/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvorfor summer min halogenlampe?
Fra : louie2003
Vist : 6157 gange
50 point
Dato : 20-01-04 21:43

Hej! Hvorfor summer min nyopsatte væglampe fra Herstal? Det er en 35W halogen væglampe på en 10x10 cm rustfri stålplade med dæmper og transformer. Jeg går ud fra, at den summer på grund af transformatoren, men det er faktisk kun når dæmperen er skruet enten helt op eller helt ned. Jeg har flere af samme slags lamper andre steder og de summer ikke; ihverfald ikke nær så meget. Er der noget galt?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 22:05

Det er måske fordi nogle resonanslyde der svinger med pladen lampen sidder på du kan måske dæmpe det med et lille stykke lyddæmper man ellers bruger eks til biler Mvh Sune

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 20-01-04 22:18

Pæren er for stor, det er rigtigt,trafoen kan ikke følge med

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 20-01-04 22:18

Pæren er for stor, det er rigtigt,trafoen kan ikke følge med

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 20-01-04 22:23

Hej

Der er meget vrøvl her...

En transformator summer hvis den ikke har fået Lak nok da den blev fremstillet.
Hvis brumlyden er meget irriterede kan du få byttet lampen.
Hvis du har den pære i der fulgte med er pæren ikke for stor.
De mange lysdæmpere summer, men hvis dine øvrige lamper ikke summer og det irritere dig så må du bytte den.
Held og Lykke
benjamin

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 20-01-04 22:26

Hej igen
min egen lampe summede ,elektrkeren,installatøren,skiftede fra 50w til 35w,vips ,lampen summede ikke mere

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 20-01-04 22:27

Det er muligt det ikke er fagligt korrekt,men det virkede

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-01-04 22:28

Ok
Fair nok.
Men normalt vedlægger man ikke ne 50 w pære til en 35 w lampe.

benjamin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-01-04 09:06

Thyristorer vil altid brumme - mere eller mindre. Det ligger i måden de virker på, idet de sænker den effektive spænding.

Iøvrigt har Benjamin givet det korrekte svar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-04 16:55

pga. "lampen er defekt." tag og få den byttet (det er en fejl der er i nogle elektronikske transformer der desværre er i nogle af dem engang i mellem)

Kommentar
Fra : parchetnic

Dato : 24-01-04 17:13

Hallo jeg arbejder i en lampe butik og for det første køber man ikke herstal mere og for det andet vil man næsten altid få en transformer der brummer bare en lille smule. Hvis den brummer meget ja så er der nok en fejl i den og de ligger heller ikke en pærer med der er for stor til lampen, så ville transformeren være brændt af..

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 24-01-04 19:11

parchetnic
Hvad mener du med det sidste,det var sgu da noget ævl at printe ned,men det er vel derfor du ikke arbejder der mere,man må heller ikke få gamle varer i et supermarked

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 24-01-04 20:30

Ja, hvad i alverden mener du med, at man ikke køber Herstal mere?? Nå, men jeg har haft fat i Herstal efter alle jeres indlæg og de tilbyder at ombytte den. Tak for alle svarene

Kommentar
Fra : miv2470

Dato : 25-01-04 00:58

hej det kan også være at den lys demper hea rn tyrister ved ikke om det er stavet rigti men det er ikke en transformater der brummer
det er den komponent i lys demperen der hakker strømen op og der for for lyset til at blive svære det kan du son forbruger ikke gøre andet ved en at klage til butikken du har købt lampen

Kommentar
Fra : parchetnic

Dato : 27-01-04 10:11

Jeg mener bare at mange gange får man hvad man betaler for.. Lige på lampe området.-.. Efter at have været i branchen i 6 år og kan huske da herstal kom frem... Er det nok det mærke vi har haft flest reklamationer på.. Jeg siger ikke at det ikke er nogle flotte produkter de har.. Men det er bare ikke noget jeg selv ville købe..

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 27-01-04 20:28

parchetnic - det fatter jeg stadig ikke. "Man får hvad man betaler for..." De er s'gu da dyre nok!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-01-04 22:08

om man betaler 100Kr eller 1000Kr for en ting så skal der virke

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-02-04 23:10

Hej
Har ud fået svar på dit spørgsmål, og løst dit problem ?
Hvis du har må du gerne lukke spørgsmålet.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 02-02-04 19:40

Ja, vi har besluttet at beholde lampen og leve med dens summen, selvom Herstal har tilbudt at ombytte. Hvordan afslutter jeg spørgsmålet?

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 16-02-04 22:19

står der ikke et lille "accepter svar" ca. deromkring hvor dato og klokkeslet for hvert indlæg er placeret ?? tryk på det "accepter svar" der står over det svar du accepterer..

Godkendelse af svar
Fra : louie2003

Dato : 17-02-04 08:08

Tak for svaret Benjamin.Hansen.