/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Tele2udfald igen igen og igen
Fra : iballan1
Vist : 806 gange
300 point
Dato : 05-02-04 22:14

Jeg har igennem det sidste halve år haft tele2adsl. Vi er 3 brugere på linien. (Fast IP med router)

Vi oplever mindst 4 udfald i timen, og det har vi gjort siden dag 1. Udfaldene varer kun 10 sec, så man når lige at se at messenger og ICQ logger af og på. Problemet er jo bare de filoverførsler man har gang i. Jeg laver meget hjemmeside så det er irriterende at mine overførsler crasher gang efter gang.

Alle 3 computere kører Peer to peer programmer (overnet og kazaa). Alle 3 kører også MSN messenger (den nyeste version)

Vores router er en billig djævel http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38836

Jeg ringede til tele2 for en uges tid siden. Deres supportmedarbejder sagde at han troede at det var et DHCP problem. Han sagde at hvis der blev lavet et usandsynligt højt antal DHCP forespørgsler blev man logget af.
Han kunne ikke gøre noget ved det, men han sagde at teknikerne var opmærksomme på problemet.

Jeg kan ikke forstå forklaringen med DHCP forespørgslerne. Min router har jeg jo selv sat op med fast IP så den burde vel ikke lave nogen forespørgsler. De 3 computere bag routeren laver vel kun forspørgsler til routeren.

Jeg syntes dette spørgsmål er 300 points værdigt idet det har generet mig i et halvt år nu.

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:18

Vil forresten lige tilføje, at vi slet ikke oplever de lange udfald som jeg læser om. Vores forbindelse, 2mbit, kører også altid 2mbit.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:20

Når supporteren nævner forespørgsler og DHCP er det nok fordi der er tale om dynamiske IP adresser hvor der er tidsbestemt tildeling og det er vist ikke længere en hemmelighed at forklaringen på Tele2's billige tilbud skal findes i at de slet ikke kan levere varen.
De har i realiteten slet ikke båndbredde nok til de abonnmenter de sælger og derfor oplever man mange problemer der bliver bortforklaret.
Seneste eksempel på udbyderfusk var da Tiscali ville sortliste dem der downloadede meget, altså brugte båndbredde, men den gik jo ikke.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:27

Hej Bjarne tak for dit hurtige svar. Jeg vil lige sikre mig at jeg forstår dig rigtigt. Du mener altså at de smider os af en gang i mellem fordi at vi bruger hele linien?

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 05-02-04 22:30

Jeg takker hver dag fordi der var en der advarede mig kraftigt mod at bestille et ADSL abonnement hos tele2...

Se også advarsler om det på www.verdensnavle.dk

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:34

Okay, det var så lige sådan et indlæg jeg gerne ville være fri for. Vi får fuld båndbredde. Linien virkede den dag de havde lovet. Vi har endnu ikke været udsat for længere udfald.

Jeg tænkte at det måske var pga. vores billige router. Måske en dyrere model ville kunne klare ærterne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:35

Nej, det var ikke det jeg mente.
Jeg mener, at fordi Tele 2 har flere brugere end de reelt kan håndtere kan presset på styringen af dynamiske IP adresser være årsagen til det korte udfald.
Det er ikke den båndbredde I 3 bruger der er problemet, men snarere at Tele2 får fler ekunder end de har købt kobber og anden teknik til.
Man kan nu også opleve problemet hos TDC, men det er mere lejlighedsvis og faktisk lang tid siden jeg har oplevet det,
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 05-02-04 22:37

hej Iballan1

Du rammer nok lidt af det rigtige selv....
Lidt for meget aktivitet på jeres adresse. Da jeg har et ærligt firma der sælger Bredbåndsløsninger til boligafdelinger er det en skam for om- verdenen at sådan selskaber findes.
Selskaber betaler for OP-download på deres kabler hvis de lejer dem... Men der er jo nemmere at få en PC til at kaste jer er når der er lidt for meget aktivitet.. (programmet er udviklet af en ret dygtig Inginørstuderende)
Men der er kørt mange sager vedr. Tele2 og deres forretningspolitik ved Telestyrelsen..
Tele2 er ikke de eneste... !!!!!

Det er umuligt at hjælpe dig uden du skifter udbyder. Men hvorfor ikke bygge dit eget bredbåndsanlæg i ejendommen hvor du bor. Vil du have hjælp så sig til....... (hvorfor tror du vi tjener penge....)
Ps. det er hammerende billigt og man får et rigtig godt social sammenvær om PCèr oven-I..mre end du tro..

Flemming

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:38

BjarneD>>
Du skriver at presset på de dynamiske IP'er måske er årsagen til de korte udfald, hvorfor går det så ud over os med statisk IP?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:40

Når jeg lige tænker tilbage så er det kun på min Windows XP jeg oplevede de udfald og den bruger jeg sjældent. Jeg bruger mest w2k, der er lidt anderledes omkring DHCP der søger de dynamiske IP'er på PC og det får mig da til at tænke på om du mon ikke har fat i noget omkring routeren. Det kunne tænkes at en bedre router ville være bedre til at finde IP fra udbyderen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:42

Er du sikker på at du har fast IP til Tele2?
Til routeren har du selvfølgelig opsat til en fast IP'er så I kan være 3 på den.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:45

Supporteren nævnte DHCP problemer og se her hvad DHCP er så forstår du måske logikken i min kommentar.
>>Dynamic Host Configuration Protocol. Protokol, der tillader dynamisk tildeling af IP-adresser<<

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:51

>>BjarneD
Jeg syntes altså stadig at du får det til at lyde som om at vi har dynamisk IP. Vores router burde jo reelt set ikke forspørge efter noget hos tele2. Men da det jo er den billigste på markedet kunne det jo godt være at der ikke lige var blevet skærmet af.... (ja jeg er ikke ligefrem inginør kan du nok høre, men jeg synes det giver lidt mening)

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:54

Ja jeg er sikker på at vi har fast IP. Vi kunne vælge mellem 2 dynamiske eller 1 fast. Valgte 1 fast så vi kunne Nat'e os frem til flere forbindelser.

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 22:57

Altså det er routeren jeg snakker om når jeg skriver "det er jo den biligste på markedet....."

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:58

Jamen så er det jo talt sludder det I har hørt fra supporteren.
Jeg kan bare ikke forstå at du afviser kritik af Tele2 når du aldrig har haft en stabil forbindelse.
Hvis der e rnoget om det Flemming Kyllesbech skriver har jeg jo ret et godt stykke hen ad vejen, men så er det jo bare meget værre, altså bevidst, hvilket jeg aldrig har tvivlet på da jeg har oplevet Tele2's sælgere på slap line i et firma jeg servicerer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 22:59

Det med routeren var fe... ind.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 05-02-04 23:00

Jeg tro i lige vi er ude i noget rod.. DHCP. Hmmm.. Selvfølgelig er den på i fast IP adresse når der er router.. Routeren kan være et probelm men burde ikke være det.
Men prøv at, Pinge din signal ved hjælp af IP adressen når du mener du er nede i henhold til din beskrivelse.
Er du nede men modtager et 4 Ping i kommandopromt så er du blevet kastet af.
Et andet problem er der kan være en PC der besøger i lejligheden der ændre jeres IP adresse..
Men dette kan du undersøge ved at Pinge jeres signal.

Flemming

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 23:07

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 05-02-04 23:13

Flemming>>
Problemet er bare at jeg ikke kan nå at pinge noget som helst. Det er simpelthen et spørgsmål om 5 sekunder før vi er på igen.

Jeg har selv en lille tese om at routeren genstarter sige selv, det kunne passe meget godt med tiden.....

Hvilken IP er det forresten du snakker om at jeg skal prøve at pinge?

BjarneD>>>
Grunden til at jeg afviser den genrelle kritik af tele2 er, at jeg ikke har set andre med samme problem som mig. Den kritik som bliver ført over www.verdensnavle.dk er sådan noget som længerevarende udfald(minutter, timer), for sene besøg af teknikere og folk der mener at de kun får en 128/128 linie selvom at de har bestilt 2 mbit. Mit problem ligner slet ikke deres. Jeg ville bare ikke have gang i en af de mange tele2-hadetråde, dem er der jo ikke så meget konstruktivt over. Men hvis jeg kommer til den konklusion at det er tele2 der snyder mig, så skal jeg da med glæde starte en hade-tråd.

Og med mindre at det er noget der kan hjælpe mig så lad venligst være med at skrive mere a la det. (ved godt det lyder lidt negativt, ved bare ikke lige hvordan jeg skal formulere det, sorry) Måske en lille smiley kan hjælpe

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 05-02-04 23:24

Helt OK med afvisning af en hadetråd, men vi må nok være kritiske over for diverse "lavpris" udbydere. Vi har brug for Tele2 og de andre da TDC ellers vil sætte prisniveauet alt for højt.
Jeg har ingen politiske eller kommercielle ærinder her og det eneste jeg vil foreslå er den gode gamle udelukkelses metode. Lån dig frem til en anden router og prøv med den. Bagefter vil du være klogere.
Godnat!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-04 23:38

Hvis du har mistanke til at det måske er din router der driller, så var det måske muligt at du kunne låne en anden router hos en kammerat e.lign. for at konstantere denne mulighed.

Med hensyn til din IP adresse, så check med jævne mellemrum for din IP adresse.
Gå i dosboks og skriv "ipconfig /all" så får du en lang række oplysninger om det.

Du kan jo også gøre det, at du opretter en lokal hjemmeside/startside og indføjer følgende lille script:
Min nuv&aelig;rende IP adresse:
<script language="JavaScript1.2" type="text/javascript" src="http://www.hostedscripts.dk/scripts/basic/basic.php4?uid=1&showip=1">
Så vil du altid have den aktuelle IP adresse på skærmen når du er online og viser din startside.

Kommentar
Fra : F.Kyllesbech

Dato : 06-02-04 00:28

Helt Rigtig... Ingen kritik af lavprisselskaber... jeg startede selv for 6 år siden fordi jeg blev sur på de der....
Man skal ikke levere noget man ikke kan tilbyde.

Hvis du ikke ka pinge dit signal så prøv....
tag alt dit hapengut væg og kør direkte....
Ping så signalt... sender du 4 og mister 4 ...
SÅ er du hægtet af...

Flemming

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 06-02-04 15:56

Ja jeg ved godt det ikke var et indlæg du kunne bruge til noget. Overvejede også om jeg skulle skrive det til at starte med, men kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 10-02-04 07:21

Så er der opdatering i sagem:
Igår prøvede vi at lukke ned for Overnet på alle computere. Vi opleved kun ét udfald hele aftenen, det skal sammenholdes med 15-20 udfald normalt.

Jeg har desværre ikke kunne få fat i en router endnu så jeg kan teste mit problem.

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 29-02-04 18:47

ny opdatering. PC3 har ikke været tilsluttet i en uge. Der har ikke været udfald i den uge.

Kommentar
Fra : iballan1

Dato : 29-08-04 16:20

Nu er der kommet styr på problemet. Efter at have sat en ny router til oplever vi aldrig udfald mere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-08-04 17:36

Jamen så var BjarneD inde på noget af det rigtige, at du skulle forsøge dig med en anden router, IK?

Godkendelse af svar
Fra : iballan1

Dato : 29-08-04 17:43

Tak for svaret BjarneD.