/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Jeg mangler 3 GB på min harddisk
Fra : goldeneye
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 30-01-04 23:19

Hvordan kan det være at min harddisk (drev c), ifølge egenskaber i stifinder er fyldt med data på 38.100 MB, når jeg kun kan komme frem til at dataene skal fylde 35.288 MB når jeg tæller størrelserne af alle mapper sammen manuelt.

Jeg ville køre en defragmentering, men det kunne jeg ikke da jeg kun havde 13% ledig kapacitet. Jeg flyttede 600 MB over på et andet drev for at få mere ledig kapacitet, men alligevel fik jeg ikke mere plads på drevet !

Hvad er det lige der går galt her ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-04 23:22

hej igen !
gå ind i mappeindstilliger i kontrol panel,vælg fanen VIS fravælg x ved det der er sjuldt såsom
oparativ filer.se derpå igen på c:
se osse i papirkurven om der er noget der gemmer sig der.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 30-01-04 23:24

Kan det forklare hvorfor jeg ikke får mere ledig diskplads når jeg fjerner 600 MB data ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-04 23:28

tæl sammen >> måske
husk osse når du fjerner 600 skal du slette i papirkurv eller trykke skift(pil op)+delete hvis det skal helt væk.
men der er andre ting du osse kan fjerne såsom temp.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-04 23:29

Prøv lige at åbne denne puter og højreklik på drevet og se på egenskaber mvh Sune

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 30-01-04 23:41

Jeg har "vis ikke skjulte filer" aktiveret. så de er også talt med.
Alle temp filer er fjernet først ved hjælp af diskoprydning, samt andre temp filer manuelt.
Det er i egenskaber jeg åbenbart har små 3 GB mere end jeg kan tælle mig frem til.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 30-01-04 23:42

Det er selvfølgelig "vis skjulte filer" der er aktiveret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-04 01:03

Er du sikker på du ikke har en masse store billeder liggende (de kan da flyttes)
Slet alle midlertidige Internetfiler.
Scan alle dine filer igennem og slet alt med f. eks .BAK .TMP .OLD
Sorter dine filer efter størrelse (og evt flyt de største(selvfølgelig ikke programfiler)).
Evt brug fixit (den kan starte med at slette alt du ikke behøver og skal ikke bruge plads til det)
Slet gamle logfiler.
Der er utrolig mange muligheder - så god fornøjelse.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-01-04 04:43

Der er flere årsager..

1) 1MB = 1024 byte

2) Minimum filstørrelse.. en fil der er mindre end minimum filstørelsen fylder minimumfilstørrelsen.

eks. 3 filer mindre end 4096 byte f.eks 500, 2050 og 3080, fylder 3x4096 byte

Minimum filstørrelse er afhængig af formateringsmetode og filsystem.

mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-04 08:03

ps. kun ved xp/2000
det var ved [x]skjul oparativ system filer
på min er f.eks pagefile.sys = 393.216
brug osse
[x]skjul filtyper for kendte filtyper
x skal selvfølgelig fravælges,men måske er det osse din måde at regne det sammen med , der kan vær en mer årsag.

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 31-01-04 12:33

Jeg har sat puteren til at vise alle filer, alle skjulte filer og systemfiler.

Så har jeg regnet det hele igennem igen.

Manuelt beregnet er der et diskforbrug på 37.686.823,518 bytes (størrelse 37.848.030,071 bytes). Ved højreklik på drevet er der anvendt plads på 40.427.180,032 bytes.

Var der ikke en anden der kunne prøve at regne igennem og se om hans tal passer bedre sammen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-04 13:58

Det er unødvendigt - Du kan bare højreklikke på EEN mellemstor fil og vælge egenskaber, så vil du opdage at FAKTISK størrelse og FYSISK forbrug ikke er ens. Det gælder ALLE filer

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 31-01-04 21:04

Der er noget sludder, at 1 mb er lig 1024 byte... Den er vidst gået galt...

1 kb er lig med 1024 byte og 1 mb er lig med 1024 kb osv.

1 gb er lig med 0,931322574 gb når du har omregnet det...

Det er producenternes form for "snyd" når de sælger...

Kommentar
Fra : goldeneye

Dato : 01-02-04 12:34

Se hvad jeg skriver. Diskforbrug er 37.686.823,518 bytes, størrelse er 37.848.030,071. Reelt anvendt plads er 40.427.180,032.
Er disse tal ikke fuldt ud sammenlignige når det hele er i bytes ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-04 12:38

Jamen så har du jo dine 3 GB - Hvad er så problemet?

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 20-04-04 21:17

Tak for svaret xou.