/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
c5, ocrB-1, BGBank, HP laserjet 6L
Fra : rodbro1
Vist : 1203 gange
40 point
Dato : 08-01-04 01:34

Jeg vil gerne være istand til at udskrive ocr linje på girokort i bunden af mine fakturaer. Hvordan?!
Kodeordene er: c5, ocrB-1, BGBank, HP laserjet 6L.
mvh. Rødbro1

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 01:55

Kender ikke C5, men du skal nok som i andre økonomiprogrammer oprette en rapport hvor FIK linien placeres korrekt i forhold til papirets nederste venstre hjørne.

Skrifttypen du anvender skal selvsagt være en ORC-B type der er godkendt.

Du kan i princippet selv vælge hvilken måde FIK linien skal opbygges på. Du kan i dit pengeinstitut få en vejledning i hvordan en FIK linie opbygges, hvordan kontrolcifrene beregnes, og hvor teksten præcis skal placeres, og hvilke krav der er til kontrast.

Når du er klar med det, så skal dit pengeinstitut have et sted mellem 10 og 50 forskellige prøveudskrifter hvor alle tal fra 0 til 9 indgår i FIK linien, og hvor kontrolcifrene er korrekte.

Og så er du i princippet klar. Husk blot, at i princippet skal dine girokort godkendes igen hvis du skifter til en anden printer.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 08-01-04 07:57

Der er ingen grund til at opfinde det varme vand - med andre ord, så findes den i forvejen i C5.
Du indlæser bare den rapport (faktura), der indeholder FIK-linien, og så får du i øvrigt ved samme lejlighed mulighed for at tilpasse faktura til de nye regler.
Findes under Debitor - Tilpasning - Hent layout.

Til berpox - jeg er konsulent til daglig, og tjener faktisk ret mange penge på at andre edb-konsulenter, er ikke lige ved noget om C5, laver fuldstændig kage i den. Bare et hint

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 09:38

>mariafrederiksen - det lyder godt hvis det er sådan en indbringden forretning - skal vi gifte os?

- nej spøg til side, jeg forventede egentlig også at det allerede var implementeret i C5, men under alle omstændigheder, så slipper man altså ikke for småjusteringer hvis man 100% vil overholde kravene til FIK linien, mest af alt fordi printere er forskellige.... en margin på 2cm, er på nogen 1,8cm, andre 2,1cm når først udskriften ruller derudaf.

Kravene til godkendelse i pengeinstituttet kan der heller ikke ændres på - så lave/indlæse en skræddersyet rapport er "næsten" det samme

mvh Berpox - der ikke vil lave kage i den - er bedre til at bage boller ....

Kommentar
Fra : timit

Dato : 08-01-04 12:01

Jeps mariafrederiksen har helt ret , hvis det er nyer version af C5

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 11-01-04 13:14

Til mariafredriksen
Der skal noget mere til end blot at indlæse den rapport (faktura), der indeholder FIK-linien, og jeg får ikke som du skriver, ved samme lejlighed mulighed for, at tilpasse fakturaen til de nye regler.
Da du nu har forsøgt dig og får det til at lyde så enkelt synes jeg, at du skal vende tilbage med et anvendelig svar, som er mere end billig reklame for c5.

ALTSÅ!
Jeg har hentet et hjemmeservice layout med en ocr-linje i bunden, men tekst på girokortet og ocr-linjen står ikke korrekt i. Jeg benytter BG banks blanke hjemmeservice fakturaer. Hvordan gør jeg?

Jeg skal også udskrive fakturaer til andet end hjemmeservice og skal derfor bruge et andet layout. Kan du anbefale mig en bestemt type blanketter fra BG bank som matcher deres hjemmeservice blanket?

Hvad med ocr-fontB-1? Hvor finder jeg den og hvordan installerer jeg den så den er tilgængelig for c5 udskrift?

Skal jeg bruge en "dongle" til min printer? Skal jeg bruge andet? Eller skulle jeg istedet investere i en ny printer, som har ocr indlagt?
mvh Rødbro1

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 11-01-04 19:19

Jeg er slet ikke med hvad problemet er. Du kører Windows 2000 eller XP, du installerer C5, du indlæser C5-Faktura med et FIK-kort i bunden. Det kører.
Alternativt mangler du OCR-skriften. Den søger du via Google og installerer den. Det kører.

Det ER enkelt - og jeg laver ikke billig reklame for C5. Det behøves nemlig ikke.

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 11-01-04 21:31

Jamen, er det da ikke en situation du ofte er i?! Jeg kan kun opfordre dig til at læse spørgsmålet igen. Forløbig har du blot ævlet tom retorik.
Hvis man kører C5 på sit Windows 2000 og ønsker at udskrive en faktura med en ocr-linje kører det ikke bare af sig selv!!
Hvis C5 er så enkel at navigere som du hævder, ville du formentlig ikke tjene så mange penge som du gør.
Spar mig for plathederne Mariafredriksen og kom med en anvendelig og præcis plan. Hvor svært kan det være med c5?! Jeg er sikker på at du godt kan!
Den her ocr-font er det en man køber? hvor?Kan min printer umiddelbar printe den?
hvordan installerer jeg den?koster den 1500kr
Skal jeg have hardware til min printer, som så også koster 1500kr.?
Skal jeg have tilrettet fakturaer hos dig og koster det så 3000kr?
Taler vi om et beløb på mellem 5-10.000kr for at få c5 til at skrive en ocr-linje på girokortet?
mvh. rødbro1

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 11-01-04 22:00

Jeg springer fra. Der er nok en anden, der er bedre til at svare end jeg er.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 12-01-04 03:56

Gør du det!!

Kommentar
Fra : timit

Dato : 12-01-04 09:14

Okay rodbro1 dit spørsmål er altså hvordan du får din printer til at skrive OCR !

du kan Feks. finde soft fonte her :

http://www.moxom.nl/registra.htm
http://www.bizfonts.com/fontpackage/

Det er da et skrit på vejen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-04 01:20

1) Kender desværre stadig ikke C5
2) OCR font til FIK linie - jeg kan maile den til dig.
3) Du må kunne editere din skabelon og så redigere placeringen af FIK linien
4) Enhver alm. laserprinter skulle uden problemer kunne udskrive FIK-linie - begrænsende faktor kan selvfølgelig være printerens hardware margin.
5) Du skal ikke bruge en dongle for at printe OCR
6) Fortrykte blanketter til FIK kort - du skal henvende dig til det lokale trykkeri - afhængig af udformningen (farver/grafik m.m.) koster 1000 stk. nok fra 1300 til nogle tusinde vil jeg tro (A4 format med riv-af girokort i bunden).
7) Jeg vil stadig anbefale dig at få fat i vejledningen fra pengeinstituttet - hvis det kniber vil jeg gerne se om jeg stadig hed den jeg fik fra Danske Bank engang (vistnok i PDF eller Word format)

Håber det må lykkes for dig

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-01-04 16:56

Kære Rodbro1 - er du kommet videre?

Skal vi ikke lukke spørgsmålet hvis det ikke længere er relevant?

Mvh Berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 30-01-04 17:37

... det var da utroligt ...

"Man" kunne da godt give lyd fra sig ...

Kommentar
Fra : rodbro1

Dato : 30-01-04 21:18

Kære Berpox
joda, tak for dit svar, som har været mest anvendelig. Ocr fontet har jeg nu hentet på Bg banks hjemmeside, næste skridt bliver at få fat i en anden printer, som har en præcis indføring.
Jeg har fulgt din anbefaling og fået en vejledning fra BG bank, jeg vil så selv prøve at tilrettet en c5 skabelon.
Jeg accepterer dit svar
mvh Rødbro1

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 30-01-04 21:42

Det nemmeste er at bruge standard C5 faktura - vælg under layout og typen FIK 71 A4 faktura (Rapport 0141). Der er OCR linien lagt korrekt ind, og den virker (i hvert fald i version 3.0, som jeg lige har testet).
Din printer er præcis nok - jeg har flere kunder, hvor det kører uden problemer på den type printer.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 40 point
Dato : 02-02-04 18:11

Hej Rodbro - jeg er glad for at du kan bruge svaret, og det lyder som om du er kommet godt igang, jeg var ved at tro at du helt havde opgivet - så blot tryk på "Acceptér svar" - så er den hjemme

Jeg tror, som MariaF, at din printers indføring er præcis nok - men det kan jo komme an på en prøve (altså de FIK kort du sender ind) - der er jo ingen grund til at investere i en ny printer hvis den nuværende kan klare jobbet fint

Jeg har en HP laserjet 1100 - og den gør det rigtig fint bare sidestyrene for papirstakken køres godt og tæt ind.

Mvh. Berpox

Godkendelse af svar
Fra : rodbro1

Dato : 02-02-04 19:50

Tak for svaret berpox. Jo det kommer måske til at fungere ok.
mvh Rodbro