/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
manuelle kørestole
Fra : lino
Vist : 1782 gange
200 point
Dato : 22-03-02 10:03

hej,

hvad kaldes den ring/det hjul, der er skruet fast på hjulet med dæk, og som man tager fat i for at dreje hjulet rundt?
jeg har brug for en reference i form af websted el. lign til at sende videre som dokumentation

på forhånd tusind tak for hjælpen
vh
lise

Accepteret svar
Fra : lars2408

Modtaget 210 point
Dato : 22-03-02 10:33

Hej Lino

Se denne side http://www.hmi.dk/pages.asp?Mappeid=526

ISO 12 24 21 Hjul og dæk til kørestole
Tilbehør til kørestole

Forbedret enhåndsdrift, som skulle hindre at brugeren slår eller klemmer fingrene. Som tilbehør fås nu flere modeller teleskopaksler, så der er mulighed for cambring. Quick-release aksel med tetragreb. Drivringe i bl.a soft-grip og foam-grip. Valgfrit antal befæstningspunkter. Der er desuden mulighed for at montere drivringen i 2 forskellige afstande fra hjulet.(justerbart ankerbeslag)
Drivhjul:
24" Spinergy hjul, der har kulfiber-eger. Bemærk justering ved navet.
Plastforgaffel, delt plastfælg til 2,5" - 3". Nye forhjul: Skaterhjul i 3" og 4" (hård polyurethan ) samt 5" og 6" hjul med 3-egret plastfælge. Dobbeltbundede fælge i 22", 24" og 26" til egerhjul.

Forhandler: MBL
Pris:

Dette er fra hjælpemiddelinstituttet, altså officielt

MVH Lars

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-03-02 11:41

Hej Lise

Det hedder såmænd bare en "drivring"
Hvad er det du skal dokumentere??
Jeg er selv kørestolsbruger, så hvis du kunne præsicere lidt mere, kan jeg da næsten med garanti hjælpe dig!
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : lino

Dato : 22-03-02 12:08

hej,

mange tak for svar begge to.
Jeg er ved at oversætte en betjeningsvejledning til en kørestol og kunne ikke umiddelbart finde dette ord nogen steder. I den tidligere oversættelse var det oversat med "gribehjul" eller "gribedæk" - men det var jeg ikke sikker på var den korrekte oversættelse - og så har man jo brug for at dokumentere, at det forslag man kommer med, ikke bare er noget man selv har fundet på for at kritisere kollegerne.

Desværre kan jeg jo kun give points til én, og det må så blive til Lars, der kom med linket til hjælpemiddelinstituttet - meget godt sted til at lave research på fagudtryk.
- men i det mindste også en stor tak til Mango!

vh
Lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 13:24

"lino" <lino.news@kandu.dk> skrev

> hvad kaldes den ring/det hjul, der er skruet fast på hjulet med dæk, og
> som man tager fat i for at dreje hjulet rundt?

Så vidt jeg husker kaldes de store hjul drivhjulene og ringen for
drivringen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Kommentar
Fra : lino

Dato : 22-03-02 14:00

hej,

tusind tak for hjælpen!

vh
lise

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 16:14

Lotte M skrev:

>Så vidt jeg husker kaldes de store hjul drivhjulene og ringen for
>drivringen.

Min ergo (4-6 ergoer siden) kaldte den en fingerring.

Jow for den var til fingrene modsat dækket.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-03-02 12:43

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Min ergo (4-6 ergoer siden) kaldte den en fingerring.
>
> Jow for den var til fingrene modsat dækket.

Da jeg sad i manuel stol pillede jeg drivringen af og brugte
dækket, så blev stolen smallere
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-03-02 22:12

Lotte M skrev:

>Da jeg sad i manuel stol pillede jeg drivringen af og brugte
>dækket, så blev stolen smallere

Og fingrene sortere.
--
Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

www.kajsvenningsen.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-03-02 20:32

On Fri, 22 Mar 2002 13:23:48 +0100, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker kaldes de store hjul drivhjulene og ringen for
>drivringen.

Hedder det ikke ballonring - eller taler vi ikke om det samme?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-03-02 22:41

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> >Da jeg sad i manuel stol pillede jeg drivringen af og brugte
> >dækket, så blev stolen smallere
>
> Og fingrene sortere.

Det skete under alle omstændigheder - derfor brugte jeg
næsten altid cykelhandsker og havde altid vådservietter
med i tasken.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Kommentar
Fra : ToveJ

Dato : 11-11-09 15:20

Jeg har hele dagen søgt på nettet efter en letvægtskørestol (ca 7kg),som man kan have med som håndbagage på flyet. En kørestol,som man kan leje for en kortere periode.Men det er ikke muligt,hvad jeg ved indtil nu.Købe kan man sagtens til 18-25.000kr.
Ved nogen,hvor man kan leje.Jeg bor i København K.