/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Klinisk psykolog
Fra : mizz86
Vist : 926 gange
122 point
Dato : 04-01-04 14:32

Hvad er, helt præcist, forskellen på en psykolog og en klinisk psykolog??
Og hvordan bliver man uddannet til det??

Og er det muligt at blive psykolog/klinisk psykolog hvis man selv har været i behandling hos en???

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 14:41

Uddannelsesmæsigt er der ingen forskel, der kræves i begge tilfælde en uddannelse som cand.

En klinisk psykolog er blot et speciale indenfor psykologiuddannelsen.

Om du selv kan blive det afhænger af dine kvalifikationer idet det er en universitetsuddannelse.

I øvrigt kan jeg anbefale dig at læse mere om emnet ved søgning under diverse søgemaskiner.

Mvh
Ellebye

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 132 point
Dato : 04-01-04 14:44

Hej igen.

Her er et link om selve udannelsen:

http://www.dp.dk/menu.asp?id=4

ellebye

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 04-01-04 14:49

En psykolog har en godkendt kandidatuddannelse (cand.pæd. eller cand.pæd.psyk) fra et universitet. En klinisk psykologi har fået autorisation fra Psykolognævnet og har en 2 årig praktisk uddannelse, med følgende hovedkrav: at du arbejder et vist antal timer i en relevant jobfunktion og at du modtager supervision et vist antal timer fra en godkendt supervisor. Du kan se mere på siden: http://www.pn.sm.dk/C.Ny-Design/0e.22Mapper.Sdrne/32.Retn.L.010103/0.Retn.L.010103.Frame.htm

Mvh Henrik

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 04-01-04 14:52

Jeg manglede et "desuden"!

En psykolog har en godkendt kandidatuddannelse (cand.pæd. eller cand.pæd.psyk) fra et universitet. En klinisk psykologi har desuden fået autorisation fra Psykolognævnet og har en 2 årig praktisk uddannelse, med følgende hovedkrav: at du arbejder et vist antal timer i en relevant jobfunktion og at du modtager supervision et vist antal timer fra en godkendt supervisor. Du kan se mere på siden: http://www.pn.sm.dk/C.Ny-Design/0e.22Mapper.Sdrne/32.Retn.L.010103/0.Retn. L.010103.Frame.htm

Mvh Henrik

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 14:54

>H_Rude Du mente nok: enten cand.pæd.psych eller cand.psych. pæd står vist for pædagogisk

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 15:19

Men for lige at bringe det hele ned på jorden, kræves der i begge tilfælde en universitetsudannelse med dertil følgende kvalifikationer for optagelse.

ellebye

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 04-01-04 15:25

Ja, undskyld - Det går lidt stærkt - jeg er ved at skrive speciale - Jeg mente cand.psych eller cand.pæd.psych.
Mvh Henrik

Kommentar
Fra : bakkevej

Dato : 01-03-04 23:10

En klinisk psykolog er en psykolog der sædvanligvis er ansat på et hospital eller har sin egen private praksis.

Alle psykologer (selv arbejds- og organisationspsykologer) kan få en autorisation, hvilket ikke gør dem til kliniske psykologer, men til autoriserede psykologer (cand.psych.aut.)

Godkendelse af svar
Fra : mizz86

Dato : 02-03-04 08:14

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 20-10-07 22:43

måske vigtig at en klinisk psykolog har det patologiske altså det syge og ikke det normale som fagområde. Ved ikke om det giver sig selv eller om det var en del af dit spørgsmål.

Det betyder desuden intet om du selv har været i behandling. jeg er ved at uddanne mig til psykolog og har for tiden terapi som en del af studiet. det er ikke mit indtryk at det er negativt hvis man har erfaring med terapi og det betyder i hvert fald intet i forbindelse med optagelsen på universiteterne. Dog ikke sagt at det ikke er vigtigt at overveje om du føler dig egnet til at blive psykolog. Kender ikke grundet til af du går til psykolog, men det er jo selvfølgelig muligt at alvorlig psykisksygdom vil kunne det vanskeligt at have sådan et arbejde.

mvh louise