/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
C5 - tømning af konti ved årsskiftet.
Fra : Leo.pedersen
Vist : 2909 gange
120 point
Dato : 05-01-04 19:22

Hej

Jeg er næsten helt sikker på, at jeg på et tidspunkt har set at man kan sætte en konto (både drifts- og status konti) til at blive tømt til en bestemt konto (ved årsskiftet), f.eks. statuskontoen for afskrivninger i anlægskartoteket, den skal ved årsskiftet tømmes over på "akk. afskrivninger". Tilsvarende skal købs- og salgsmoms tømmes over på momsafregning.

Jeg har også et regnskab, hvor der er flere selvstændige virksomheder i samme C5 regnskab, hvor jeg gerne vil sætte dem op til at årets resultat bliver tømt til hver deres "årets resultat".

Hvor skal jeg sætte dette op i C5?

Venlig hilsen

Leo Lund

www.erhvervsbogforing.dk

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 05-01-04 19:39

Nej - du danner nye primoposter, og derved nulstilles driftskonti. Inden da skal du have bogført årets afskrivninger, og i øvrigt alle årets posteringer.
I C5 findes et punkt under Finans/periodisk, der hedder Dan Primoposter. Dette punkt kører du bare, og så er den ged barberet.
Finder du senere en enkelt lille faktura, der skulle have været med, så bogfører du den helt normalt, og kører punktet igen.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 05-01-04 20:46

Hej Maria

Det drejer sig om konti som IKKE skal tømmes over på kontoen for årets resultat, men over på andre konti.

Er som sagt næsten sikker på, at jeg har set muligheden for nogle år siden, men kan ikke finde den igen.

Håber nogle har set muligheden.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 06-01-04 19:09

Ja, netop.
Prøv at lave en komplet kopi og kør årsafslutning på den, så kan du se, at det er rigtigt nok ( jeg lever af at vide det).

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 07-01-04 08:51

Hej Maria

Eksempel data fra 2003 før årskørslen (dan primo poster):

1010 salg kr. -10.000
2010 køb kr. 8.000

12010 årets resultat kr. 0

15010 anlægsaktiver primo kr. 10.000
15020 årets køb af anlægsaktiver kr. 2.000
15050 tidligere års afskrivninger kr. 3.000
15060 indeværende års afskrivninger kr. 500

Når jeg så danner primoposter for 2004, så skal driften selvfølgelig nulstilles og saldoen over på årets resultat (i gruppen for egenkapital), men i anlægskartoteket skal posterne "summeres" inden for gruppen, således at der primo 2004 er følgende saldi:

1010 salg kr. 0
2010 køb kr. 0

12010 årets resultat kr. -2.000

15010 anlægsaktiver primo kr. 12.000
15020 årets køb af anlægsaktiver kr. 0
15050 tidligere års afskrivninger kr. 3.500
15060 indeværende års afskrivninger kr. 0

Dvs. driftskontiene skal over på konto 12010 for årets resultat (ganske som normalt), men saldoen på statuskonto 15020 skal flyttes til konto 15010 og saldoen på konto 15060 skal flyttes til konto 15050.

Disse flytninger kan jeg selvfølgelig foretage manuelt (i periode "ultimo"), men er som sagt næsten helt sikker på, at jeg kan sætte det op i C5 et eller andet sted, men kan ikke finde stedet. En automatisk opsætning vil sikre at alle steder bliver behandlet hver gang.

Jeg har et andet regnskab, hvor der er 3 firmaer i samme C5 regnskab samt er hele privatdelen også medtaget i samme regnskab, men selvfølgelig opdelt i grupper, der vil det være rart, hvis driftskontiene i privatdelen bliver tømt over på en "årets resultat" stadig i privatdelen, istedet for at de lander på firmaets "årets resultat".

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 08-01-04 09:32

Hej

Jeg har hævet point til 150.

Idet spørgsmålet åbenbart ikke er helt så let som jeg troede fra starten af.

Håber nogle kan komme med de forløsende ord.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 08-01-04 09:46

Efter min overrbevisning kan det IKKE lade sig gøre (og har aldrig kunnet). Hverken i C4, C5, Financial, XAL, Summa Summarum eller nogen som helst andre bogføringsprogrammer.

Du er nødt til at køre en årsafslutning med driften ultimo overføres og status ultimo=primo og derefter postere dig ud af problemet. Nogen programmer f.eks. Financial har en speciel procedure/kasserapport til det. Såvidt jeg husker har C5 ikke det. Brug derfor den 1. jan som posteringsdato. Det er efter min overbevisning ikke helt i overensstemmelse med god regnskabsskik, men absolut den eneste vej, Damgaard har nok ikke læst lovgivningen .

Ked af at skuffe dig, men håber at det hjælper.

Kommentar
Fra : timit

Dato : 08-01-04 14:23

Tror du ikke det er konsulidering til koncernregnskab du tænker på ?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 08-01-04 19:21

Hov, læser jeg rigtigt at du har AMC-anlægsmodulet? Så er det der, du skal klare den med afskrivningerne. Står så i øvrigt i manualen.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-02-04 10:47

Vælg Finans/Kartotek
I fanen Oversigt er der nederst i venstre hjørne en rubrik kaldet "Primokonto". I denne indtastes kontonummeret på den konto, hvortil saldo på din statuskonto skal overføres ved årskørslen.
Så vidt jeg husker virker det kun med statuskonti, men det kan du evt. selv eksperimentere med.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 03-02-04 10:47

Vælg Finans/Kartotek
I fanen Oversigt er der nederst i venstre hjørne en rubrik kaldet "Primokonto". I denne indtastes kontonummeret på den konto, hvortil saldo på din statuskonto skal overføres ved årskørslen.
Så vidt jeg husker virker det kun med statuskonti, men det kan du evt. selv eksperimentere med.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-02-04 11:16

Hej Paulus

Det du nævner er præcis det jeg efterlyser, men mit problem er, at jeg ikke har det felt.

Jeg bruger: Microsoft Navision C5 version 3.0 (Build #32), så det skulle være en af de nyeste (har licens købt licens i efteråret 2003).

Når jeg står i finans/kartotek og er på fanebladet Oversigt, så er der i nederste venstre hjørne en rubrik til tælleværk. Den rubrik som du nævner "primokonto" er der ikke.

Skal jeg ændre på mine indstillinger for at få den rubrik med?

Hilsen

Leo

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 120 point
Dato : 03-02-04 11:49

jeg anvender en lidt ældre udgave, Damgård C5 ver. 2.10.
I min version står feltet primokonto lige ovenfor feltet tælleværker.

Hvis du ikke har feltet, og har mod på at tilpasse din opsætning, kan du prøve følgende:
1. Vælg fanebladet Oversigt, under finans/kartotek.
2. Tryk samtidig på Ctrl+Alt+F6 - nu kommer tilpasningsmenuen frem. Pas på hvad du foretager dig her, for det har konsekvenser for din opsætning.
3. Tryk på F2 - her kan du tilføje felter til din menu/faneblad, i dette tilfælde fanebladet Oversigt.
4. Se om der ikke er et felt der hedder Primokonto i rullemenuen - hvis der er, så marker det og tryk ok - placer det herefter hvor du synes det passer ind.

Håber det har hjulpet :)

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-02-04 12:25

Hej Paulus

Har lige prøvet dit forslag, men feltet var der ikke.

Nu da jeg har noget mere at gå efter, så vil jeg forsøge ved sælgeren af C5, så må han kunne fortælle hvordan det kan lade sig gøre.

Hvis der ikke kommer nye forslag senest i morgen, så giver jeg point til Paulus.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-02-04 17:06

Det findes ikke i standard, hverken version 2.10 eller 3.00. Måske er det en specialtilretning, eller også er det fra AMC-anlæg.

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 23-02-04 12:45

Tak for svaret Paulus1.

Har stadig ikke fået løst problemet, men det er helt sikkert din løsning som jeg har ledt efter.

Har nu sendt spørgsmålet videre til min forhandler af C5, så må jeg se om jeg får en regning for hjælpen

Hvis jeg får en løsning, så smider jeg den ind her.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 23-02-04 13:10

Lidt træls at du har lukket - nu skal vi bruge point for at se senere kommentarer

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 25-05-04 12:05

jeg er lige kommet i tanke om noget....

Det Concorde C5 system som jeg anvender er ikke standardsystemet, men derimod Revisys C5 fra Dansk Dataservice http://www.revisys.dk/

Funktionen med "primoposter" stammer sandsynligvis fra deres tilretning af systemet.