/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Opkand og samtale via PC?
Fra : Reichstein
Vist : 418 gange
100 point
Dato : 13-02-04 00:19

Jeg har anskaffet et modem - Topcom Xplorer 105, som jeg pruger til Fax.
Er der nogen der ved, om jeg kan sætte det op, så jeg kan bruge det til opkald og samtale opver min PC?
Jeg har et headset med mikrofon.
Jan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-04 00:30

Hvis du kan komme på nettet med dit modem kan du også fører en samtale over det med feks.Skype som du kan hente her http://www.skype.com/ det kræver at den du snakker med også installerer det Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-04 00:32

Man kan også snakke sammen med andre igennem msn messinger mvh sune

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 13-02-04 00:35

Jeg ved godt, at jeg kan bruge skype, men det jeg mener er, at jeg ønsker at bruge det til fastnettelefoni!
MVH
Jan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-04 00:57

Jamen det kan man ikke så vidt jeg ved endnu men jeg har hørt at det kommer Mvh Sune

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 13-02-04 01:06

Jo det kan lade sig gøre, at ringe via et almindeligt modem, som er koblet på det almindelige telefonnet.
Det jeg ikke ved er, om det modem jeg har kan klare opgaven.
Jeg taler ikke om internetsamtaler!
mvh
Jan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-04 01:07

Meningen med skype er at den dansker der har "udviklet Skype", vil udvikle den til at kunne bruges til telefonopkald "gratis", men så kommer Skype til at koste penge.
Men allerede nu kan du bruge Messenger til opkald til fastnettelefoner, hvis du betaler med kreditkort i forvejen.

Messenger/ handlinger/ foretag et telefonopkald/ kan du se hvilke udbydere der er at vælge imellem, der findes også fler udbydere.
Det siges at samtalerne går fint igennem, og hvis du tit vil ringe til feks. USA er der mange penge at spare.
Men man kan jo også få en ligende aftale fra din fastnet til en udenlandsk fastnet telf. Men det er jo ikke det du spørger om.
PS. Det behøver ikke at være den samme du ringer til.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-02-04 01:12
Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 13-02-04 08:11

Tak for forsøgene.
Det jeg har i dag er en webspeed forbindelse via kabel TV nettet, som jeg naturligvis bruger til Internet og mail.
Derudover har jeg førnævnte 56K modem, som jeg i dag bruger til Fax via telefonnettet.
Spørgsmålet er så, kan jeg også bruge det til anmindelig telefoni?
Jeg har prøvet, at kalde op fra mit adresse register i outlook - opkaldet foretages tilsyneladende, men der er ingen klartone eller noget, og vet et forsøg på opkald til min mobil, gik den heller ikke igennem.
Er der nogen der har erfaring/kendskab til dette?

Jan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-04 18:05

For det første, er det smartere at kalde op gennem dit kabelwebspeed, for det andet kan man ikke kalde op til mobil og fastnettelefoner, undtagen du forudbetaler gennem et af de selvskaber der udbyder denne service, feks. callserve primus iconnecthere
Men du kan tilføje dine venner i adressekartoteket i Skype eller messenger, og så tale med dem når i begge er online. Det kræver jo at i begge har microfon.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 14-02-04 14:35

Palle - jeg tror du har misforstået noget. Jeg kalder op via modem og det almindelige telefonnet, på samme måde som jeg sender og modtager fax, - det kører igennem TDC's snore.
Jeg kan registrere, at jeg kan foretage et telefonopkalt fra computeren (jeg har ringet til min egen mobil), men jeg kan ikke høre nogen klartone, opkaldstone eller for den sags skyld noget som helst andet i mit headset. Jeg kan høre alle de andte lyde og musik der er på computeren.
Jeg mangler måske en slags software (telefonprogram) eller lignende??

Forslag?
mvh
Jan

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-04 16:04

Nej jeg har ikke misforstået, man kan kalde op til en fax via et alm. modem (Men mange på andre typer kan ikke, feks. stofanet mm), men det er fordi de snakker digitalt med hinanden. Men det andet, at kalde op digitalt, for at snakke med en analog fastnettelefon eller en mobiltelefon, kan kun lade sig gøre hvis man kalder op til noget hardware i et knudepunkt der omsætter til analoge signaler.
Principelt bruges det i størrer virksomheder og kommuner, der har lavet en komplet digitalisering (Netværkskabelet går i en digitale telefon og videre til en PC. Men her står et telefonselskab bag, med den fornødne hardware.
Det er det samme skype påtænker, men ikke har lavet endnu.
Førhen kunne du også gratis sende SMS fra nettet til din mobil, men da det koster penge for hjemmesiden, er det snart helt væk.
Hvis vi gratis fra vores computer kunne ringe til gud og hvermand, ville vi da alle gøre det.
En helt anden ting er at telefonselskaber i USA og Canada, har gratis kortdistance samtaler, som dækkes beløbsmæssig af langdistance og faste afgifter, men det er jo en anden sag.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Reichstein

Dato : 14-02-04 16:15

Jeg har ikke på noget tidspunkt nævnt, at det skal være gratis opkald. Jeg betaler min telefonregning ligesom alle andre, jeg ved det kan lade sig gøre, at foretage et opkald via sit modem, - tidligere havde jeg et almindeligt externt modem til internettet, og med det kunne jeg vælge, om jeg ville på nettet eller foretage telefonopkald.
Det er det samme jeg vi nu, men med den forskel, at jeg er på nettet med webspeed, og samtidig vil jeg kunne foretage opkald via telefonnettet.
Jeg kan ringe op nu, men får som sagt ikke lyd i headsettet.
VH Jan

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 17:05

Med webspeed, kan du jo være på nettet, og tale i telefon samtidig, da telefon-linien ikke optages.
Men da din computer kan kun håndtere en tingene ( webspeed eller alm. modem), kan du ikke bruge begge dele samtidig. Men en ting af gangen kan godt lade sig gøre, ved at klikke på den opkaldsmetode/måde du vil kople dig på med, og samtidig have to netkort, eller flytte alm. modemstikket over i dit netkort.
Jeg har også haft et externt 56K faxmodem, det har jeg brugt til at sende fax, tale over messenger med andre messengerbrugere, og ellers gå på internettet, men stiller mig stadig tvivlende på at du nogensinde har kunnet ringe gennem dit faxmodem til nogen fastnet eller mobiltelefoner, uden at have brugt et af de specielle selskaber, hvor man skal forudbetale.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 12:50

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 04-06-04 21:15

Tak for svaret pallebhansen.