/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmt vandscirkulation
Fra : 45464546
Vist : 1265 gange
20 point
Dato : 19-01-04 08:50

Jeg bor i villa med fjernvarmeunit til forsyning af varmt brugsvand. Der er opsat cirkulationspumpe, som kører fint men vandet bliver ikke hurtigt varmt. Forleden skilte jeg rørene ad og spulede varmtvandsstrengen ud med koldt vand. Ingen problemer der det virkede ikke som om der var noget som stoppede. Tilbage står de rør som går fra pumpen og ind i uniten og ud igen til varmtvandsstrengen. Er det her problemet er? Omkring cirkulationsrørets indgang i uniten sidder en stophane og der sidder lidt hvidt pulveragtigt materiale på. Det er meget svært at komme ind og skille det ad, da sådan en unit er meget kompakt. Er der nogen som kender til problemet ville jeg blive glad for svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 08:56

Har du cirkulation på det varme vand?

Er vandet ikke varmt ved tappestederne?

Hvis det er tilfældet duer din cirkulationspumpe ikke.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-01-04 09:36

Der plkejer da også at sidde et filter er det rent ?? Mvh Sune

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 19-01-04 11:44

Jeg har selv haft et system med cirkulationspumpe på varmt vand til badeværelse pga. lang afstand og for at undgå at tappe en del vand før det blev varmt. Men fornøjelsen holdt hurtigt op, fordi pumpen kalkede til. Jeg fik at vide at dette ville være et tilbagevendende problem og holdt op med at bruge pumpen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 11:47

Lidt afhængig af hvilken type pumpe er det et kendt problem. Hvis det er en vortex pumpe kan hjulet være slidt. Nyt hjul og du kører igen. Vortex'erne fåes også med indbygget termostat. Disse kan også gå til. Igen hvis det er sådan en ka'l er det vigtigt den vender rigtigt, for at få bedst mulig holdbarhed.

Kommentar
Fra : 45464546

Dato : 19-01-04 13:02

Tak for de hurtige svar - det er første gang jeg bruger siden men den må være vel besøgt.
Pumpen er en ups 25-40 fra Voss og et år gammel - den fungerer perfekt. Jeg har overvejt om der er et snavsesamler på cirkulationen - så det vil jeg undersøge. Jeg skal også prøve at sende vand igennem den anden vej gennem systemet - måske kan det fjerne en "prop". Disse kommentarer for at andre måske kan få glæde af dem. Vand er dyrebart både på regningen og som resource. Men tak for comments.
mvh

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 13:24

Du beskriver ikke, om der normalt går "lang" tid, før det varme vand kommer ud ved tappestederne... Er dette tilfældet og har du renset hvor der renset kan (samt kontaktet vandværket) er der nok desværre ikke så meget at gøre.
(Havde du boet i USA kunne du have installeret en "Undersink valve" med føler, der kunne have ledt det afkølede vand tilbage i de kolde rør, men det er desværre ikke tilladt i DK endnu, da vi ikke må blande brugsvand pga. Legionella)

Har du forsøgt dig med ovenstående uden held, kan forklaringen være, at din cirkulationspumpe er "død" og du behøver en ny. Her ville jeg gå efter en Grundfos Comfort pumpe, da det pt. er den mest vandbesparende og du endvidere sparer 10-15% på strømmen (det er selvfølgelig ikke alverden, men set i den målestok at alle Europæere gjorde det, ville det være ekstremt ressource besparende på lang sigt.)

Held og lykke med foretagendet. Og har du brug for nogle pumpespecifikationer, skal du bare sige til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 13:24

25-40 er en grundfos betegnelse. Denne er almindeligvis ikke beregnet for brugsvand. Er du sikker på det er brugsvandet den cirkulerer?

PS Når du føler du har fået et tilfredsstillende svar, kan du acceptere kommentar som svar (øverst til højre over kommentarboksene). Vælg den kommentar du mener er mest fyldestgørende.

PSPS tak for roserne til alle os kandu'er

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 13:56

3773> Det kan meget vel være en af vores pumper i dette tilfælde en UPS 25-40B (med et pumpehus i bronze).

Vi del af vores UPS'ere sælges som trade og resten som OEM-salg til f.eks. Bosch, så det er meget muligt, at Voss sælger vores pumper som en del af deres produkt, f.eks. i forbindelse med en varmtvandsbeholder. I nogle tilfælde får kunderne licens til at sætte deres eget mærke på vores pumper.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 13:56

Vi = En (flot stavet Chamira!!!)

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 14:00

Og lige for at slå det fast. Så er en Grundfos UPS 25-40B rigtig nok IKKE en brugsvands-cirkulationspumpe, men derimod en varmepumpe.

En UP-N/B ville derimod være et glimrende valg af pumpe til brugsvands-cirkulation

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 14:21

En varmepumpe (for nu lige at holde os til stavningen)!!?!??!??!???!?!?!?!?

I min terminologi er en varmepumpe noget ganske andet!

Mon ikke du mener en cirkulationspumpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 14:22

Læs cirkulationspumpe beregnet for varmt vand.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 19-01-04 14:34

.Da det er fjernvarme har de fleste villaer ikke en varmtvandsbeholder

men en varmeveksler og på sådan en er der heller ikke cirkulation normalt

Det er sikkert veksleren der er tilkalket ... så den skal bare udsyres.

Hvis man har cirkulation på det varme vand koster det

hurtigt 5- 10 kr. om dagen alt efter hvor godt rørene er isoleret

så mange slukker for cirkulationen. Så det er for de fleste

billigere at lukke de par liter vand ud og vente på det varme vand

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 14:44

Tja gasmand, både enig og uenig.

Cirkulation har den fordel at du har varmt vand til rådighed med det vuns, altså ingen vandspild.

Korrekt som du skriver at det nødvendigvis koster varmetab. Men hvor bliver varmen af? Da varmerør normalt altid er ført indenfor klimaskærmen, vil alle former for varmetab tilgå bygningen. Dvs godt nok taber du lidt varme det ene sted, men den varme sparer du et andet sted. Inden du overfalder mig, vil jeg klart medgive, at om sommeren er det rent spild af varme (men ikke af vand).

Normalt er det sund fornuft at sætte en termostat på sådan en recirkulation. Det er særdeles sund fornuft hvis man har mulighed for at drøvle vandmængden til et absolut minimum.

Recirkulation er en luxus nogle har, lad os ikke tage den glæde fra dem. Hvis de vil stable femogtyveører er snakken jo en anden.

PS Man kan istedet for recirkulation anvende el-tracing af rørledningerne, selvfølgelig sammen med god isolering. En anden metode er en lille bitte decentral vandvarme lige under vasken, men recirkulation og tracing er klart bedst.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 14:52

> 3773

Ja en varmepumpe. I vores "Håndbog for Installatører" (revideret udgave maj 03, Grundfos), er der i afsnittet "Varmeguide" på side 33 under applikationer en oversigt over anbefalede pumper. Under overskriften VARMEPUMPER er der et x ud for vores UPS series 100 for anbefalet valg under primærsiden. Ergo hedder det i vores terminologi en "varmepumpe"... men også kaldet en "cirkulationspumpe til varmeanlæg".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 15:16

http://www.nesa.dk/prv_varmepumpe.htm%20onfocus=
http://www.panasonic-indeklima.dk/sw1014.asp
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-453-1/html/bilag01.htm

Nu skriver Grundfos jo ikke ordbøgerne. Ret dumt at man anvender en "dobbelt-betegnelse". Jeg forstår skam sagtens hvad du mener, men andre kunne jo tage fejl. Prøv at foretage en søgning på yahoo på ordet varmepumpe. Jeg fandt ingen cirkulationspumper på de første 40 hints

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-02-04 09:19

du løst problemet 45464546

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 02-03-04 23:16

ogsådan kunne man blive ved at mundhugges selvfølgelig er varmepumpe noget andet 4546.....har du tre rør til dine vandhaner eller fremført til i nærheden?så kan du ihvertfald få det til at virke .har du haft varmt vand med det samme før(inden for 2-4 sekunder? ellers har du nok ikke en pumpe til det brugsvand .Har du to pumper? brugsvandspumper af de små kalker hurtigt til (1-2 år )men de er nemme at rense

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-03-04 11:30

Lad mig prøve.
Du har sikkert ikke beholder,så få veksleren syret ud og kig efter om kontraventilen virker,
hvis der er een.
Keldd (Blik og rør)
Og hvis det funker,så luk spørgsmålet.