/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fjerne diskette drev.
Fra : bog
Vist : 476 gange
50 point
Dato : 07-02-04 23:35

Jeg påtænker mig at fjerne mit diskette drev.
Men er det en god ide.

Da jeg foreksembel har et velfungeren win3x system kørende
men har under instalationen af dette brugt i alt 4disketter resten cdskiver.

og under instalationen af 98se 0 disketter

Jeg har ikke brugt drevet den sidste måned
men er det stadig en god ide

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-02-04 23:41

Hvoffor fjerne det sidder det i vejen ?? Mvh sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-02-04 23:44

Hvorfor dog fjerne den. Du kan da stadig bruge din floppy til noget. Jeg selv har f.eks. koden til min homebanking liggende på disk-drev og det er også en god ide at lægge sine adresser til outlook på en disk, hvis man skulle få en virus der sendes videre fra adressekartoteket sker det i hvert fald ikke hvis adresserne ligger på en diskette.

Ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-04 23:48

Maskinen kan sagtens køre uden, men hvad vil du gøre hvis systemet crasher for alvor.
Har du både win 3.1 og Win 98 på samme maskine?
Mange bærbare leveres i dag uden diskette drev og det er der mange der er kede af når skidtet er gået så meget ned at der ikke kan bootes med CD-ROM.
Jeg bruger da ikke diskettedrevet på min win 2000, men hvad skulle jeg sætte i hullet. Jeg tænker at en passende dækplade vil koste lige så meget som et billigt diskettedrev. Lad det være.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 08-02-04 02:48

Du kan evt disable det i BIOS. men der er ikke rigtig nogen fidus i det..

Kommentar
Fra : bog

Dato : 08-02-04 10:00

BjarneD:Ja jeg har windwos 3.11 og windows 98se på same maskine men på to forskelige partitioner.

Alt boot med win98se vil ku køre med cd og det jo os hurtigere.

ellebye:til så dan nogle ting som koder til homebaking har jeg min usb flash disk på 64mb.

det sidder jo ikke ivejen.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-02-04 10:50

Hmm - fjerne diskkettedrev; hvis det er således, at man skal bruge pladsen till andet, ja så kan man da evt. overveje det, ellers synes jeg det er en dårlig ide´.

Der er flere ting, der taler for at beholde det - jvf. tidligere kommentarer.

Desuden skal man være opmærksom på, at nogle programmer (bl.a. virusprogrammer) tester på, at diskette er i diskettedrevet.

Jeg har en nyere PC uden diskettedrev, denne har jeg nu købt et diskettedrev til, idet flere af de programmer jeg benytter melder fejl ind i mellem ved opstart og ved opgradering fordi denne PC ikke har diskkettedrev.

De fejl jeg får bevirker bl.a. at der mangler at blive vist nogle ikoner nederst på startlinien også selv om ikoner ikke vedrører det program der meldte fejl.

Ikonerne kan jeg få frem igen ved at lave et nyt gendannelsespunkt og derfter systemgendannelse.

Efter at jeg får monteret diskettedrev regner jeg med at få en fejlfri maskine, da de andre Pcér jeg har med diskettedrev ikke udsat for samme type fejl!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 11:18

Et eksempel på faren ved diskettedrevet.
En person skulle foretage sin første e-handel,
klikkede på betaling med dankort og stoppede
kortet i diskettedrevet.
Det næste var et servicebesøg med computeren.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-02-04 11:28

Hmm- ja Teil - måske skulle jeg lade være med at montere et diskkettedrev

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-02-04 11:51

>Teil
Skete der noget med kreditkortet ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 12:00

Kortet sad uhjælpeligt fast men servicemanden reddede det.
Diskettedrevet ville ikke læse kortet, det er også for dårligt.

Kommentar
Fra : w3ird0.dk

Dato : 09-02-04 20:08

Hvis man kører et nyt system er der reelt ingen grund til at have drevet, jeg tror ikke Bjarne_D's problemer skyldes drevet. Man kan altid boote fra CD med mindre computeren er så gammel at det ikke er teknisk muligt eller det er en dårligt lavet pirat kopi der ikke er bootbar.
I dit tilfælde ville jeg nok beholde det da windows 3.x er afhængig af det med mindre du laver en boot til disse. Er ellers enig med resten, hvorfor??
@ellebye: Det er ligegyldigt hvor dit adressekartotek ligger hvis det er åbent kan evt. virus alligevel benytte det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 20:17

...det var meget weirdo det der, at man kan brygge bootbare cd'er sammen er en ting, og desuden har vi vist set problemer nok her hvor cd'en ikke vil boote p.g.a. blokering af defekte bootfiler, altså noget hypotetisk nonsens.
Indlæggene her fraråder at fjerne diskettedrevet da det kan give flere problemer at mangle (íkke fjerne) det end det på nogen måde vil løse. Mit indtryk er at ingen kan finde den gode grund til at tage det væk ud fra de oplysninger der er til stede.
Jeg har nu ikke set noget her der antyder, at diskette drevet i sig selv skulle give nledning til problemer uanset om det er der eller ej, men man kan se fordelene ved at have det hvis der skulle opstå problemer, Weirdo!

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 12-02-04 21:26

Jeg ved godt at disketter ikke er det mest brugte idag, men alligevel bruger jeg den stadig når jeg skal bruge en driver på en anden Pc'er eller hvis en Pc er gået ned, nu er det jo på arbejdet hvor vi har Pc'er med forskellige styresystemer hvlket du nok ikke har, men alligevel tror jeg ikke det er smart og fjerne diskettedrevet, man ved jo aldrig om du en dag får brug for det og det kan da helt sikkert bruges til Win 3.1.1 hvis du ellers bruger det til noget?.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 08-03-04 13:56

Mit foreslag er at du ikke gør det selvom du ikke bruger det!
Du ku jo komme ud for du f.eks. fik virus og du ikke lige havde en bootable windows-skive i nærheden...
så en bootdisk altid i top! ...
(den tar ikke noget ekstra plads, tid eller noget sådan et diskettedrev alligevel jo)

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-03-04 14:05

Da jeg så dette spørgsmål dukke op til overfladen næsten en måned efter det seneste indlæg var jeg ikke i tvivl om at det var dscoop80, der var på spil. Han støver åbenbart rundt i gamle spørgsmål og kommenterer helt uden at se, at det han skriver for længst er nævnt af andre. Hvilket tidsspilde selv om der er andre der kommenterer uden at læse indlæggene.