/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Kan man tjekke lejer ?
Fra : Mille35
Vist : 479 gange
50 point
Dato : 23-01-04 11:23

Jeg har lige udlejet min lejlighed ? til nogen jeg slet ikke kender,de flytter hele Fam.fra Kbh.og flytter til Fyn. Mit spørgsmål er : har jeg nogen mulighed for at tjekke om de er gode nok økonomisk altså ? har lige hørt om et andet par der bare smuttede fra den ene dag til den anden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-01-04 11:48

Som privatperson har du ingen mulighed for at søge den slags oplysninger.

Som firma har du mulighed for at abbonere på oplysninger fra RKI og kan dermed søge informationer, det er seævfølgelig kun brugbart i det tilfælde at familien tidligere har haft en historie som dårlige betalere.

Men du har vel opkrævet et antal måneders depositum inden de flytter ind, og depositum er jo netop for at sikre dig imod, at de bare stikker af

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 23-01-04 12:01

Nu skriver du "lige udlejet min lejlighed", hvis du allerede har indgået lejeaftale, kan det da være ligegyldig at checke deres økonomi.

Ellers er det nemeste, at bede de fremtidige lejere dokumentere at økonomien er i orden, kan eller vil de ikke dette så find en anden lejer.

Ved lejeaftalens indgåelse kan du (lovligt) kræve 3 måneders depositum, samt 3 måneders forudbetalt leje, altså ialt 6 måneders leje, det er dog en vis sikkerhed.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 25-01-04 18:34

De skal betale 3 måneders depositum men kan kun betale 2 mrd.resten kommer inden for 14 dage.Men det undre mig meget at en Fam.rykker det hele op,når man ingen jop eller fam/venner har her ovre,de har ikke engang sat sig ind i hvad skole deres to børn skal gå på

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 25-01-04 22:45

Du skal være opmærksom på, at depositum er en såkaldt pligtig ydelse i lejeforholdet, d.v.s. der er en række fomalia der skal iagtages hvis beløbet ikke erlægges som (skriftlig) aftalt, alt om disse fomalia, og mange andre forhold i lejeloven finder du her: http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/lejeloven.html

Siden hos Familieadvokaten er bygget op på en sådan måde, at den er nem at finde rundt i, også for ikke jura-kyndige.

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 50 point
Dato : 25-01-04 22:49

Hej igen
Det ser ud til, at linket er knækket, kopier det helt til og med html, og sæt det ind i browseren.

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 31-01-04 11:08

Tak for svaret mayday.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 02-03-04 11:21

Øv de betaler ikke ... de har kun betalt 9000,00 og skylder os stadig 12900,00 som skulle have været betalt

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 02-03-04 14:07

Hej Mille35

Det er selvfølgelig træls, men du havde det jo allerede på fornemmelsen, jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en advokat eller retshjælpen der hvor du bor, da det er utroligt vigtigt, at du overholder de formalia der er i lejeloven omkring restancer, omvendt kan lejerne pålægges bl.a. rykkergebyr.

Lejerne nyder stor beskyttelse i lejeloven, det er derfor utroligt vigtigt, at du sørger for at have formalia iorden.