/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Politi
Fra : calCer
Vist : 384 gange
20 point
Dato : 01-02-04 17:10

Hej alle!

Jeg er en 15 årig dreng som har været meget uheldig. Min sportstaske blev stjålet i den lokale idrætshal, og her i dag fandt jeg den så igen, og tog den tilbage, men fandme om jeg så ikke bliver taget, og nu vil de så anmelde mig for tyveri. Hvad sker der ved at jeg bliver anmeldt? Vil lige høre konskekvenserne!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 01-02-04 17:19

Først skal det være overvejende sandsynligt at du har begået tyveri før du kan sigte, og før du kan dømmes og ikendes en bøde skal man "bevise" at du har bemægtiget dig en fremmed rørlig genstand for egen vinding. Altså bevise at den pågældende taske ikke tilhører dig og hvis den tilhører en anden skal man "bevise", at du ikke har taget den for at vinde noget ved det. Har du taget en anden mands taske i den tro at det var din skal man altså "bevise" at du ikke har været i god tro.
Når jeg skriver bevise i gåseøjne så er det fordi at det kan være svært at bevise noget der er inde i dit hovede da man taler om et forsæts begreb der betyder at du har villet. En overvejende sandsynlighed er nok, men har du ikke lavet noget kriminelt før vil du nok under alle omstændigheder slippe med en påtale.

Godkendelse af svar
Fra : calCer

Dato : 01-02-04 17:31

Tak for svaret BjarneD.

Jeg har aldrig blevet taget for noget før, og har lige snakket med det lokale politi som vil ringe tilbage til mig i morgen. JEg fik at vide at der nok ikke skete noget, da jeg ikke tog tasken eller noget fra den.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-02-04 17:32

Hvordan tog du din taske tilbage?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 17:34

Det var godt. Politiet ville få nok at gøre hvis de skulle retsforfølge alle der laver noget på baggrund af en misforståelse, og har man ikke været straffet før er man selvfølgelig mere troværdig.
Held og lykke med det.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : calCer

Dato : 01-02-04 18:35

Orv ja lige en ting til! Jeg fik også at vide at jeg jo selvfølgelig ikke kunne blive straffet, da jeg hverken havde taget sportstasken eller noget af indholdet! Men hvor lang tid ville det eventuelt stå på min straffe-atest?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 18:42

Det afhænger af straffens størrelse se her:
http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : calCer

Dato : 01-02-04 19:43

okay og jeg går ud fra at en dreng på 15 år, med ren straffeattest ikke vil blive retsforfulgt pga en misforståelse med en taske?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 19:57

Ud fra de oplysninger du har givet er det mere end tvivlsomt, men er der andre ting, som vil komme frem ved afhøring af de personer der har "taget" dig så er det da muligt at man vil overveje bøde eller tiltalefrafald.
Tiltalefrafald er ingen straf, men er en anmærkning i kriminalregistret om at den pågældende har lavet en mindre lovovertrædelse.
Hold nu din sti ren calCer. Det er trods alt det sejeste du kan gøre.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : calCer

Dato : 01-02-04 20:03

ved jeg godt og jeg synes bestemt også at jeg har holdt min sti ren! Men skal nok huske på det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 20:10

Ikke bare huske gør det.