/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Videre med Canon 300D ?
Fra : kasparbusch
Vist : 286 gange
50 point
Dato : 28-01-04 20:53

Hej alle,

jeg har lige investeret i et nyt Canon 300D med den tanke at få en ny hobby med fotografering. Men jeg er helt grøn mht. begreber som blænde, lukketider, ISO, hvidbalance etc. da jeg tidligere havde et P&S kamera. Kunne nogle evt. give mig et puf i den rigtige retning. Her tænker jeg på eventuelle gode bøger eller gode råd for begyndere ?

P.S. Jeg er allerede meget begejstret for mit nye kamera...

mvh Kaspar

Kommentar
Fra : mrbmann

Dato : 28-01-04 20:58
Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-01-04 21:45

få dig et stativ! Så kan du bedre eksperimentere med blænde og lukketider. En god regel er forøvrigt at undgå at bruge blitz hvis motivet er stille, da blitzen giver et skarpt og kunstigt lys. Hellere lang lukketid, stor blændeåbning og stativ. Ellers er det vist mest leg for at lære.
ISO er filmens lysfølsomhed. alm film dækker det store brede behov pånær de mere prof.
blænde er et udtryk for hvor stor åbning du giver lyset. Jo mindre åbning jo større dybdeskarphed men til gengæld også mindre belysning af filmen.
lukketid er hvor lang tid man åbner for blændehullet. Jo kortere lukketid jo skarpere billede i.f.t. bevægelse. Det vil sige du kan kompensere for en lille blændeåbning med en lang lukketid, men så kræver det stativ for at billedet ikke bliver rystet.
Det er den tekniske del af det - så skal man 'bare' få erfaring i at vurdere de forskellige parametre. Og så skal man også tænke over motiver, effekter og beskæring - men det er jo den kunstneriske side af sagen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-04 21:51

Ikke for at jage dig væk men her er et forum du måske kan bruge.
http://www.digitalmagasinet.dk/forum/
og lidt her om dit camera.
http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=157
Og her - men bliv ikke forskrækket det tager lidt tid inden det flotte foto kommer i kassen.
http://www.fotokritik.dk/?x=
Emesen.

Kommentar
Fra : gordot

Dato : 28-01-04 22:08

Har også selv lige købt 300D og er selv meget glad for det.

Men Politikens håndbøger har lavet en fotobog der hedder "Jeg fotograferer". I den står der stort set alt hvad en nybegynder bør vide.
Samme forlag har også lavet en profesionel udgave - som jeg dog ikke kan huske hvad hedder.

Og så vil jeg give sipelip ret - skaf dig et stativ og evt. også en flash så du kan udnytte kameraet bedre indendørs.

God fornøjelse!

Vh.
Gordot

Kommentar
Fra : kasparbusch

Dato : 28-01-04 23:42

Tak for en god respons !

Ja, et stativ er bestemt noget jeg har overvejet.

Er der nogen der kender noget til bøger skrevet specifikt til 300D, altså mere uddybende end instruktionsbogen med råd & tips ?

Mvh Kaspar