/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
kontoplan hvilken !?
Fra : Odense
Vist : 825 gange
50 point
Dato : 01-02-04 13:38

hej
når man har fået nogen penge som var en fejl på ens giro konto, og banken her trukket dem igen, hvilken kontoplan skriver man den på ?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 01-02-04 14:10

Hvor skrev du dem, da du fik dem?

Kommentar
Fra : eva_marie

Dato : 01-02-04 14:58

Hej Odense

I din kontoplan under 'gruppen' Kasse, Bank, Giro, kan du oprette en konto 'Fejlpostering'.

De modtagne penge Debiter du bankkontoen og krediter 'fejlpostering'.
Når banken trækker pengene igen krediter du banken og debiter 'fejlpostering' - herved går 'fejlpostering' i Nul

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 01-02-04 22:52

hmmm
jeg har jo i sidste kvt. indført det som et salg (trode jeg det var) men så var det en fejl fra BG bank (en løn fra en anden person som kom ind på min konto... og her i 4 kvt. hvad gør man så nu når banken har trukket dem igen ?

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 02-02-04 08:37

Det enkleste er at bogføre posten "spejlvendt" i forhold til, hvad du gjorde dengang, det vil sige debet til salgskontoen (med samme momskode, som da du bogførte posten) og kredit BGbankkontoen på den dato, de snuppede pengene igen.

Husk at anføre en god tekst, så det fremgår, hvad der er sket, helst med henvisning til posteringsnummeret for den føste postering. Sæt også evt. bilag fra banken (om fejlen) ind på datoen for hævningen i din bilagsmappe.

Godtnok har du fået "rykket" momsen et kvartal, men det betyder ikke noget, medmindre det er et meget stort beløb i forhold til din omsætning.

Svaret er givet udfra en forudsætning om at beløbet er trukket inden 31/12-2003. Ellers må du vende tilbage.

Hilsen Busken

Accepteret svar
Fra : eva_marie

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-04 08:39

Du Debiterer din Salgskonto og Krediterer din bankkonto - Det modsatte af hvad du foretog bogføringsmæssigt tidligere, hvor du troede det var et salg.

Kommentar
Fra : wael

Dato : 01-03-04 18:31

I din kontoplan oprreter du en konto (F2) og kalder den konto " Fejl postering" og den bliver under 'gruppen' Kasse, Bank, Giro.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 19-03-04 17:16

Tak for svaret eva_marie.