/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Jeg vil ikke betale moms!
Fra : ting27
Vist : 595 gange
50 point
Dato : 28-01-04 20:14

Hej... Når jeg bestiller varer over internettet fra USA, hvordan fungere det så med betalingen af den danske moms... Får jeg et girokort fra told&skat eller hvordan???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 20:19

Hvilke varer taler vi om?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-01-04 20:22

engros

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 20:28

Hvis du bestiller større partier af varer med videresalg for øje, foregår det normalt gennen et speditionsfirma.
Derefter vil varerne (alt efter hvilke varer) ankomme til toldlager eller til dig, hvorefter toldvæsenet beregner moms af varerne. Denne moms skal normalt være betalt inden varerne må tages ibrug.
Er det varer til videresalg betaler du jo ikke moms før videresalg.
Så igen - det kommer an på hvilke varer det drejer sig om.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-01-04 20:33

Du får en opkrævning fra Told og Skat - varen kan formentlig ikke udleveres fra posthuset før told, afgifter og moms er betalt.

Tolden kan findes her
http:\\vita.toldskat.dk/vita.htm

Momsen er jo 25% og så skal PostDanmark ha' kr. 55 i fortoldningsgebyr for første varelinie, og 12,50 for de efterfølgende inkl. moms...

Bagefter er der så det almindelige momscirkus med de danske myndigheder hvis det er en virksomhed der køber varerne...

Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-01-04 20:38

Det er ikke en virksomhed. Helt privat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 20:42

Jamen stadigvæk.
Taler vi om 3000 CDer eller hvor store mængder.
Hvis det kun er småting vil de normalt kunne gå ind under vareprøver og saå skal du ikke betale moms.
Ellers må siges at som privat kan du aldrig få "henstand" med moms.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-01-04 21:40

Jeg køber nok for ca. 200 kr. til lidt over 1000 kr. fra gang til gang.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 21:45

JAMEN AF HVAD
Det er vigtigt at vide hvilken form for varer vi taler om.
Men en pris i den størrelse kan næppe gå som vareprøve, medmindre afsender er snu.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-01-04 22:02

Selv af vareprøver, gaver m.m. kan man godt blive afkrævet told af - det beror alene på toldmyndighedernes skøn.

Hvis du køber varer for 200-1000 kr. helt privat så er der ingen vej udenom told og moms.

Kig nu på toldtarificeringerne i den varegruppe du vil købe ind i - nogle varegrupper fortoldes slet ikke, mens andre brand-fortoldes. Det har noget at gøre med det politiske klima at gøre når du handler uden for EFTA landene (altså uden for EU og de lande der har visse fælles toldregler med EU)

Oven på tolden kommer så momsen - øv øv øv - ja, lige ekstra 25%.

Så regn lige på det inden du køber i USA eller Canada f.eks.

Jeg ville selv købe et kamera i USA - men når først al told og moms samt ikke mindst fragten var betalt - ja, så var forskellen absolut minimal.

Husk at oversøiske forsendelser ikke altid hører til i den billige ende - med mindre du vil vente i ugevis på dine varer...

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-01-04 23:03

Det kan du ikke bilde mig ind. Hvordan kan told&skat se hvad pakken indeholder.. Der kan være mange forskellige varer i, fra gang til gang.
Ligefra bordlamper til kortspil... Det står jo ikke uden på kassen.

Jeg vil sige, at de fleste af de varer på køber, hører til småligt elektronik. Alle varer er nye.

Nu har jeg allerede bestilt, og det blev ca. 700 kr. incl fragt. Jeg forstår altså at jeg vil høre fra told&skat indefor de nærmeste par dage.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 28-01-04 23:08

Hvis afsender har skrevet småting eller vareprøver på pakken er det ikke sikkert du skal betale moms.
Det er stikprøver de tager af småpakker, og er der kun en ting af hver kan det måske godt gå som vareprøver.
En ting er hvad du har betalt - noget andet er hvad sælger vurderer pakken til.
Pøj pøj

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-01-04 23:15

Du kan være rigtig mange procent sikker på, at rigtig mange foresendelser til private åbnes!

Berpox

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-01-04 23:26

Jeg køber nogle bøger i USA. Der kommer en, en gang imellem. Det er et spil i lotteriet, om der skal betales til told&skat eller ej. I øjeblikket er der gået 33,3 % igennem uden betaling, til told & skat. Jeg kan ikke finde systemet, de bruger, til at kontrollere efter. Indpakningen er ens hver gang, og er mærket "BOOKS". Bøgerne bliver også sendt med samme selskab hver gang.
Dette er mine nyeste erfaringer, med pakker fra USA.

MVH

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 28-01-04 23:58

hmm. Jeg har bestilt mange småting igennem tiden, og ingen har jeg hørt fra told&skat. , men jeg har nok været heldig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-04 00:13

JA - selvfølgelig har du været heldig. "Småting" er netop nøgleordet. Det er kun stikprøver de tager og de har næse for hvilke afsendere og modtagere de skal tjekke. Så du får nok også dine ting denne gang.

Kommentar
Fra : sephia

Dato : 30-01-04 10:20

Det er ikke et spørgsmål om held eller ikke held.
Det er et spørgsmål om at smugle eller ikke smugle.

Om varen reelt er told og momspligtig afhænger ikke af, om det opdages.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 08-02-04 17:07

Så blev det alligevel opdaget, men det var en mindre pakke. En pakke med indhold til en værdi af 30 kr. og så skal jeg betale 55 kr. til postdanmark. Det vil de komme til at høre fra!
De tager en pakke af egen vilje og forlanger penge for det.. De er for klamme.
Jeg vælger at se bort fra brevet, og se hvad der så sker. Jeg vil IKKE betale for det, og så må jeg se hvor langt de vil gå.

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 18-02-04 11:07

Tak for svaret refi.