/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
takt og tone ??
Fra : gamle61
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 08-02-04 21:11

hvad gør jeg stakkels mand , min datter skal giftes - jeg troede at jeg havde gjort nok da jeg lavede hende - nu står hun og siger jeg skal op ad gulvet sammen med hende , skal også se pæn ud , skal også holde tale ( et kvarter med alt det jeg skal og tyve minutter med alt det jeg ikke måtte)
findes der regler for brudens far og hvor hitter jeg dem , er det mon noget jeg kan klare , eller skal jeg købe en enkeltbillet til tahiti
kan i hjælpe så på forhånd tak - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 21:16

Ingen tvivl, jeg ville rejse til tahiti.
Men prøv at læse her, måske kan det få dig til at blive hjemme.
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/tip/tip019.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-02-04 21:17
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 21:18

Lidt mere her. Deprimerende læsestof hvis jeg må sige min mening.
http://gentofte.bibnet.dk/frameset_forside.asp?nf=1195

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 21:20
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-02-04 21:23

Stakkels mand!
Jeg føler med dig og mit bedste råd er at gå på biblioteket og lån Emma Gads "Takt og tone" der har du alle regler og fiduser i en så delikat situation.

Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-02-04 21:23

Stakkels mand!
Jeg føler med dig og mit bedste råd er at gå på biblioteket og lån Emma Gads "Takt og tone" der har du alle regler og fiduser i en så delikat situation.

Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 08-02-04 21:52

har læst jeres indslag og tak det er rart der er nogen der føler med en , har også været inde og kigge på nogle af de gode adresser - er helt svimmel , der er sgu' meget der hører sig til
mon jeg ikke også skulle skrive efter min søsters sommerløn , for at få det til at række , de unge regner med 92 til bords - mvh. gamle61

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-04 22:01

Jeg har selv prøvet det for godt et år siden. Et godt råd, vær dig selv. det kan være udemærket med nogle metodikker, men i den sidste ende kan det føles lidt kunstigt. Start med en vits så alle morer sig, så glider resten helt af sig selv. Brug gerne nogle stikord skrevet ned, med lad være med at tage 4-5 A4 ark tæt beskrevne sider med, og improviser gerne, det skal komme fra hjertet og det er det din datter ønsker.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-02-04 22:02

Gem din søsters sommerløn til Tahiti, med den alder må de unge selv have fingrene ned i lommerne

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 08-02-04 22:14

Tak for svaret ellebye.
det var gode ord og fra en "erfaren" mand , jeg vil følge dit råd og håbe ddet går godt , men indrømmer at jeg er på herrens mark ligenu - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 09-02-04 08:18

Hej Gamle61

Jeg har stået i den modsatte situation og være datteren der skulle hjem og bede det samme af min far.
Han lagde hans hænder på mine kinder og gav mig et kys i panden og sagde det finder VI ud af.
Når jeg tænker tilbage på mit bryllup er det de dage/aftner med min far der røre mig dybest.
Vi genenmgik sammen billed fra min barndom/ungdom og voksenliv (blev gift som 30 årig). Vi grinte og græd over de minder vi havde sammen og ud af det blev der en fantastisk tale fra os begge, han til mit bryllup og jeg til hans og min mors 35 års bryllupsdag.
Prøv at gå jeres billeder igennem, måske alene eller bedst sammen med din datter. Tænkt årene igennem 1 for 1, hvad er der sket i hendes liv af glæder, ændringer, højdepunkter, sorger osv. Din tale behøver ikke at være den sjoveste, den længste eller den klogeste men den skal være kærlig for du er den der har kendt din datter længst. Hvis din tale beskriver hvor dejlig en pige du har og som gommen nu får så vil din datter være dig taknemlig - det garantere jeg.
Husk også at byde gommen velkommen i familien og måske en lille hilsen til hans forældre hvis du kender dem.

Det var talen. Mht. at se pæn ud så tror jeg det betyder, nyklippet, nyvasket, rene negle, nypudsede sorte sko.
Tøjet kan være et sort jakkesæt (husk livrem) med hvid skjorte. Spørg evt din datter om det skal være butterfly eller slips og hvilken farve der macher hendes buket bedst når i sammen skal gå op af gulvet. Måske er du ikke så vild med butterfly men den ene dag må man ofre sig hvis det er det der høre til. Mavebæltet skal du til gengæld droppe det har aldrig klædt andre end James Bond.
Hold igen med alkohollen denne dag også selvom du er nervøs inden talen. Mange bryllupper er blevet ødelagt af fulde forældre/svigerforældre og det er en stor dag for brudeparret så det skylder man dem at undgå.

Du har sikkert fået datoen for brylluppet at vide i god tid så gør dig selv den tjeneste at have talen, gave og tøjet klar hurtigst muligt. Du vil få mere ro selv og det vil din datter også når hun kan se at du har styr på den del.

Jeg håber i alle får en fantastisk dag som i vil huske tilbage på med et lille smil.

Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 09:35

Hej TulleTine

Jeg kan kun nikke genkendende til næsten hvert et ord du har skrevet. Jeg har kun een datter så det er en oplevelse man kun får een gang i sit liv, og selv om jeg også var hundenervøs for at holde tale, gik alt alligevel fint. Så kunne jeg slappe rigtig af resten af festen (man er jo den første lægger ud).
Og så er der lige det med at give sin datter bort, men sådan føler jeg det nu ikke, da jeg har fået en rigtig god kammerat i min svigersøn, og lige det sidste der som regel skal være to til, glæden ved at skulle blive morfar til april.

Mmh
Ellebye

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 17-02-04 11:20

Hej Gamle61,

Selv om du lige har købt et svar, ville jeg dog alligevel lige give dig dette link.

www.bryllup.dk

På denne side finde du de vigtigste informationer om hvordan man gebærder sig som far til bruden, som vært ect. Jeg tror faktisk at det gøre det nemmere at havde studeret "reglerne" således at de sidder på rygraden. Her står der bla også at man bare skal være sig selv og gøre det der er rigtigt i ens eget "verdensbillede". Jeg tror at det der betyder mest for din datter er at hendes far (dig) forære hende væk og selv nyder festen omkring hende. Held og lykke..