/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan bekæmper man skvalderkål og ukru~
Fra : risskov
Vist : 4345 gange
48 point
Dato : 16-01-04 23:52

Efter vores fars død hjælper min bror og jeg vores mor med at holde haven. Desværre er den overgroet med skvalderkål og ukrudt. Det kan være svært at bekæmpe og holde nede. Har i nogle gode råd ???

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 17-01-04 00:00

Ja det er kun en vej, de skal op, hver og en lille stump der bliver i jorden, bliver til en ny plante. Desværre..
Stormfeldt

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 17-01-04 00:30

Når I har renset jorden grundigt for ukrudt, så spred ca. 10 cm. træflis ud på jorden. Det nærer jorden, forurener ikke, holder ukrudt væk i fremtiden og ser pænt ud. Husk at supplere lidt hvert år, idet det nederste går i forrådnelse, men det gøder blot jorden.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-01-04 00:35

Ja det vil jeg også sige skvalder har en masse overfladerødder de skal op men det er til gengæld også let ellers ka i jo lægge sort plast en sommer da det så heller ikke ka gro men særligt kønt er det jo ikke endelig ka man jo også belægge det hele med sten men de skal bekæmpes anywhere først Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-01-04 01:20

se mit tidligere om kartoffelvand. Eddikesyre + vand, 1 + 1, virker fortræffeligt, og det indeholder IKKE klor. Formlen er HCOOH, altså hydrogen (brint), kulstof og oxygen (ilt).

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 17-01-04 02:08

Bare brug engang "roundup" ;-D

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-01-04 06:10

Jeg tænker igen på kogene vand!!!
OK hvis haven er rimelig stor....såeeee.
jeg forstiller mig 20 mand med masser af kabeltromler og 100 el-kedler...griner!!

Kommentar
Fra : Madsby

Dato : 17-01-04 10:15

Jeg "overtog" for to år siden et et rosenbed som var fuldstændig gennemgroet af skvalderkål.
Fjernede alle grønne dele og lagde derefter gamle aviser ud over bedet, og dækede dem med ca 5 cm. flis.
Der har været enkelte nye skud som skulle hakkes væk, men bedet er rent nu og aviserne formuldet.
Mvh. Madsby

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-04 10:21
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-01-04 11:02

Hej pbp_et

Det er stadigvæk ikke tilladt at anvendes eddikesyre til ukrudtsbekæmpelse -
havejere bør naturligvis ikke anvende ulovlige eller ikke-godkendte midler!

Eddikesyre har en langt dårligere effekt end f.eks. pensling med roundup.
Eddikesyre neutraliserer jordens kalk.
( I øvrigt har du gengivet formler for myresyre - og ikke eddikesyre!)

Kartoffelvand har ingen effekt overfor skvalderkål eller andet rudukrudt -
det indeholder nogle næringsstoffer, men intet, der har virkning på ukrudt.
Det bedste middel mod skvalderkål er en lugeklo, der kan trække de ret
overfladiske rødder op - eller som Madsby har gjort. det er et fint råd.

Se f.eks.:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oss.htm

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-01-04 14:08

Graver skidtet op og kultiverer to til tre gange om foråret. Fjerner nye skud i april og kultiverer igen ..igen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lisberg.johansen

Dato : 18-01-04 15:28

Eller også kan man plante haven så grundig til, at ukrudtet ikke får mange chancer.
Den gammeldags haveform, hvor der helst skal være store bare områder uden om kulturplanterne, bringer efter min mening bare ærgrelse: Jo mere bar jord - jo mere ukrudt kommer der. Til sidst har man mere sorg end glæde af haven.
I en tæt beplantet have derimod lader ukrudtet sig hurtigt fjerne med hakke, spade eller saks.
God arbejdsLYST!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-04 21:42

2603 har ret med hensyn til formlen. Eddikesyren opløser kalken, javel, og afleverer den få centimeter længere nede, når den bliver nedbrudt af bakterier. Er forresten gamle aviser godkendt som "bekæmpelsesmiddel" ? Nu skal vi jo ikke nærme os tilstandene øst for muren i 1945 - 89. Der var alt forbudt, som ikke udtrykkelig var tilladt.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 23-01-04 10:02

Hej pbp_et

Nej - aviser er ikke et kemisk middel!
Når jeg gør opmærksom på, at et middel ikke er lovligt, er det ikke for at
moralisere - jeg blander mig ikke i, hvad de enkelte benytter.
Men når man rådgiver andre, bør det naturligvis ske på lovens grund!

En anden forskel er den, at godkendte midler er testet i alle ender
og kanter - både forsøgsmæssig mht. virkning, men også af en stor stab
af diverse eksperter og fagfolk m.h.t. virkninger på det omgivende miljø og
på levende organismer. Kontrollen med disse midler er meget streng.

Eddikesyre er ikke særlig godt. Virkningen beror på - ligesom med salt - at
det osmotiske tryk i porevandet bliver højere end inde i rodcellerne, hvorved de
tømmes for vand. Virkningen er meget kortvarig og der skal ret store
mængder til for at få virkning på de omgivende planter. Jeg mener ikke, der er
specielt uheldige virkninger på jordbunden, men midlet er blot ikke lovliggjort
fordi ingen har ansøgt om at benytte det til formålet.

Sammenlignes med f.eks. roundup vil små mængder af det aktive middel optages
og føres med saftstrømmer overalt - og planten dør fordi der ikke produceres
enkelte livsvigtige aminosyrer. Det sker ved anvendelsen af 1/1000 af det,
der kræves, hvis man anvender salt/eddikesyre/myresyre etc.

I det aktuelkle eksempel mener jeg stadig som en del andre, at
hakke rødder op er den bedste metode, der ikke går ud over andre planter.
Skvalderkål bekæmpes nemlig ikke helt effektivt med kemiske midler til
enhver tid.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 12:17

Anybody home ? I'm gone ...forever </MOLOKYLE>