/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Arbejdsløshed og Nordsøen
Fra : CLAN
Vist : 629 gange
198 point
Dato : 26-01-04 10:33

Hvad sker der, og hvem skal råbes kraftigt op? Fagforeninger, staten og alle andre leder efter løsningsmoduler på at afhjælpe arbejdsløshed i Danmark... en af løsningerne ligger på dørmåtten, men gider de at samle den op??

Helt tilbage i 1980'erne var undertegnede med til at bore efter olie i Afrika (Ivory Coast). Ved ankomsten blev det pålagt platformens ejer, af den lokale regering, at min. 25% af de ansatte ombord skulle være lokal arb. kraft, ellers kunne vi bare daffe af igen.

Nu skriver vi 2004 og befinder os i Danmark, den danske sektor af Nordsøen... hvad sker der liiiige her?
Personligt har jeg kendskab til 3 udenlandske boreplatforme (efterforskningsplatforme) ikke at forveksle med de permanente produktionsplatforme. De har alle befundet sig i den danske sektor i en periode OVER 1 år og har udsigt til flere år ud i fremtiden.
Ombord på disse 3 platforme (ingen navne endnu...) er den "lokale" beskæftigelse af fastansatte UNDER 5%.

Hertil tilspørges de danske fagforeninger (og staten): Er Afrikanske regeringer bare LIDT klogere end den danske?
Ifølge mit regnestykke er svaret ikke så svært (samtidigt er det lidt flovt), men hvad er DIN mening??

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : badhabit

Modtaget 208 point
Dato : 26-01-04 11:19

Jeg kan kun give dig ret, jeg kommer selv fra en mindre by på vestkysten og der ude hænger arbejdet sku ikke på træerne, så lidt kreativt tænkning er ikke at kimse af.
Men vi har jo selv valg regeringen ind der over på øen. Så må vi jo bare prøve at RÅBE dem op, men det bliver nok en anelse svært for de lytter ikke til folk som har simple idéer, som kan give penge uden at der er nogen udgifter forbundet ved det.
For det system du nævner de havde/har i Afrika er da det mest simple der findes.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 11:29

Jeg giver dig 100% ret, men nu er det også vores faglige organisationer, som burde vækkes lidt. Desværre har de en tildens til at overse alt hvad der har med "offshore" at gøre, da lønningerne her ligger højere end normalt. Det retfærdiggør bare ikke en manglende indsats for at skabe mere beskæftigelse - her var så en mulighed.
Jeg ved ikke helt hvad deres undskyldning er, for jeg nægter at tro på, at de er så dumme eller uvidende omkring den situation der hersker på Nordsøen.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 26-01-04 11:58

det kan godt være at lovgivningen på området er lidt slatten..men at få en politiker til at indrømme det, det er en anden sag.hvem har nogensinde hørt en politiker indrømme noget?? eller at sige undskyld???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 12:01

webgun... ahhh! Det sker da, især hvis de bliver snuppet i sprutkørsel og i hastighedskontroller

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 12:02

NB: Fejlen i denne løsning ligger sikkert i at den ikke er akedemisk nok (for simpel)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 12:05

NNBB: Ved lidt løs hovedregning, så ville de fremskaffe 90 jobs til "lokale" hvis de indførte en 25% grænse.
Det er vel svarende til en mellemstor virksomhed

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 14:36

Tak for svaret badhabit.

Kommentar
Fra : badhabit

Dato : 26-01-04 17:58

jammen det var da så lidt selv om det ikke var noget svar.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-01-04 18:42

Det bliver vist også svært, at komme med et svar på. Spørgsmålet var såmen også ment mere som en oplysning end som et spørgsmål - ta' det som lidt hælden harme ud af ærmerne