/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Hvad er AutoCAD
Fra : jackaske
Vist : 1927 gange
50 point
Dato : 06-01-04 17:39

hvad er AutoCAD??

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 06-01-04 17:46

Et tegneprogram, en del benyttet af bl.a. arkitekter og maskinfolk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 17:50

I AutoCad kan man tegne målfaste tegninger idet man indtaster korrekte mål under tegningen og derved ender med et produkt, som kan printes (plottes) ud så tegningen får en fast målestok.
Desuden kan man lave skraveringer mm. så tegningen får et autentisk look

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-04 19:08

AutoCad er et 2 dimensionelt tegneprogram.

Det kan som BjarneD nævner bruges til eksempelvis maskin/bygningskonstruktion og designopgaver, om skraveringer så lige bruges til at give autencitet er jeg ikke helt enig i, men skraveringer bruges gerne i tværsnit, og tydeliggør dermed de enkelte dele der er snittet.

AutoCAD og øvige 2D-CAD programmer er, om ikke uddøende, så på tilbagetog, i forhold til 3D programmerne som f.eks. SolidWorks, Inventor, ProEngineer - alle mid-range CAD programmer.

Til AutoCAD fås et væld af tillægsmoduler/programmer m.m. der letter hverdagen for konstruktørerne/arkitekterne m.fl.

CAD = Computer Aided Design

AutoCAD programmeres/fremstilles af firmaet Autodesk - læs mere her:
http://www.autodesk.dk/adsk/servlet/index?siteID=445226&id=492800

mvh Berpox - som har brugt AutoCAD for mange år siden...bruger nu SolidWorks og undertiden 2D programmet ME10 fra CoCreate.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 19:21

berpox: jeg tænkte bare på møtrikker etc. og det var jo nok et enkelt, men vel rimeligt beskrivende svar

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 06-01-04 19:54

Det er det tegneprogram, som mest benyttes inden for bl.a. byggebranchen. Arkitekter, rådg. ing. og videre ud til elementleverancen. Et uundværligt værktøj i dagligdagen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-04 20:24

Auto-cad er nøjagtigt tegneprogram, men også meget manuelt.
Du kan tegne i alle retninger (også 3D) og mange lag.
Det er så omfattende, at det nok tager et år inden du er fuldt fortroligt med programmet.
Udprintning (udplottet) med AC er meget målfast.
Der findes moduler til at beregne store konstruktioner. (Øresundsbroen)
AC bruges ved hjælp af mus/tastatur dog mest det sidste.
Når du tegner et hus, kan du have både selve huset og husets dørhåndtag i samme tegning samt et udfyldt billede af selve huset.
Emesen.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 06-01-04 20:29

En enkelt kommentar til berpox

AutoCAD kan skam også bruges til 3D, omend det ikke er lige så let som eksempelvis Inventor.
Forøvrigt er 2D AutoCAD ikke uddøende. Det bruges i allerhøjeste grad i mange virksomheder, og det vil det gøre i rigtig mange år endnu.

Med venlig hilsen
www.CADmageren.dk

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-01-04 21:02

>CADmageren - jeg skrev:
Citat
"om ikke uddøende, så på tilbagetog, i forhold til 3D programmerne...."

Jeg er absolut ikke 2D negativ - jeg kan se masser af fordele i 2D - og benytter det skam også selv med glæde - altså 2D, dog ikke Autocad men ME10 (har dog tidligere Acad erfaring)

3D i autocad - ja - men så skal man også (som vist er nævnt) ha' et add on (MDT) - ellers er det da bare træls!

emesen> jeg er ikke krakiler, men er der forskel på "målfast" og "meget målfast" ?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-04 21:08

Målfast er en absolut størrelse, men meget målfast tollererer en unøjagtighed.
Alene en lille bitte smule slør i en plotter kan ikke plotte en absolut størrelse.
(vi er i de små marginaler)
Emesen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-01-04 21:21

He he - jamen altså, så kom krakileren alligevel frem i mig

Så er det jo nok _plotteren_ der får skylden næste gang jeg har lavet noget der ikke holder målene....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-04 21:41

Ja hvis du ikke tager højde for tolerancer, så må du give plotteren skylden.
Men du kan jo også give papirets evne til, at ændre sig i svingende temperatur/fugtighed skylden.
Giv aldrig dig selv skylden.
Emesen.
(Simens Arena..............det var ikke din vel)

Godkendelse af svar
Fra : jackaske

Dato : 07-01-04 14:59

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-01-04 21:19

Hej JackAske; velbekomme da

Kommentar
Fra : milvos

Dato : 02-07-04 00:56

Har du spørgsmål vedr. Autocad, Autocad Light, VIZ, ADT eller andet vedr. teknisk tegneprogrammer, så meld dig ind her: Http://www.Gisforum.dk