/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Rygproblemer
Fra : Ole_Buhl
Vist : 2214 gange
80 point
Dato : 20-01-04 20:07

Hvilke behandling er bedst, ved lændesmerter.
Lægen siger forøvrigt, at jeg er sund og rask, men måske er det arbejdsstillingen på kontorstolen, der virker irriterende på mine lændehvirvler.
Med venlig hilsen
Ole Buhl

Kommentar
Fra : 25

Dato : 20-01-04 20:12

du skal styrke din ryg, og komme igang med nogle rygøvelser, jo stærkerer ryg, jo bedre har du det. Og så SKAL du sidde rigtigt i din stol med støtte i ryggen.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 20-01-04 20:19

Helt enig med 25...........
svømning skulle være godt til at styrke ryggen med

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 90 point
Dato : 20-01-04 20:35

Taler du om en stol på en arbejdsplads, eller en stol du har derhjemme, og hvor gammel er stolen i øvrigt.

Hvis det er kontorstol på en arbejdsplads har du krav på at få besøg fra een fra bedriftssundhedstjenesten, som kan vejlede een i netop den stol du sidder bedst i.

Hvis det er en kontorstol du har derhjemme bør følgende krav til stolen være opfyldt:

den skal kunne justeres op og ned
ryglænet skal kunne justeres op/ned/ud/ind
sædet skal have en nedafgående vinkel fortil.

Specielt det sidste er meget vigtigt, da det skrå sæde tvinder een til at rette ryggen ud, samt at man ikke klemmer lårerne så man ikke får nok blodcirkulation.

Hvis din stol ikke opfylder de jeg har skrevet ved de 3 punkter, så opfylder de ikke arbejdstilsynets krav om kontorstole.

Det er også vigtigt hvordan du sidder foran dit arbejdsbord. Ved en afslappet stilling skal dine albuer næsten røre bordet, så sidder du i den rigtige højde.
Der er ikke krav om at der skal være 5 ben på en kontorstol, men erfaringerne siger at man ikke har så let ved at tippe til siden med 5 ben.

Og så lige det sidste, lad være med at sidde i flere timer i stolen, tage en lille gåtur på mindst 5 min. hver time, og det allersidste, prøv i læbet af en dag at sidde så varieret som muligt på stolen. Der er aldrig en stilling der er DEN bedste.

Hvis du retter dig efter det ovenstående vil du på forbløffende kort tid få det meget bedre med ryggen, og ja, det er bestemt heller ingen skade at foretage nogle rygøvelser, gerne flere gange om dagen.

(Skal lige sige, at jeg har været leder af arbejdssikkerhed ved en større virksomhed indtil jeg måtte træde tilbage fra arbejdsmarkedet).

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-01-04 21:18

Ryggen skal vist på arbejde i fritiden.
Husk at veltrænede mavemuskler aflaster ryggen.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 20-01-04 21:30

De fem tibitanere, er en god øvelse for ryg, krop og sjælen. Den tager ca. 20 min. De siger at man kan leve længere, hvis man laver øvelserne hver dag. Du kan købe bogen i " De Ukendtes Boghandel". Sikkert også i alm. bogforretninger.

Eller Yoga øvelsen hvor du ligger på maven og tager fat i læggene med hænderne...

Mvh
Gisele

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-04 22:19

Jeg har en diskusprolaps og har haft det en del år nu som andre har beskrevet så er rygtræning sagen jeg har da også et program til det meeen det bliver ikke til så meget med det selv syntes jeg at Cykling samt varmebad i svømmehallens børnebassin ( det fordi de tisser i det *S*) er det allerbedste middel som jeg holder mine problemer i ave med Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Ole_Buhl

Dato : 25-01-04 01:31

Tak for svaret ellebye.
Meget fyldetsgørende svar, tak Ellebye.
Jeg prøver at praktisere dine punkter.
Med venlig hilsen
Ole Buhl