/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Rengøring af afsyret skab
Fra : jenshn
Vist : 13047 gange
50 point
Dato : 14-02-04 13:01

Har arvet en afsyret skab som har hængt i et køkken. Desværre er skabet meget fedtet pga. mados og andet.
Er bange for at bruge hårde rengøringsmidler, da det kan ødelægge skabet.
Nogle gode ideer til hvordan jeg får skabet rengjort ?

Thx JN

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 13:03

En let opløsning med 3 dobbelt salmiak det tar det Mvh sune

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-04 13:12

Salmiakspiritus er fantastisk til at opløse fedt, men udtørrer også træet.
Jeg vil foreslå, at vaske af med en opløsning af sæbespåner i varmt vand.
Der må gerne overdoseres med såbespånerne så det er mere fedt skum end vand efter det har stået og trukket op til 20 min.. Smør den fede masse ud på skabet og lad det trække. Sæben vil virke som en meget mild ludning der kan bruges på alle nordiske træsorter. Når sæben har trukket nogle timer skal den vaskes af med halvvarmt vand og sørg for at tørre så godt som muligt da væden jo kan få træet til at slå sig.
Hvis det ikke var tilstrækkeligt gentages behandlingen. En tyndere opløsning af sæbespåner er godt til vedligeholdelse og kan evt. erstates af Hvid probat der holder træet lyst.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 13:14

Så vasker du bare med sæbespåner bagefter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 13:22

Og forøvrigt er sæbespåner jo fedtende som du skriver Bjarne såe hvis der sidder en masse mados skal det jo ordentligt af først

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 13:33

nej sæbespåner er ludende (let afsyrende)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 13:40

Ja men man slal jo lige have det der bajede lag af først Nå

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-02-04 18:41

Det hele kommer an på, hvordan du vil behandle træet bagefter. Det der med sæbe er den rene gift for behandling med maling eller lak, medmindre du skurer af bagefter med fortyndet eddikesyre og til slut masser af rent vand. Og så en LANG tørretid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-04 18:56

pbp_et>>Afsyring er bestemt ikke noget man gør med noget der skal males og jeg vil bestemt fraråde både lak og maling. Idéen med afsyrede møbler er jo at bevare træets farve og struktur og for at undgå udtøring med revnedannelser er sæbebehandling effektivt. Hvis skabet skulle males ville jeg da anbefale malerens eller 3d. salmiakspiritus, som Sune skriver.
Jensnath skriver, at der ikke skal bruges for hårde rengøringsmidler og derfor er det da naturligt at formode, at man vil genskabe den "fedtede" skønhed.
Den der med eddikesyren det er i øvrigt den behandling med bruger efter "afsyring" med kaustisk soda.
Bare lige for ikke at forstyrre begreberne , så er det ikke noget jeg har læst mig til, men er noget jeg har praktiseret adskillige gange.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-02-04 02:38

Den tredobbelte er jeg da enig i - og så gir den fint luft i næsen, hvis man er forkølet. Men hvis man vil genskabe fordums pragt, så oliemaler man. 99 % af alle de stakkels trægenstande, som har været i "afsyringsbadet" her i landet har aldrig været beregnet på at ses eller bruges nøgne. De har været snedkereret med henblik på at få oliemaling - ikke alkyd- eller plastic-.

Kommentar
Fra : stinejh

Dato : 19-02-04 20:24

Ok det er mange gode forslag, men der er mange forskelleieg måde at ordne afsyrede møbler på. Jeg har en del som jeg har arvet.
Som sofabord har jeg et gammelt kortspils bord/klapbord. Det har jeg slebet med rystepudser og lysnet med panel hvidt.
Min kommode har jeg givet oxalsyre og bare skyllet i vand bagefter.
Og mit natbord har jeg giver grundrens og malet hvidt bagefter.

Nu ville du bare fjerne mados og fedt, så det jeg vile anbefale er bare almindelig sæbevand og så måske behandle det bagefter. Så hvis du vil lysne det lidt kunne du evt give det en form for lud.

Stine

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 20:35

Endelig en der ikke var uenig med mig

Godkendelse af svar
Fra : jenshn

Dato : 26-02-04 16:33

Tak for svaret BjarneD.