/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Dagpengeregler - Tilkaldsvikar -ans.kont~
Fra : havlykke
Vist : 3372 gange
140 point
Dato : 08-01-04 14:16

Jeg ønsker svar på hvad der skal stå i en "standard" ansættelseskontrakt som TILKALDEVIKAR UDEN OPSIGELSESVARSEL!
Jeg modtager dagpenge og har fået noget vikararbejde gennem en arbejdsgiver der aldrig har haft en tilkaldevikar ansat før. Jeg tør derfor ikke overlade alt mht. ansættelseskontrakt til ham.

Jeg er bange for at blive "fanget" i nogle dagpengeregler som kan betyde at jeg måske mister dagpenge m.v. Jeg ved at jeg er sagt op fra gang til gang, og ansat een dag af gangen i X-antal timer.

Kender du reglerne og ved du hvad der skal stå i en sådan kontrakt?

Hvis du har en kontrakt som er blevet accepteret af A-kassen, vil jeg meget gerne have en kopi/scanning/resume sendt på min mailadresse HVIS muligt (slet personlige oplysninger)

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-01-04 15:33

Der bliver IKKE lavet nogen kontrkt til tilkaldevikarer uden opsigelse - pointen er netop du kan tilkaldes og rent teknisk er du faktisk fritstillet hver dag når du forlader den/de arbejdsgivere du er vikar for.

Du skal være opmærksom på at du IKKE skal sige ja til mere end max. 29,6 timer om ugen ( i så tilfælde skal timetallet helt op på de 37 timer ) timer OVER 29,6 timer om ugen får du IKKE suppl. dagpenge for.

Så du skal ingen kontrakt bruge hvis du blot er tilkaldevikar.

Karina

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 09-01-04 10:35

Bekendtgørelse af lov om arbejdsgiver pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet.

§2 Arbejdgiveren skal give lønmodteren oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet, herunder mindst de oplysninger, der er opregnet i stk.2, nr 1-10. Oplysningerne skal gives senest en måned efter ansættelsesforholdet er påbegyndt. Hvis lønmodtager ikke fra ansættelsesforholdet begyndelse har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der overstiger 8 timer, indtræder arbejdsgiverens oplysningspligt, når lønmodtageren inden for de seneste 4 uger har haft en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid, der overstiger 8 timer.

Stk.2
1. Arbejdsgiverens og lønmodtagers navn og adresse.
2. Arbejdsstedet beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller andet sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om at lønmodtager er beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsæde eller arbejdsgivers adresse.
3. Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling, elle job jobkategori.
4. Ansættelsesforholdet begyndelses tidspunkt.
5. Ansættelsesforholdet forventede varighed, hvor der ikke tale om tidsubestemt ansættelse.
6. Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie.
7. Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller regler herom.
8. Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt ferie, f.eks.. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
9. Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
10. Angivelse af hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulere arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplysses, hvem disse parter er.

Kommentar
Fra : darthivan

Dato : 28-02-04 00:16

Så længe man er vikar, er man ikke ansat af virksomheden. Der er altså tale om midlertidigt arbejde, der i min a-kasse (DLA) bliver modregnet time for time. De timer man arbejder, får man selvfølgelig ikke dagpenge for. Så efter min overbevisning, kan man ikke miste dagpenge ved at være vikar.

Jeg vil råde dig til at kontakte din a-kasse, så du ved nøjagtig hvor du står.

-Darth Ivan