/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
balance
Fra : zan
Vist : 2287 gange
20 point
Dato : 25-01-04 02:13

hvorfor er det at debet/kredit skal stemme overens i et regnskab...? Er virkeligt ved at rive mit hoved af, da jeg lige nu har glemt alt jeg har lært i erhvervsøkonomi om dette emne

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-01-04 07:56

SÅfremt der ikke er balance mellem debet og kredit vil det vise at der mangler redegørelse for en eller flere posteringer.

Når du køber varer optræder varerne på din liste over aktiver med en vis værdi, men samtidig skal omkostningen ved at anskaffe varen optræde som et passiv.

Hvis dette ikke er tilfældet er der uoverensstemmelse mellem de penge du bruger og de varer/inventar/eller hvad det måtte være, du ligger inde med.
Det er derfor sorte penge er et problem for en virksomhed, de mangler simpelthen et bilag på hvor pengene er henne

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 25-01-04 10:58

Der findes mange måder at forklare debet og kredit på, min definition er følgende:

Man debiterer der hvor pengene (eller værdien) bevæger sig hen.

Man krediterer der hvor pengene (eller værdien) bevæger sig fra.

Da der ikke opstår penge ud af det blå, og der ikke forsvinder penge ud af det blå, så vil alle beløb skulle stå både i debet og kredit.

Hvis man debiterer i driften, f.eks. telefonregning, kuglepenne, fragt, renter m.m., så er debiteringen en udgift (i de fleste regnskabsprogrammer vises debet som plus, så det kan forvirre nogle, at plus er udgifter).

Hvis man debiterer i status, f.eks. køb af maskiner, indsætninger på bankkonto, kundetilgodehavender m.m., så er det penge som man kan få igen, ved at sælge eller opkræve. Dvs. debet i status er noget man ejer.

Hvis man krediterer i driften, f.eks. salg af varer, renteindtægter m.m., så er krediterering en indtægt. (i de fleste regnskabsprogrammer vises kredit som minus, så det kan forvirre nogle, at minus er indtægter).

Hvis man krediterer i driften, f.eks. bankgæld, leverandørgæld m.m., er er krediteringen, en gæld. Dvs. noget som man på et senere tidspunkt skal betale tilbage. Dvs. kredit i status er noget man skylder væk.

At forklare debet/kredit omkring momsregnskab og egenkapital, det tager lidt længere tid, men kan udledes af ovenstående, hvis man giver sig tid.

Hilsen

Leo Lund

www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 25-01-04 21:48

Side 1 i regnskabsbøger....til en debet-post hører ALTID en kredit-post....derfor er der altid balance!

Der findes kun et-benede posteringer ifm. koncernregnskaber!

Kommentar
Fra : wael

Dato : 01-03-04 18:26

Jeg kan sagtens giver (+) til debet og (-) til Kredit.
Hermed giver jeg en eks.
Hvis man køber en kasse Cocacola ,som koster 172,50 kr med moms
Og beløbet er betalt på Dankort .
Dette transaktion kan sige til at der blevet hævet 172,50 fra min banks konto (-), mens jeg har fået en kasse Cocacola i hjemme ( på lager) oh hermed vil jeg give (+)
vare lager Bank
---------------- ------------------
+ 172,50 -172,50

Kommentar
Fra : brodersenjens

Dato : 01-04-04 12:29

Her er en ret letforståelig forklaring af debet/kredit...desværre dog kun på svensk, så mht. begreberne kræver det lige at man er lidt vågen. - Er evt. der nogen har et link til noget tilsvarende på dansk ?

http://www.unicell.se/Bokforingskurs.pdf