/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ugyldig partitionstabel
Fra : kapivar
Vist : 1108 gange
20 point
Dato : 19-03-02 16:06

Jeg sidder her med en spritny PC som jeg skal til at installere windows 98 på. Men jeg kan intet foretage mig da jeg får en feljmeddelelse der hedder: Ugyldig paretitionstabel.
Hvordan kommer jeg videre? Og please på et forståeligt dansk - jeg er mest til Mac og bestemt ingen PC-haj!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 16:13

On Tue, 19 Mar 2002 15:06:21 GMT
"kapivar" <kapivar.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg sidder her med en spritny PC som jeg skal til at installere windows
> 98 på. Men jeg kan intet foretage mig da jeg får en feljmeddelelse der
> hedder: Ugyldig paretitionstabel.
> Hvordan kommer jeg videre? Og please på et forståeligt dansk - jeg er
> mest til Mac og bestemt ingen PC-haj!

Hvorfor spørger du i dk.edb.system.unix? Det må vist være et
Windows-specifikt spørgsmål.

dk.edb.system.ms-windows er den rette gruppe.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 20 point
Dato : 19-03-02 19:53

Start op på en windows 98 diskette.
I dos-promten skriver du FDISK (return)
Slet alle partitioner og opret derefter en ny partition, den skal laves som udvidet dospartition. Når denne er oprettet opretter du nogle partitioner på den udvidede dospartition. Boot derefter maskinen.
Hvad gør dette så godt for, jov når du allerførst tager en harddisk i brug eller den er gået i smadder som du oplever, er der kun en vej og slette de gamle partitioner og oprette nogle nye. Dette gøres udfra ovenstående.
Partitioner er det samme som et drev f.eks c:\, du definerer simpelthen hvormange drev du vil have på din harddisk. På en harddisk på 40 GB, kan man vælge at have f.eks. 4 partitioner af 10 GB. altså 4 drev der får bogstaverne c,d,e og f.
Til sidst skal du efter genstart fra din diskette eller en bootbar CD, formattere alle drev, du kan derefter gå igang med at installere windows.
Hvis du ikke vil hele denne procedure igennem kan du hvis du har programmet partition Magic gøre det meget hurtigere, men det kræver at du allerede har windows installeret på din maskine.