/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Er her en sag?
Fra : jysch
Vist : 917 gange
100 point
Dato : 06-02-04 19:59

Jeg kører jævnligt forbi en meget stor mark hvor der går 12 - 14 heste.

De bliver "sat derud" i ca. oktober måned og går der til hen på foråret. Midt på marken ligger der en skov/beplantning, som ser ud til at være indhegnet hele vejen rundt. Det er gamle fyrrertræer. For mig at se er det muligt at gå lidt i læ af skoven, men jeg kan ikke se noget hus eller skur som de kan gå ind i og være i tørvejr ved regn og sne. I dag så jeg at der var smidt en bigballe halm lige i kanten af træerne.

Skal der ikke forefindes et skur så de kan ligge tørt?

Kan/ eller skal man gøre noget ud af det? Jeg syntes det er synd.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 20:14

Jeg tror det ikke da heste har det allerbedst udendørs vel og mærke hvis de er vant til det.
Jeg syntes at det er fgodt du bekymrer dig så du får lige et link til dyrenes beskyttelse hvor du kan læse om heste og meget mere:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : jackogsusan

Dato : 06-02-04 20:55

dyr der opholder sig udendørs skal have mulighed for at søge ly i et skur eller ligende i følge loven.

skal man gøre noget ved det?................ ja det skal man da

Jack

Kommentar
Fra : thes

Dato : 06-02-04 21:04

Hej Jysch vil lige høre hvad race du tror det er...er det ponyer eller heste?..har de dækken på?

Her under
Udkast til bekendtgørelse om hold af heste
§26.
I folde og på græsningsarealer skal heste have mulighed for at søge skygge og læ.
Stk. 2. For heste med permanent udendørsophold skal der i vinterhalvåret (1. november - 31. marts) være adgang til tørt leje med plads til, at alle heste kan ligge ned samtidig.

§27.
Indhegninger skal være synligt markerede for hestene. Hvis der anvendes trådhegn, skal tråden være blød og kunne brydes, uden at hesten skades herved. Tråden skal være strømførende.
Stk. 2. Der må ikke anvendes pigtråd.
Stk. 3. Trådhøjde og -antal skal være tilpasset de indhegnede hestes størrelse og type/temperament samt til flokstørelsen i forhold til arealet.

§28.
Heste skal tilses mindst een gang dagligt. Ved tilsynet skal det sikres, at der er adgang til foder og vand, at hestene er sunde, haltfri og uden skader i øvrigt samt at bokse, indhegninger m.v. er intakte

Mvh thes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 21:09

Udegående dyr
Dyrenes Beskyttelse har gennem lang tid presset på for at få en lovgivning for dyr (heste, kvæg, får, geder og fjerkræ), som er går ude i vinterhalvåret.
DB's folder om udegående dyr
Hvert år er mange kredsformænd vidne til, at udegående dyr vanrøgtes, fordi de ikke har adgang til foder, vand og et tørt leje. Dyrene lider, og vi ser hvert år mange anmeldelser til politiet.
Dyreværnsrådet og det Veterinære Sundhedsråd har lavet en udtalelse om hvilke betingelser, der skal være opfyldt for alle husdyr, der går ude om vinteren, herunder heste, kvæg, får, geder og fjerkræ:
Reglerne om bl.a læskur gælder for dyr, der går ude hele døgnet i vinterhalvåret. Det betyder, at der ikke er krav om læskur, hvis dyrene kun er på fold i dagtimerne.
Her kan du hente folderen "Udegående dyr om vinteren" i pdf-format
Har du ikke PDF-læseren Acrobat Reader installeret, kan du downloade den her
· Dyrene skal være forberedt på at gå ude i vinterperioden, hvilket betyder, at de skal have udviklet et kraftigt og tæt hårlag eller fjerdragt, og de skal være ved godt huld. Dyrene skal i vinterperioden tilføres supplerede foder, så det gode huld opretholdes.
· Der skal hele tiden være adgang til frisk drikkevand.
· De arealer, som udegående dyr opholder sig på i vinterperioden, skal i størrelsen være afpasset efter antallet af dyr samt være så store, at der altid er græsdækkede arealer, som dyrene ikke har trådt op. Det bør sikres, at foderpladser og vandingssteder er placeret i en sådan afstand fra dyrenes hvileområde, at arealet mellem disse kan holdes græsdækket.
· Udegående dyr skal i vinterperioden have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidigt kan hvile på et tørt, strøet leje.

Kravet om læskur eller bygning kan fraviges under forudsætning af, at dyrene holdes på store arealer, hvorpå der er en beplantning, som yder en høj grad af både læ og beskyttelse mod nedbør og har en særligt veldrænet bund (f.eks. et tykt lag grannåle). Kravet om læskur eller bygning kan alene under disse forudsætninger fraviges for dyr af hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer, kvægracerne Skotsk Højlandskvæg, Angus, Galloway og Hereford samt alle fåreracer. For heste og kvæg skal der være tale om dyr af rene racer med stambog, eller dyr som dokumenterbart er mindst 7/8-rene racedyr.

Afslutningsvis skal det understeges, at udegående dyrs velfærdsmæssige forhold kan variere meget og må derfor i visse tilfælde underkastes en konkret sagkyndig undersøgelse for at vurdere, om alle forud-sætninger er tilgodeset.
Pjece: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/docs/38f167970da2eee9c1256b7a0045a5d5/$file/udegaaen.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 21:23

Hej Jysch, som du kan se af citatet fra dyrenes beskyttelse så skal alle forhold med i betragtning. Går hestene ude om natten, er der nogen læ og leje mulighed som ikke er synlig for dig. Jeg syntes at du skal kontakte den lokale dyreværnsforening hvis der kan være tvivl. Dyreværnsforeningen vil vurdere om der er tale om vanrøgt.
Da jeg så dit spørgsmål kom jeg bare til at tænke på at man i forbindelse med vanrøgt skal vurdere mange ting. Heste kan ikke tåle at stå på stald hele vinteren, de skal motioneres og hvis hesten har vinterpels og adgang til vand og føde vil den lide mindre end dem vi ikke kan se fra vejen og som står og stamper på betongulv i månedsvis. Prøv at læse materialet og sammenlign det med dine observationer.
Hilsen
Bjarne (absolut dyreven)

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 06-02-04 21:42

De heste som går der er shetlandsponyer - nordbakker - indianerponyer ( flerfarvede ) og nogle større heste ( lette racer ) - jeg ved at det er en hestehandler, som har hestene og jeg ved ikke hvor han har dem gående i sommerhalvåret, men det er 3. år jeg ser dem og godt nok er marken stor og med beplantning i midten, men til så mange heste skal det jo være flere bygninger for at de kan være der allesamme på samme tid.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 06-02-04 21:44

De kommer ikke ind i hele perioden og ingen har dækken på

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 21:54

Det er ikke dækkenet der er problemet når de danner vinterpels, men adgangen til tørt leje, frisk (ufrosset) vand og føde.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-02-04 22:08

hestene SKAL have adgang til tør strøelse, de kan ligge i, med andre ord skal alle hestene kunne gå i læ i et skur (med undtagelse af shetterne, der kan nøjes med et læbælte)

jeg synes du skal give DB et tip.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-04 22:33

Hvad med at snakke med ejeren først og hvis det ikke er en misforståelse fra din side og at han er bedøvende så kontakt derefter dyrenes beskyttelse det må være den rigtige forretningsgang Mvh sune

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-02-04 22:54

*lol*

Hvis manden er hestehandler, kan man ligeså godt ringe til DB med det samme. Han kender UDMÆRKET reglerne, men går den, så går den!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 23:01

Det er muligt at Skingur har ret vedrørende hestehandlere, det ved jeg ikke, men selv om det normalt er god skik at tale med folk før man "melder" dem så vil jeg i det hele taget fraråde at tage affære selv i den slags sager.
Manden vil 100% sikker bede dig om at passe dine egne sager og måske sørge for at du skvatter et ulækkert sted så er det bedre at lade folk der kender regler og procedurer om at undersøge sagen.
Man burde egentlig melde sig ind i DB for at støtte det store og lidet behagelige arbejde de udfører.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-02-04 23:10

enig BjarneD.. og derfor skal jysch ringe asap til DB!

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-04 23:13

Hejsa

Vi har netop anmeldt en landmand for nogenlunde samme problem dog bare med køer.

Hans går ude hele året, fik ikke foder/strøelse, havde ikke adgang til tørt leje etc etc, endvidere er mange af køerne meget tynde som konsekvens heraf og flere af dem skal kælve indenfor 1 måned!!! Mange af dyrene var heller ikke øremærkede.

Jeg tog kontakt til en veninde, der arbejder på dette område og bla. har været med til at redde mange heste fra en skrækkelig forfatning. Hun og en anden tog ud og kiggede på tingene, talte med naboerne og sammen lavede vi et kort med beskrivelse og placering af hans 8 indhegninger. Der blev indgivet politianmeldelse...

Landbetjenten tog derud, gav ham en bøde (for manglende øremærkning) og belærte ham om husdyrhold. I dag er der heldigvis mere orden på tingene!

Jeg har netop haft min veninde i røret, og hun fortæller mig, at reglerne er de samme for heste!

Det er nemlig sådan, at hestene (som flere andre har beskrevet) SKAL have adgang til tørt leje. De SKAL have et læskur med minimum 3 lukkede sider, hvor alle dyr kan ligge ned samtidig. De skal have fri adgang til rent vand HVER dag, og skal have stråfoder eller kraftfoder, som supplement til det ringe udbytte de kan finde på marken i dag.

Shetterne er ikke noget problem at holde ude på denne tid af året, det vil de hellere end at stå inde, men skal selvfølgelig have mulighed for at gå ind!

BjarneD skriver længere oppe, at det ikke er manglende dækkener der er problemet da hestene danner vinterpels... HER MÅ JEG GIVE DIG DELVIS URET!!! Du får ret mht. shettere og fjordheste men....

Jysch skriver, at der også er tale om pintoer (indianerheste) og store heste -LETTE RACER... Mange fuldblodsheste får simpelthen IKKE en tyk vinterpels. Min gamle araberhoppe stod ude i en allergiboks uden dækken en vinter... jeg måtte rykke hende ind og sørge for, at få vandet hendes stråfoder ordentligt istedet, da hun stod ude og pelsen havde rejst sig og hun rystede af kulde. Min søster har en trakhenerblanding, som nok er den eneste i hele stalden der ikke bliver klippet om vinteren, da den stort set heller ikke får vinterpels... til gengæld har vi 4 andre som får pels for alle pengene! Det samme gælder pintoerne afhængig af type, da pinto ikke er en race, men en farvebetegnelse er de MEGET forskellige. Men mange af de typeheste vi ser indenfor Pintoavlen i dag, er forædlet med fuldblod og araber, og der kan heller ikke garanteres for en tyk vinterpels! Derfor må jeg konkludere, at dækkener eller stald ikke kan fravælges for alle racer!

Mht. hele denne redelighed, så synes jeg, at du Jysch, skal kontakte kredsdyrlægen eller ringe til DB, som henviser dig til en repræsentant i dit område... og husk du kan være anonym!

Der SKAL gøres noget!!!

Du skriver ikke hvor i landet du bor, men hvis det kan hjælpe dig, kan du skrive til mig på marsvej (at) ofir dot dk (uden mellemrum, (at) = snabela)...

Hvis du skriver til mig, kan jeg give dig nummeret på min veninde, som med garanti kan råde og vejlede dig og evt. selv tage affære. Hun og hendes "kollega" har hentet heste over hele landet og har hun ikke mulighed for at hjælpe dig, ved hun i hvert tilfælde hvem der kan.

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-02-04 23:25

Super indlæg, som du kun kan roses for Chamira.

Når der tales dyr, kommer følelserne meget hurtigt til at sidde "udenpå", og det er den væsentligste grund til at jysch ikke selv skal kontakte hestehandleren, der højst sandsynligt vil foretage sig noget i retning af hvad bjarne beskriver - hvis ikke det er jysch, der ender med at blive voldelig, hvad man ofte har lyst til, når man skal besnakke botnakker der er mere interesserede i penge end dyrevelfærd.

mvh

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-02-04 23:28

http://www.kandu.dk/dk/news/366336/groupid/20703

prøv at se denne "dækkensag" fra nyhedsgruppen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-04 23:30

Jamen jame du siger i dit indlæg at så vidt du kan se er den lille skov hegnet hele vejen rundt du skal da være helt sikker før du sætter det store apperat i gang men hvis det er som du formoder skal der selvfølgelig gøres noget men man skal også passe på man ikke er for hurtig på aftrækkeren ...det var bare det jeg ville sige Mvh sune

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 07-02-04 13:21

Tak for alle jeres indlæg!

Jeg vil i løbet af weekenden skrive en henvendelse til DB og så lade dem træffe afgørelse om hvad der videre skal ske.

Mvh. Jysch

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 07-02-04 13:22

Tak for svaret Chamira.

Vil evt. benytte mig af dit tilbud.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 07-03-05 00:04

En lille opfølgning:

Fik nogen tid efter, et brev fra Hestenes værn med referat og billeder af læskur, område og af hestene - og alt var ok. Men i vinter har der ikke været heste i det omtalte område. Så det kan nytte noget at reagere - om ikke andet så for ens egen samvittigheds skyld.

Mvh. Jysch