/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Pletter på ny lædersofa
Fra : smukkefrank
Vist : 13999 gange
100 point
Dato : 26-01-04 13:08

jeg har købt en lædersofa,som der allerede er kommet 3 små fedtpletter på,pletterne stammer fra en romkugle,farven på sofaen er lys nougat,læderet skulle være noget af den bedste kvalitet,den kostede 16.000,- for en 3 personers.
Jeg har prøvet med sæbespåner(Cavo-ox) men pletterne er der endnu,jeg har kontaktet forretningen med problemet,og de siger at pletterne vil forsvinde med tiden.Kan man fjerne pletterne nu og her?Eller er der nogen som har erfaring med,om de vil forsvinde med tiden?
Mvh Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 13:37

Hej Frank

Vi har også en lædersofa der har været dyr, endda noget dyrere end din og den får da også et strejf af mennesklig tilstedeværelse ind imellem og det eneste vi gør er at sæbe af med sæbespåner der både renser og beskytter.
Hvis du forsøger at få pletterne væk her og nu risikerer du bare at lave skade på læderet da fjernelse af fedtpletter også betyder fjernelse af fedtindholdet i læderet og så ender det med at revne.
Når man lige har tabt/spildt noget fedt på læderet kan man jo forsøge at opsuge det værste med kartoffelmel, men mere effektive metoder blev vi frarådet og jeg vil anbefale dig at lytte til møbelhandleren.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-01-04 13:57

Jeg han kun komme i tanke om at holde en spritklud på noget tid, og hælde lidt kartoffelmel på med det samme.
Det tilrådes at gøre forsøget først et sted hvor det ikke ses.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-04 14:04

Jeg har tidligere brugt danskvand. Når pletten så var helt tør gav jeg sofaen noget læderfedt, for at få et ensartet udseende.
Helt forsvinde med tiden gør de ikke, men bliver mindre synlige.

mvh ans

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-04 14:24

Hvis man giver en lædersofa læderfedt så holder den længe, men hvis den ikke har fået den behandling fra fabrikken så vil den sandsynligvis fremstå som ødelagt.
Opløsningsmidler vil i værste fald få fedtpletten til at trænge dybere ind så vil man det så skal man da gøre som Palle Hansen skriver - forsøg et sted hvor det ikke kan ses.
mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 26-01-04 14:44

Jeg mener at have hørt, at man kan holde et stykke fedtsugende papir over pletten og et varmt strygejern ovenpå. Hvor varmt det skal være, ved jeg ikke, men prøv et forsøg på et stykke lyst læder... en vaskeklud eller sådan? Jeg tror, det kunne hjælpe, men som de andre skriver, så vil patina med tiden også karmouflere pletten... Cavo voks er også godt. Pas på med "rumlerne" i fremtiden... Det er hverken godt for sofa eller maver. :D

Ulle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-04 16:07

kontakt din møbelhandler
(hvis det er anillinlæder kan man ikke pletrense) men skal efterbehandles

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-01-04 16:09

havde ikke læst det hele.

(hvis det er anillinlæder kan man ikke pletrense) men skal efterbehandles

WWW.moebler.com der er gode råd

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-04 17:06

Det er med stor fornøjelse at jeg kan se at ovenstående link bekræfter mine svar:
>Lædertyper.
Læder med overfladebeskyttelse har en rimelig lysægthed og er let at holde. Det modstår de fleste brugspåvirkninger. Overfladebehandlet læder rengøres med en blød klud, evt. opvredet i demineraliseret vand. Grundig rengøring kan ske med sæbespånevand, 1/4 sæbespåner til 1l. varmt vand, afkøles før brug. Undgå at gnide for kraftigt på læderet. Evt. sæberester poleres væk med en tør klud. Der kan også bruges , et specialmiddel der samtidig er med til at holde læderet smi- digt. Spørg møbelhandleren om hvad Deres læder har bedst af. Det er normalt ikke nødvendigt at tilføre læderet yderligere fedtstof. Creme og olie må kun bru- ges med stor forsigtighed og efter brugsanvisningen. Er overfladen slidt igennem kan olie og creme give grimme skjolder.

Læder med lidt overfladebeskyttelse - semianilin - har næsten samme egenska- ber, men er lidt mere smidigt og lidt mindre lysægte. Vedligeholdelse og rengø- ring som ovenfor.

Læder uden overfladebeskyttelse - ren anilinlæder - er blødt, lækkert og smidigt. Lysægtheden er ikke stor, som regel 4 og derunder, hvorfor det bør beskyttes mod direkte lys. Det opsuger let væsker og fedt f.eks. fra håret og det bliver ofte mørkere i brug. Det vedligeholdes på samme måde som overfladebehandlet læ- der, men det tåler ikke almindelig lædercreme eller olie. Enkelte typer tåler heller ikke sæbe-spåner - spørg møbelhandleren. Anilinlæder kan ikke pletrenses. Der findes efterbehandlingsmidler der kan forbedre brugsegenskaberne på visse ani- lintyper - spørg møbelhandleren.

Ruspalt har ingen narv, det er kødsiden af huden. Det rengøres og vedligeholdes som anilinlæder.

Brug aldrig opvaskemidler, sulfo, opløsningsmidler eller andre rensemidler på læder.<
Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : smukkefrank

Dato : 08-02-04 11:20

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : s3adaan

Dato : 27-07-09 20:12

Jeg kan kun videregive den anbefaling til pleje af lædermøbler, jeg fandt for nylig:

Brug ganske en ganske almindelig dåse nivea creme.

Læs evtl. hele artikelen om pleje af lædermøbler på www.vatu.dk/pleje-af-laedermoebler

mvh, s3adaan

Kommentar
Fra : HenrikK2014

Dato : 25-09-14 10:23

Der er mange gode tips til pleje og renovering af læder på den her side www.roc.dk
Specielt deres side med spørgsmål og svar. Jeg har gode erfaringer med deres produkter.

mvh Henrik K