt det selv. Enhver kan finde ud af at pudse vinduer, og hvad enhver kan, er ikke noget man kan tjene guld på. Så du skal være aggressiv med priserne. Du bør også opsøge offentlige institutioner og tilbyde noget i retning af: "Jeg er 25% billigere end jeres nuværende vinduespudser"... Det vil være mest rentabelt for dig at arbejde få steder, som til gengæld er omfattende.
Kan du i øvrigt tåle at komme til vejrs på en stige?
Alle regler om skat, moms o.s.v. er ret enkelt. Bare spørg løs hos Told Skat. Som sagt holder de et par kurser for nystartede om alle reglerne helt gratis.
M.h.t. banken... Du skal nok indstille dig på, at du skal kunne stille en form for sikkerhed for et lån... Jo mere, des bedre lån kan du få. Men at spørge koster jo intet.
Good luck!

Ulle

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 01:41

Jeg er enig med >Guild, enten kravler du ind i foretagende og kommer ingen vegne, eller også kaster du dig ud i det med liv og lyst.

I øvrigt findes der mange gode programmer som både kan klare bogholderi moms og fakturering, eller også må man ty til en revisor, men hvis det er din drøm og du er villig til at løbe risikoen, så kast dig dog ud idet, eller opgiv drømmen.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 16-02-04 02:16

Takker for den store opbakning

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 16-02-04 06:00

Her er et par nyttige links:

http://www.startguide.dk/ - er specielt god......
http://www.dana-akasse.dk

/TC

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-02-04 07:03

Man kan, som det også er nævnt spekulere sig til aldrig at komme i gang.
Hvis du er sikker på at ideen ikke er indlysende tåbelig. Det vil sige at at området ikke myldrer med vinduspudsere - der er mange potentielle kunder - du er dygtig til arbejdet (eller VED du kan blive det) og brænder for ideen om egen virksomhed - skal du simpelthen bare gå i gang.
Du skal opveje, hvad du kan opnå i forhold til hvad du mister. Det er selvfølgelig en chance at tage hvis du har et velbetalt job nu med mange forpligtigelser.
Iøvrigt tror jeg IKKE det er en dårlig ide, det med vinduspudsning, det gider folk mindre og mindre selv, efterhånden som de får flere penge mellem hænderne og det er en af de serviceopgaver, der trods for de fleste SKAL gøres!

Kontakt Told&Skat for at få et CVR nummer, det er gratis. De sender dig samtidig nogle papirer, der også kan hjælpe dig med at komme i gang...
Køb værktøjet og en bil.
Print en masse løbesedler med gode priser, et godt billede af dig selv, et godt slogan, og gå så ud og sæt dem i vinduesviskerne på samtlige biler ved supermarkeder (der hvor dem, der ellers pudser vinduer, kommer).
Husk at gemme samtlige kvitteringer og fakturaer, så kan det aldrig gå helt galt. Det offentlige og forhåbentlige mange andre vil gerne hjælpe dig, indtil du selv kommer ind i det regnskabsmæssige, der såmend ikke er så galt...
Der ville ikke være skabt ret mange virksomheder, hvis folk havde startet "bagfra" med alle bekymringerne i stedet for med tanken på det man drømmer om.....
mvh bvh

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 16-02-04 07:48

Hej Rizia

Du spørger om en enkelt ting, der tilsyneladende ikke er blevet svaret på, nemlig netværkshjælp. For et år siden gik jeg på et iværksætterkursus, der blev afholdt i erhvervsrådet. Det foregik over 5 aftener, og var meget koncentrerede emnemæssigt. Det spændte fra indlæg med et par andre iværksætter, revisorer, advokater, told &skat, A-kassefolk til markedsføringsfolk. Det var en virkelig god ballast at starte på, og her startede samtidig et netværk. Vi havde og har stadig mulighed for at kontakte de indlægsholdere, der kom de aftener, for at spørge dem til råds. Desuden har vi fået opbygget en netværksgruppe af de forskellige iværksættere, der gik på kurset. Det er selvfølgelig ikke alle, der var med på kurset, der er holdt ved, men vi mødes ca. hver anden måned og får en rigtig god snak om, hvordan det går, hvad går godt og hvad går skidt. Vi har ud over det nogle emner, vi diskuterer – så vi får rigtig meget ud af hinandens erfaringer.
Du kan også kontakte erhvervsrådet, med henblik på at få indivuel erhvervsrådgiving (gratis). Du kommer til en samtale, hvor I snakker om dine ideer. Der er så mulighed for at give nogle støttekroner til en bestemt rådgivning, de mener du har brug for. Det er en ordning, der er kommet i stedet for iværksætterydelse. Det kan være man vurderer, at du kan have glæde af at tale med en revisor eller advokat, inden du bestemmer dig for at gå i gang. Så kan du få økonomisk hjælp til f.eks. et revisormøde.

Hilsen U_J

P.S. Selv om du ikke efterspørger et link, er 100svar.dk en rigtig god, overskuelig og let forstålig side.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-02-04 08:44

Hej Rizla,

Der er nogle enkelte omdrejningpunkter som er væsentlige når man starter en virksomhed op, og en del af dem er allerede nævnt, men jeg ser det som 3 vigtige områder.

Markedsanalyse (hvormange vinduer skal du vaske for at det løber rundt, og kan du få så mange kunder, er der timer nok i døgnet).

Økonomien. Er ikke kun din indtægt, men jeg ser, at du allerede tænker i det man kalder anlægsudgifter. Altså, at du vil ud at bruge penge før du har tjent noget !!!!!!.
Det er et meget dårligt udgangspunkt for en enkeltmands servicevirksomhed. Hvad har du af beskæftigelse nu, kan du evt lave det du vil ved siden af, og starte op med at danne en kundekreds uden i øvrigt at miste din nuværende indtægt. Hvis du er på dagpenge kan du modregne dine timer i en periode.

Det administrative. Her drejer det sig i første omgang om at registrere din virksomhed med et SE-nummer. Herefter vil du fra told og skat modtage nogle papirer. Ellers vil det lokale erhvervskontor gerne hjælpe iværksættere med opstart. Her har du mulighed for at få gratis vejledning i et vist antal timer. Eller hos en lokal iværksætterkonsulent.
Det kan være besværligt, men er dog alligevel det mindste af det.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 08:45

Og lige en ting mere. Du har lov til at tjene, jeg mener det 30.000 kr. FØR du behøver at lade dig moms-registrere. Så det var lige før du kunne bruge en forlænget ferie for at se, om der både er marked, og penge i arbejdet før du kaster dig helt ud i det.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-02-04 08:57

Det nemlig rigtigt ellebye.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-02-04 09:28

Men så kan du ikke trække momsen fra til de ting, du måske skal bruge i firmaet (PC, printer, programmer, telefon, kørsel, etc.)
Det koster jo ikke noget at lade sig momsregistrere...
mvh bvh

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 09:35

>bvh, nej det gør det ikke, men på den anden side risikere man at blive sat i b-skat af et estimeret beløb man endnu ikke ved om man overhovedet kommer til at tjene, og hvis det går godt, efter en lille prøveperiode, ja, så lader man sig naturligvis momsregistrere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-02-04 09:40

Det har du fuldstændig ret i, men skulle det være tilfældet, kan det laves om. Det blev det i mit tilfælde, hvor der var lang tid mellem start firma og indkøb af værktøj til jeg begyndte at tjene penge....
mvh bvh

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 14:01

U_J har givet det BEDSTE svar. Start i en iværksættergruppe !
Alle de tekniske regnskabs-detaljer bliver "småting" i forhold til at få det STORE overblik .. tage de vigtigste beslutninger.
Det kræver en stor investering i TID .. men så kan du også helt sikkert besvare dit eget spørgsmål.
Pøj, pøj
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 14:20

>Guild, hvornår er du begyndt at dele bedste svar ud i andre spørgers spørgsmål??

Syntes du ikke du skulle overlade dette til spørgeren?
Eller er du og U_J den samme?

Ja, jeg spørger bare.

Faktisk er netværkshjælp det mindste problem.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 14:55

ellebye
I flere andre seriøse sprøgsmål, har der da flere gange været brugere, som har "vejledt". Nej jeg skal ikke være "dommer", og nej jeg skal ikke dele point, eller andet diller-daller ud.

Men til dit direkte spørgsmål: NEJ, NEJ og atter NEJ
Jeg har kun 1 (ét) brugernavn !!!! Hvad skulle være fordelen forøvrigt være i at "tage" og "give" til sig selv ?

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 16-02-04 15:06

Hej Ellebye og Guild

Ja, jeg blev lidt paf, da jeg så kommentaren om at jeg skulle være den samme som Guild – men valgte at lade Guild besvare det spørgsmål først.
Jeg kommer gerne med en kommentar, når nogen stiller et spørgsmål, men stiler ikke efter point, jeg har stadig ikke sat mig ordentligt ind i pointsystemet. Jeg synes Kandu er en god side til at få svar på sine spørgsmål/problemer og når man nyder godt af, at andre svarer én, synes jeg også man bør hjælpe andre, hvis man har mulighed for det. Så for mig er det kun vigtigt at have et lille "lager" af point, til en dag, hvor jeg selv har problem, der skal løses – andet går jeg ikke op i

Hilsen U_J.

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 16-02-04 17:07

Hejsa
Nu kan jeg se der er kommet flere bruger til med gode råd og vejledning til opstart af egen virksomhed.
Jeg har prøvet at samle jeres indlæg i en samlet pakke og takker meget for jeres besvarelser?

1.Kontakt Told & Skat for at få et CVR/SE nummer. (Gratis) De er også behjælpelige med spørgsmål/svar?
2.Anlægsudgifter - Lave et udkast for buget til finasiering af banklån. (indtægt/udgifter)?
3.Opbygget en kundekreds (få markedsandele/analyse på offentlige institutioner, private, virksomheder m.m.)?
4.Check priser for eksisterende vinduespudsere (Hvorfor er der brug for mig)?
5.Opveje, hvad du kan opnå i forhold til hvad du mister?
6.Husk at gemme samtlige kvitteringer og fakturaer?
7.Iværksætterkursus/erhvervsrådet/lokale erhvervskontor (hjælp fra andre iværksætter, revisorer, advokater, told &skat, A-kassefolk)?
8.Moms-registring (har lov til at tjene, op til 30.000 kr)?
9.Moms-registrere virksomheden - Gratis (Hvad er fordelene/ulemperne i opstartsfasen)

Måske nogen har en uddybning eller ideer til overstående, men uanset hvad. Har jeg fået den infomation jeg søgte?

Mvh Rizla

Ps. Angående Point....... (Guild og ellebye)
Nu håber jeg da, at man her på Kandu svare på bedste vis... Uanset om point er sat til 10 eller 5000 point?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:13

Kære Rizla
Point betyder INGENTING. Det vigtigste er, at du har opbygget en platform, for din videre handlingsplan. Klø' på .. og endnu engang: Pøj, pøj !
/PG

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 17:58

Fordelen ved at lade sig momsregistrere med det samme er, at du får lov til at afskrive med det samme, samt hvis du køber "nyt" ind, at det indgår i virksomheden som produktionsredskaber.
Ulempen er, at du bliver sat i b-skat af et estimeret beløb, du selvfølgelig skal betale som de der har almindelig a-indkomst.

Det er selfølgelig meget groft sat over for hinanden. og hvilken der vejer tungest er ikke umiddelbart til at sætte op.

mvh og pøj, pøj

Ellebye

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 16-02-04 18:37

Ellebye
Citat:
Ulempen er, at du bliver sat i b-skat af et estimeret beløb. (hvad er det lige "estimeret" betyder)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 18:57

Da myndighederne jo ikke kender din indkomst, og for den sags skyld ej heller du, er de nød til at sætte en fiktiv indkomst, eller som jeg skriver estimeret indkomst.

Så enten er du nød til at opgive en indkomst til skattemyndighederne, eller man kunne forstille sig, at myndighederne kender en nogenlunde indkomst for samme arbejde i samme fag, og det vil være dette beløb du vil blive beskattet af.

Selvfølgelig udlignes skatten det efterfølgende år når du indsender selvangivelse, men b-skat kommer du til at betale.

Det var derfor jeg syntes, at du måske burde vente med at lade dig momsregistrere i første omgang, da du jo må tjene 30.000 kr. før det er et krav. Så har du også haft mulighed for at sondere markedet og måske fået kunder i mellemtiden. Skattemæssig vil det ingen betydning have at du venter til du har nået loftet, og heller ikke afskrivningsmæssigt. Men skulle det, hvad jeg naturligvis ikke håber, at du måske alligevel ikke har mulighed for at komme i gang, og må opgive, kan du komme til at miste yderligere penge eks. ved at købe ny bil og senere må opgive den, hvor man i erhvervsøjemed er fritaget for moms.

Jeg vil kalde det en forsigtig opstart så du mister mindst muligt hvis noget skulle gå galt.

Mvh
ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Rizla

Dato : 16-02-04 19:27

Tak for svaret ulleulle.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-02-04 19:38

Her et uddrag fra Told&Skat.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137721&ov_id=200366

""Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for det næste år. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr.

Venter du, får du måske ikke lov til at trække momsen på dine investeringer fra.

Det er din omsætning, dvs. hvor meget du sælger for - og ikke din fortjeneste, som afgør, hvornår du skal momsregistreres!""

Jeg ved ikke lige hvad det er for kr. 30.000 der bliver snakket om her i dette forum.

Venligst Me67.

Kommentar
Fra : Rizla

Dato : 17-02-04 00:54

Tak for oplysningen Me67

Kommentar
Fra : Blizzardcapcom

Dato : 02-05-04 09:36

Bare mail mig og jeg skal give jer et koncept, som man med garanti får succes med som selvstændig.

ring: 26379907
eller
email: info@blizzardcapcom.dk

Kommentar
Fra : bensep

Dato : 08-06-04 00:46

Hej allesammen! Jeg har lige læst jeres indlæg, idet jeg også snart bliver SELVstændig.

Mit korte svar til Rizla er:

1+1=2 (her er 1=SELV, og 2=MÅL, dvs. SELV+SELV= MÅL) følg nedenstående:

Skal du være SELVstændig så véd du SELV, hvad dit MÅL er.

Husk! Tænk "stort" (sig til dig selv, at du f.eks. skal tjene mindst kr. 300.000 om året (MÅLET) og du er lige glade med alle de "små" grænsebeløb på kr. 30.000 eller 50.000 og du bliver ikke rig eller fattig ved at hhv. tjene og miste disse beløb)

held&lykke

Til Blizzardcapcom, la' mig venligst høre om dit koncept så vil jeg også fortælle om mit.

Mvh-bensep (bensep@hotmail.com)