/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
fremleje af andelsbolig
Fra : begga
Vist : 2507 gange
50 point
Dato : 13-02-04 18:58

Jeg har en andelslejlighed, som jeg overvejer at fremleje. I følge skattelovgivningen har jeg et fradrag på 2/3 af boligafgiften til foreningen, da jeg betragtes som lejer og ikke som ejer og heller ikke har et bundfradrag på 24000. Den afgift jeg betaler til foreningen er (lykkeligvis) så lav som 800kr. Jeg er kommet på en ide, som vil gøre, at jeg kan tage den pris, jeg må for foreningen og huslejenævnet. Jeg er i tvivl, om det kan lade sig gøre, er lovligt o.s.v. Her følger: Jeg lejer lejligheden ud til en veninde, der betaler det ovennævnte lave beløb. Hun flytter dog kun ind proforma, og kort tid efter flytter hun ud igen og fremlejer til en anden, der betaler den højere pris pro forma til hende, men i virkeligheden til mig. Jeg har tidligere fremlejet en leje-lejlighed, og da fik jeg at vide, at man altid har ret til at leje det ud man bor i. Dengang betalte mine lejere bare, hvad der svarede til min husleje - selvom det var mere en 2000kr. Jeg har aldrig hørt noget fra skattevæsenet. Håber ikke spørgsmålet er for rodet.
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-02-04 19:37

Først og fremmest så nævner du selv begrebet pro forma, og du nævner også at der er tale om en lejer der genudlejer... allerede der mister du fodfæstet i lovgivningen, med hensyn til beregningen af lejens størrelse kan du jo principielt forlange det du vil, du skal bare være indstillet på at huslejeklagenævnet er ligeglad med dine reele omkostninger, hvis din lejer beslutter sig for at gå til dem for at få lejen vurderet har de deres helt egen udregningsmetode i forhold til kvadratmeter, stand og placering.

Alt i alt skal du som udlejer være MEGET forsgtig, lejeloven er næsten altid på lejers side

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 14-02-04 09:34

Hej Begga

Det kan godt være, at jeg er stået for tidligt op, men jeg forstår ikke, havd det er du vil opnå med den aftale om "dobbelt fremleje".

Generelt vil jeg dog sige, at det er yderst sjældent, at andelsboligforeninger accepterer, at en fremlejetager videreudlejer lejligheden, og retten til at fremleje er langt de fleste steder begrænset til at måtte ske for 2 år. Andelsboligforeningen kan i deres vedtægter selv bestemme, efter hvilke regler der skal kunne ske fremleje. Man vælger oftest at følge lejelovens regler, men check alligevel.

Hvis dit "arrangement" har til formål at snyde skattevæsnet, er det ulovligt. De vil gøre hvad de kan få at få de penge de mener de har krav på, hvis de opdager dit arrangement. Men jeg ved jo ikke hvad din ide er.

mvh
Jensen

Accepteret svar
Fra : Ard

Modtaget 50 point
Dato : 02-03-04 09:34

Hej Begga

Hvis du er ejer, så kan du leje ud. Hvis du er lejer, så kan du fremleje, med ejerens accept. Vil ejeren ikke give sin accept, så kan du henvende dig til myndighederne. Du kan annullere en beslutning, som ejeren har taget.

Med hensyn til at fremleje til en, der fremlejer til en anden, så er det ikke nogen god ide. Hvis det kommer til myndighedernes kendskab, og her det især skattevæsenet jeg tænker på, så vil de hurtigt gennemskue konstruktionen. Skattevæsenet vil spørge, hvem der i sidste ende får pengene, og så vil skattevæsnet bede om at vedkommende betaler skat.

Du bruger også ordet proforma. Det ord er skattevæsnet og huslejenævnet ligeglade med. De ser på, hvad der reelt foregår.

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 02-03-04 11:15

Tak for svaret Ard.