/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvordan opdrætter jeg mine maller??
Fra : Mike87
Vist : 353 gange
50 point
Dato : 21-01-04 21:15

Hej NG!

Jeg har 3 stk. pansermaller...

De er i et lavvandet akvarier på 63l. med en temp. på 22°, og pumpe til cirkulation..Normalt går de i mit selskabsakvarie med højere temp.
jeg fodrer hver dag med frosne myggelarver...

men der er ikke rigtigt optagt til leg?

Hvordan kan jeg se forskel på hanner og hunner??
Jeg har en kraftig(som jeg tror er hunnen) og 2 lidt mindre ret slanke..

Hilsen Mike!

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-01-04 03:52

Hej Mike :)

Jeg har selv kin haft sugemaller :) men søgte på nettet og faldt over dette:

Kode
For en vellykket leg, skal du have flere hanner pr. hun. Hannen kender du på, at han er mindre og slankere end hunnen. Hos marmor pansermallen har hannen som regel en højere rygfinne.

Ovenstående er fra siden: http://akva-net.hjem.orangenet.dk/pansermaller.htm
Hoved menuen er her: http://akva-net.hjem.orangenet.dk/malleindex.htm , hvor du kan se efter hvilken slags Pandermalle du har, og læse om den.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-01-04 03:53

Hej Mike :)

Jeg har selv kin haft sugemaller :) men søgte på nettet og faldt over dette:

Kode
For en vellykket leg, skal du have flere hanner pr. hun. Hannen kender du på, at han er mindre og slankere end hunnen. Hos marmor pansermallen har hannen som regel en højere rygfinne.

Ovenstående er fra siden: http://akva-net.hjem.orangenet.dk/pansermaller.htm
Hoved menuen er her: http://akva-net.hjem.orangenet.dk/malleindex.htm , hvor du kan se efter hvilken slags Pandermalle du har, og læse om den.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-01-04 03:55

How ??
dobbelt post. Bægge med samme møj-stavefejl.
Undskyld rodet.

Mvh KoL

Kommentar
Fra : coryfreak

Dato : 07-10-04 15:19

Hej Mike.
Pansermallerne skal før opdrættet have en masse fodder så hunnerne bliver kugle runde(eller noget der minder om det ) Når hunnerne har dannet rovn, laver man et kraftigt vandskifte, og det vand man kommer over i akvariet skal være nogle grader kolder end vandet i legeakvariet. Herefter vil pansermallerne gå i leg (hvis de ikke er gået i leg efter en tre fire dage så prøv et vandskifte igen.) Det er ikke svært at se når legen er ved at gå igang, pansermalle hannerne jager hunnen helt vildt. Ved paring trykker hunnen munden ind imod en hans side lige over brystfinnerne. Her efter daler hunne ned mod bunden. Efter et lille vil svømmer hun over til et udvalgt sted for at lægge æggene, som regl er dette på store flader så som akvarieruden, pumpe eller storbladede planter. Efter paringen fjernes enten de voksne fisk eller æggene. Æggene kan med held fjernes fra akvarieruden med fingrene. For at hindre at æggene skimler kan man efter legen tilsætte vandet et anti svampemiddel som kan købes i den lokale akvarie butik. Alt efter arten klægges æggene iløbet af 3-5 dag. Ungerne er ved de fleste arter store og har en stor blomme sæk. De fleste arter kræver fodder efter 3-4 dag. Det er bedst at starte med småt levende fodder som micro-orm eller infusorier, men ved f.eks. kobberpansermaller kan man give dem nyklækket eller afskaldet atemia som kan købes i akvarieforretninger. Eftet et par uger kan ynglet spise mallepiller og f.eks. frosen cyclops, bosmider o.l.
Held og lykke......
Hvis du har spg så kan du bare skrive til mig på Coryfreak@hotmail.com

Annuller spørgsmålet
Fra : Mike87

Dato : 08-02-06 13:05

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål